X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 29.04.2025 р. № 2371/ІПК/99-00-19-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула лист Енергетичної компанії (далі – Компанія) про отримання індивідуальної податкової консультації щодо порядку списання надміру сплачених грошових зобов’язань Компанії, її визначених відокремлених підрозділів та керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє наступне.

Державна податкова служба України розглянула лист Енергетичної компанії (далі – Компанія) про отримання індивідуальної податкової консультації щодо застосування окремих норм Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.03.2021 № 321/35943 (зі змінами) (далі – Порядок № 5), в частині процедури списання надміру сплачених грошових зобов’язань та керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє наступне.

У своєму листі платник податків зазначив, що практична необхідність отримання податкової консультації полягає у приведення даних інтегрованих карток Компанії та її відокремлених підрозділів щодо сум надміру сплачених грошових зобов’язань з екологічного податку та плати за землю з даними Компанії. 

У зв’язку з викладеним, Компанія просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи потрібно Компанії подавати до контролюючого органу «Заяву про списання помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань до бюджетів та єдиного внеску до фондів загальнообов'язкового державного соціального та пенсійного страхування» (код електронного документу J1307601), у разі, якщо Компанією не розпочато спрощену процедуру припинення?

2. Чи має повноваження контролюючий орган відповідно до Порядку № 5 прийняти рішення про списання надміру сплачених грошових зобов’язань без подання Компанією письмового запиту або  відповідної заяви?

3. Чи достатньо контролюючому органу для прийняття рішення про списання надміру сплачених грошових зобов’язань офіційного звернення Компанії у довільній формі, чи Компанія повинна надати запит/ заяву за визначеною формою?

Щодо порушених Компанією питань 1, 2, 3 слід зазначити наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу визначено, що надміру сплачені грошові зобов'язання – суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення надміру сплачених грошових зобов'язань визначено статтею 43 розділу ІІ Кодексу.

Так, згідно з пунктом 43.3 статті 43 розділу ІІ Кодексу обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання є подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідно до пункту 8 підрозділу 2 розділу ІІІ Порядку № 5 у разі, якщо платником податків не подано заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені протягом 1095 днів від дня виникнення таких сум, то відповідно до статті 43 розділу II Кодексу такі суми не підлягають поверненню платнику та списуються на підставі рішення керівника (заступника керівника) територіального органу ДПС або особи, яка виконує його обов'язки.

Отже, на виконання вимог Порядку № 5 надміру сплачені грошові зобов’язання, що обліковувались протягом періоду, який перевищує 1095 днів від дня їх виникнення, списуються територіальними органами ДПС за місцем їх адміністрування без заяв платників та на підставі рішень керівників (заступників керівників) таких органів або осіб, які виконують їх обов'язки. Тому платникам не потрібно подавати заяви про списання вказаних сум помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань.

Водночас зазначаємо, що заява про списання помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань до бюджетів подається до контролюючого органу виключно у межах визначеної пунктом 3 підрозділу 1 розділу ІІ Порядку № 5 процедури закриття інтегрованих карток платників, що ліквідуються.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).