X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.04.2025 р. № 2350/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства, та керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, контрагентом 23.12.2024 було складено розрахунок коригування до податкової накладної, яким передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг та 07.01.2025 надіслано Товариству через платформу «Медок». Товариство 10.01.2025 зареєструвало зазначений розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
(далі – ЄРПН).

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Який документ являється підтвердженням факту (дати) отримання розрахунку коригування?

2. Чи потрібно надавати додаткові документи для підтвердження правомірності реєстрації? Які документи є необхідними для цього?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідальність здійснених ними операцій тим, які визначені Кодексом.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 розділу II Кодексу.

Правові основи оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) встановлено розділом V, підрозділами 2 та 10 розділу XX Кодексу.

Статтею 192 розділу V Кодексу встановлено особливості визначення бази оподаткування в окремих випадках (порядок коригування податкових зобов’язань та податкового кредиту).

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V Кодексу якщо після постачання товарів / послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів / послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів / послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Згідно з підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V Кодексу якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку – постачальника, то:

а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов’язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;

б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв’язку з отриманням таких товарів / послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов’язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів / послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача – платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів / послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Тож, статтею 192 розділу V Кодексу визначено обов’язок покупця зменшити податковий кредит або при поверненні суми попередньої оплати товарів / послуг, або у випадках повернення товарів / послуг незалежно від факту реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН (надсилання такого розрахунку коригування для реєстрації в ЄРПН постачальником).

Строки для реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування у ЄРПН визначені пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу, а на період дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано – пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу реєстрація розрахунку коригування до податкової накладної, яким передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику в ЄРПН повинна здійснюватися протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування отримувачем (покупцем), а тимчасово, відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу – протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування отримувачем (покупцем).

За порушення строків, визначених Кодексом, для реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування передбачена відповідальність визначена статтею 1201 розділу II та пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами)
(далі – Порядок № 1246).

Так, відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 2001.3, 2001.9 статті 2001, пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 розділу V та пунктом 97 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки визначені пунктом 12 Порядку № 1246, за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН (пункти 12 та 13 Порядку № 1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН (пункт 14 Порядку № 1246).

Відповідно до абзацу сьомого пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу покупцю товарів / послуг податкова накладна / розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів / послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

Статтею 10 розділу III Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» визначено, що відправлення та передавання електронних документів здійснюються автором або посередником в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем або шляхом відправлення електронних носіїв, на яких записано цей документ.

Для забезпечення можливості обміну між контрагентами (продавцем та покупцем) розрахунками коригування до податкових накладних, якими передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику, на сервері ДПС функціонує сервіс для обміну електронними документами між контрагентами – Single Window of Electronic Documents
(далі – SWinED), API якого знаходиться за посиланням:
http://obmen.tax.gov.ua.

Обмін на сервері здійснюється по прямому з’єднанню (протокол SOAP). Для криптографічних перетворень електронних документів використовуються сертифіковані засоби КЕП, які також використовуються для підписання і шифрування електронних документів, що подаються до ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності».

Функціонал системи SWinED передбачає підтвердження отримання електронного документа розрахунку коригування отримувачем, тобто фіксує дату отримання розрахунку коригування отримувачем (покупцем) товарів / послуг від їх постачальника.

Для налаштування обміну розрахунками коригування з контрагентами з використанням SWinED платники податків можуть звернутись до свого надавача послуг з обміну електронними документами та подання звітності.

Крім того, відповідно до пункту 75.1 статті 75 розділу II Кодексу контролюючі органи мають право проводити, зокрема камеральні перевірки.

Предметом камеральної перевірки, зокрема, може бути своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, виправлення помилок у податкових накладних.

По факту недотримання граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування, складається акт камеральної перевірки в порядку пункту 86.2 статті 86 розділу II Кодексу.

Пунктом 86.7 статті 86 розділу II Кодексу визначено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 розділу II Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують обставини, які свідчать про підтвердження факту несвоєчасного надання платником податку – продавцем розрахунку коригування на реєстрацію в ЄРПН.

Відповідно до підпункту 86.7.1 пункту 86.7 статті 86 розділу II Кодексу акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі – матеріали перевірки), розглядаються комісією контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід’ємною частиною матеріалів перевірки.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Механізм фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування до податкової накладної, яким передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику Кодексом не передбачено.

Однак, на сервері ДПС функціонує електронний сервіс для обміну між контрагентами розрахунками коригування до податкових накладних, якими передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику – SWinED, який передбачає фіксацію ДПС факту отримання покупцем товарів / послуг такого розрахунку коригування, що дає можливість контролюючим органам підтвердити факт дотримання / недотримання платником (покупцем) строків для реєстрації таких розрахунків коригування в ЄРПН під час проведення контрольно-перевірочної роботи.

Щодо питання 2

Кодексом не визначено обмежень щодо документів, які платник податку має надати до контролюючого органу та у якому вигляді.

Тому, інформація, надана платником при розгляді заперечень до акту камеральної перевірки, що підтверджує обставини, які свідчать про факт несвоєчасного надання платником податку – продавцем розрахунку коригування до податкової накладної, яким передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг на реєстрацію в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів / послуг, може бути, але не виключно, розглянута комісією контролюючого органу з питань розгляду заперечень при розгляді матеріалів перевірки, у разі їх подання в порядку, визначеному пункту 86.7 статті 86 розділу II Кодексу.

Разом з цим повідомляємо, що висновки з питань практичного використання норм податкового законодавства надаються контролюючим органом на звернення Товариства виходячи із суті питань, порушених у такому зверненні. При підготовці відповіді на звернення не здійснюється аналіз господарських операцій платника, не проводиться оцінка правильності розуміння платником податку тих чи інших норм податкового законодавства, а також правомірності відображення окремих операцій в податковому та бухгалтерському обліку платника податку (така оцінка здійснюється під час проведення контрольно-перевірочної роботи).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).