Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо оподаткування коштів платником єдиного податку юридичною особою, отриманих у вигляді гранту від іноземної недержавної компанії та, керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє.
Як зазначено у зверненні Товариство є платником єдиного податку третьої групи за ставкою 5%, отримало кошти у вигляді гранту на безповоротній основі від іноземної недержавної компанії. Метою надання гранту є фінансування реалізації дослідницько - інноваційного проєкту з розробки і тестування функціонального прототипу мобільного застосунку SynCom mobile-first, що спрямований на розвиток цифрових технологій для взаємодії у складних спільнотах. Жодних товарів, робіт або послуг у відповідь надавачеві гранту не передбачено.
З огляду на викладене, Товариство просить надати роз’яснення з наступних питань:
1. Чи включаються до бази оподаткування єдиним податком кошти, отримані Товариством як грант від іноземної недержавної компанії на безповоротній основі у межах реалізації інноваційного проєкту, якщо жодних товарів або послуг у відповідь не надається?
2. Які податки і в якому порядку необхідно сплачувати у разі визнання таких надходжень об’єктом оподаткування?
3. Чи впливає валюта надходження (євро) на порядок визначення бази оподаткування? Якщо так, за яким курсом має здійснюватися конвертація?
4. Які документи є достатніми для підтвердження цільового характеру гранту та можливості його невключення до об’єкта оподаткування?
Щодо питання першого – четвертого питання
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Статтею 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Відповідно до підпункту 14.1.2771 пункту 14.1 статті 14 Кодексу, бюджетний грант - це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Перелік надавачів бюджетних грантів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2021 N 867 "Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів" (далі - Постанова N 867).
Процедура залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, в тому числі державної реєстрації, моніторингу проєктів (програм), акредитації виконавців (юридичних осіб - нерезидентів), реєстрації представництва донорської установи в Україні регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року N 153 "Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги" (далі - Порядок N 153).
Відповідно до пункту 2 Порядку N 153 поняття, що вживаються у Порядку N 153, мають таке значення, зокрема:
грантова угода - угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми);
партнер з розвитку - іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи або організації, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України;
виконавець - будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проекту (програми), у тому числі на платній основі;
реципієнт - резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проектом (програмою).
Проєкти (програми) підлягають обов'язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України (пункти 11, 12 Порядку N 153).
При цьому пільги з оподаткування встановлюються кожним конкретним міжнародним договором окремо.
Особливості застосування спрощеної системи оподаткування визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розд. XIV Кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (пункт 291.2 статті 291 Кодексу).
Порядок визначення доходів та їх склад для платників єдиного податку першої - третьої групи визначено статтею 292 Кодексу.
Відповідно до підпункту 2 пункту 292.1 статті 292 Кодексу доходом платника єдиного податку юридичної особи є будь-який дохід, включаючи дохід представництв, філій, відділень такої юридичної особи, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній пунктом 292.3 статті 292 Кодексу.
Датою отримання доходу платника єдиного податку є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі, дата підписання платником єдиного податку акта приймання-передачі безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) (п. 292.6 ст. 292 Кодексу).
Дохід, виражений в іноземній валюті, перераховується у гривнях за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, встановленим Національним банком на дату отримання такого доходу (пункт 292.5 статті 292 Кодексу).
Пунктом 292.13 статті 292 Кодексу визначено, що дохід визначається на підставі даних обліку, який ведеться відповідно до статті 296 Кодексу.
Частиною 5 пункту 296.1 статті 296 Кодексу визначено, що юридичні особи - платники єдиного податку третьої групи використовують дані спрощеного бухгалтерського обліку щодо доходів та витрат з урахуванням положень пунктів 44.2, 44.3 статті 44 Кодексу.
Дохід обліковується згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку та/або іншими нормативно-правовими актами Міністерства фінансів України з питань бухгалтерського обліку.
До складу доходу, визначеного статтею 292 Кодексу, не включаються, зокрема:
суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм (підпункт 4 підпункту 292.11 статті 292 Кодексу); суми коштів та вартість майна, отриманих платником податку - юридичною особою у вигляді бюджетного гранту, за умови його цільового використання (абзац перший підпункт 12 підпункту 292.11 статті Кодексу).
У разі нецільового використання наданого бюджетного гранту платник податку - юридична особа зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання за наслідками податкового періоду, на який припадає таке порушення, на суму єдиного податку за ставкою, передбаченою пунктом 293.5 Кодексу (абзац другий підпункту 12 пункту 292.11 статті 292 Кодексу).
Таким чином, не включаються до складу доходу юридичної особи - платника єдиного податку третьої групи суми коштів у вигляді гранту з бюджетів або державних цільових фондів (у тому числі в межах державних або місцевих програм) за умови їх цільового використання.
Сума коштів у вигляді гранту, отримана юридичною особою - платником єдиного податку третьої групи з інших джерел, зокрема від іноземної недержавної компанії, включається до доходу платника єдиного податку та оподатковуються за відсотковою ставкою єдиного податку, на якій перебуває платник єдиного податку третьої групи.
Поряд з цим, слід зазначити, що статтею 36 Кодексу визначено, що платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати відповідність проведення ними операцій.
Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатися з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |