X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 05.05.2025 р. № 2452/ІПК/99-00-21-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

        Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства щодо правильного та своєчасного розрахунку гарантованого податкового зобовязання з акцизного податку, та повідомляє.

        У зверненні Товариство зазначає, що є виробником спирту етилового та має діючі ліцензії на виробництво спирту етилового неденатурованого і на право оптової торгівлі спиртом етиловим.

У звязку з запровадженням сплати виробниками спирту етилового, біоетанолу акцизного податку з урахуванням значення гарантованого податкового зобовязання (далі – ГПЗ) Товариство просить надати відповіді на питання:

        1. Що є податковим (звітним) періодом  для розрахунку ГПЗ з акцизного податку відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу є календарний місяць?

        2. Де саме в декларації з акцизного податку платник податків зобовязаний відобразити суму ГПЗ, розраховану відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу?

3. При розрахунку ГПЗ відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу для зменшення показника «К»  у випадку зупинки виробництва з будь-яких причин платник податків зобовязаний повідомити про такі обставини в день їх настання в письмовій формі постійного представника контролюючого органу на акцизному складі та в електронній формі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику?

4. В яких випадках при зупинці виробництва  потрібно повідомляти в електронній формі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з метою опломбування місць можливого доступу спирту етилового? Чи потрібно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізовує державну податкову політику, якщо зупинка виробництва спирту етилового відбувається з таких причин:

а) зупинка виробництва у випадку заповнення спиртосховища та  відсутності реалізації продукції?

б) проведення технічних чи регламентних робіт на дільницях, що стосуються переробки побічних напівфабрикатів виробництва спирту етилового (спиртової барди), виробництва дозрілої бражки з крохмалевмісної сировини або допоміжних систем (водопостачання, електропостачання, паропостачання, інше)?

5. Чи має право платник податків здійснювати відвантаження та реалізацію спирту етилового з спиртосховища під час зупинки виробництва спирту етилового?

6. Відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу, при розрахунку ГПЗ значення показника «К» (кількість днів у календарному місяці) зменшується кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового не здійснювалося. Яким чином  врахувати кількість спирту етилового, яку було фактично вироблено в день настання ситуації, яка привела до зупинки виробництва, та в добу відновлення виробництва спирту при розрахунку ГПЗ?

7. Яким чином  врахувати різницю між фактичним обсягом виробництва спирту етилового та обсягом виробництва, визначеного як максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового за добу при розрахунку ГПЗ  відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу, якщо за добу обєм фактичного обсягу виробництва буде більший за обсяг виробництва, визначеного як максимальна продуктивність обладнання? Чи можна таке перебільшення враховувати в рахунок зменшення ГПЗ за наступну добу?

8. Як здійснювати розрахунок ГПЗ відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу, якщо протягом місяця здійснюється виробництво різних сортів спирту етилового?

9. Чи передбачені норми виробничих втрат або допустимих відхилень для розрахунку показника «Об х К»  при розрахунку ГПЗ відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу?

Щодо питання 1

Верховною Радою України прийнято Закон України від 09.10.2024            № 4014-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування акцизним податком спирту етилового та біоетанолу», яким зміни внесено як до Кодексу, так  і Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), в частині встановлення окремих особливостей обчислення акцизного податку виробниками спирту етилового та біоетанолу.

Відповідно до пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу для виробників спирту етилового та біоетанолу встановлено обов’язок визначати податкові зобов’язання з акцизного податку з урахуванням ГПЗ з акцизного податку, під яким розуміється величина податкового зобов’язання з акцизного податку, розрахована виходячи з максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу.

Виробники спирту етилового, біоетанолу при обчисленні за податковий (звітний)  період акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу враховують значення гарантованого податкового зобовязання з акцизного податку за такий період.

Відповідно до підпунктів 223.1 та 223.2 статті 223 Кодексу базовий податковий період для сплати податку відповідає календарному місяцю та платники податку, визначені пунктом 212.1 статті 212 цього Кодексу (крім імпортерів підакцизних товарів, зазначених у підпунктах 215.3.4, 215.3.5, 215.3.5-1, 215.3.5-2, 215.3.6, 215.3.7, 215.3.8 пункту 215.3 статті 215 Кодексу), подають щомісяця не пізніше 20 числа наступного звітного (податкового) періоду контролюючому органу за місцем реєстрації декларацію з акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому статтею 46  Кодексу.

Отже, відповідно до пунктів 223.1, 223.2 статті 223 та пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу базовий податковий період для сплати акцизного податку з урахуванням розрахунку ГПЗ відповідає календарному місяцю.

Щодо питання 2

Порядок заповнення та подання декларації з акцизного податку затверджений наказом Міністерства фінансів від 23.01.2015 №14 «Про затвердження форми декларації з акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку» (із змінами) (далі – Декларація).

Міністерством фінансів України наказом від 11.04.2025 № 195 «Про затвердження Змін до форми декларації з акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку» зареєстрованим Міністерством юстиції України, внесено зміни до форми декларації з акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку (далі – Порядок).

Відповідно до цих змін виробники спирту етилового, біоетанолу повинні розрахувати гарантоване податкове зобовязання з акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу в новому додатку 15 до Декларації та відобразити його у розділі А «Податкові зобов'язання із спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива та продуктів із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше» (код операції А1.2) Декларації.

Щодо питання 3, 6

Так, відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу для зменшення значення показника «К» у випадку, якщо виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося через зупинку виробництва або внаслідок технічних чи регламентних робіт, повідомлення про такі обставини подається в день їх настання:

 в письмовій формі постійному  представнику контролюючого органу на акцизному складі;

 в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову  політику.

Таке повідомлення подається з метою опломбування місць можливого доступу до спирту етилового, біоетанолу, їх розпломбування після закінчення дії обставин, у порядку, визначеному Законом № 3817.

Кодексом не передбачено іншого механізму обрахунку ГПЗ, а саме в частині обрахунку значення показника «К» при зменшенні днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося через зупинку виробництва на неповну добу.

Отже, платник податку при розрахунку ГПЗ значення показника «К» може зменшити лише на ту кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося взагалі (з початку і до кінця доби), за умови повідомлення про такі обставини в день їх настання в письмовій формі постійного  представника контролюючого органу на акцизному складі та в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.

Щодо питання 4

Виробники спирту етилового повинні повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про зупинку виробництва спирту етилового, зокрема, у випадку заповнення спиртосховища або внаслідок технічних або регламентних робіт. Cаме повідомлення в день зупинки виробництва про настання таких обставин є обов’язковою умовою для зменшення показника «К» на кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового не здійснювалося.

Щодо питання 5

Згідно з п. п. 14.1.6. п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад – це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів.

Відповідно до п. п. 230.1.1 п. 230.1 ст. 230 Кодексу акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий, у тому числі біоетанол, повинні бути обладнані:

на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового неденатурованого,   розташованому   на    акцизному    складі,    витратомірами-лічильниками спирту етилового, що призначені для безперервного вимірювання, запам’ятовування, фіксування та відображення в електронній формі даних про обсяг отримання або відпуску спирту етилового в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20°С (далі - витратомір-лічильник спирту етилового), зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

на кожному місці отримання та відпуску спирту етилового денатурованого,  у  тому числі біоетанолу, розташованому на акцизному складі, масовими витратомірами, що призначені для безперервного вимірювання, запам’ятовування, фіксування та відображення в електронній формі даних про обсяг отримання та/або відпуску спирту етилового денатурованого, у тому числі біоетанолу, у кілограмах (далі - масовий витратомір), зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового.

Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов’язані:

а) зареєструвати усі розташовані на акцизних складах витратоміри-лічильники спирту етилового та масові витратоміри у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

б) зареєструвати усі акцизні склади - у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;

в) надіслати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, технологічну схему встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів засобами електронного зв’язку не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів.

Забороняється отримання та реалізація спирту етилового, у тому числі біоетанолу, без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та/або зареєстрованих масових витратомірів, без реєстрації акцизного складу, без технологічної схеми встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів, надісланої центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а також через кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, у тому числі біоетанолу, на якому вийшов з ладу або відсутній витратомір-лічильник спирту етилового та/або масовий витратомір.

Основні засади регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, спиртом етиловим, а також посилення боротьби з його незаконним виробництвом та обігом на території України визначено Законом України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817).

Вимоги до пломбування місць можливого доступу до спирту етилового та біоетанолу визначено ст. 5 Закону № 3817.

Виробництво та/або отримання, та/або відпуск спирту етилового, біоетанолу на акцизних складах, на території яких виробляється така продукція, без наявності пломб у місцях можливого доступу до спирту етилового та біоетанолу на обладнанні, устаткуванні, спиртових комунікаціях та приладах їх обліку, з підробленими та/або пошкодженими пломбами забороняється (частина четверта ст.5 Закону № 3817).

Згідно з частиною першою ст. 6 Закону № 3817 акцизні склади, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, повинні бути обладнані цілодобовою системою відеоспостереження та контрольно-пропускною системою.

У разі виходу з ладу, припинення функціонування цілодобової системи відеоспостереження ввезення/вивезення на/з території акцизного складу виробника спирту етилового, біоетанолу сировини, спирту етилового, біоетанолу забороняється. Відновлення в’їзду/виїзду транспорту на/з території акцизного складу здійснюється у присутності уповноваженого представника податкового органу (частина друга ст.6 Закону № 3817).

Відповідно до частини першої ст. 12 Закону № 3817 оптова торгівля на території України спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом суб’єктами господарювання - виробниками зазначених товарів (продукції) здійснюється за наявності ліцензії на право виробництва спирту етилового, на право виробництва спиртових дистилятів, на право виробництва біоетанолу відповідно та не потребує отримання окремої ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом.

Відпуск спирту етилового з акцизного складу (крім вивезення за межі митної території України) здійснюється за умови сплати акцизного податку з спирту етилового грошовими коштами або забезпечення сплати акцизного податку податковим векселем, авальованим банком, у випадках, передбачених Податковим кодексом України (частина сьома ст. 12 Закону № 3817).

Згідно з частиною дев’ятою ст. 12 Закону № 3817 оптова торгівля, зокрема, спиртом етиловим здійснюється за умови внесення місць зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу до Єдиного реєстру місць зберігання.

Отже, Кодексом та Законом № 3817 встановлено вимоги до виробництва та обігу спирту етилового. Заборони щодо реалізації спирту етилового його виробниками у разі зупинки виробництва спирту етилового Кодексом та Законом № 3817 не встановлено.

Щодо питання 7

Відповідно до пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу під максимальною продуктивністю обладнання виробництва спирту етилового, біоетанолу розуміється максимальний обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, який може бути вироблений за добу на обладнанні, що забезпечує повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, біоетанолу.

Відповідно до статті 3 Закону № 3817 субєкти господарювання, які отримали ліцензію на право виробництва спирту етилового або ліцензію на право виробництва біоетанолу, зобовязані до  початку провадження своєї діяльності надати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу за формою, передбаченою порядком визначення максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

У разі зміни максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу такі субєкти господарювання зобовязані надати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, оновлений розрахунок протягом 30 календарних днів з дня такої зміни.

Одночасно зазначаємо, що відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів від 11.02.2025 № 108-р державна наукова установа “Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів” уповноважена проводити розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу.

 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.03.2025 № 350 «Про затвердження Порядку визначення максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу» (далі – Порядок).

У Порядку під терміном “максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу” розуміється максимальний обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, який може бути вироблений за добу на обладнанні, що забезпечує повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, біоетанолу (пункт 2 Порядку).

Відповідно до пункту 5 Порядку розрахунок проводиться із урахуванням максимальної продуктивності технологічного обладнання таких виробничих підрозділів: відділення термоферментативної обробки сировини, бродильного відділення, брагоректифікаційного відділення, відділення дистиляції та зневоднення.

Максимальною продуктивністю обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу вважається найменша розрахункова продуктивність технологічного обладнання одного із виробничих підрозділів, зазначених в абзаці першому цього пункту.

Пунктом 7 Порядку встановлено, що у разі зміни продуктивності технологічного обладнання перегляд розрахунку проводиться відповідно до пункту 6  Порядку.

Відповідно до пункту 6 Порядку для проведення розрахунку виробник спирту етилового, біоетанолу подає до установи заяву в довільній формі, до якої додається інформація про основні технічні і технологічні параметри виробництва спирту етилового, біоетанолу для визначення максимальної продуктивності технологічного обладнання за формою згідно з додатком 5.

Заява подається до установи в паперовій або електронній формі керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою особисто, засобами поштового зв’язку або шляхом надсилання на адресу електронної пошти.

Установа у строк, що не перевищує 20 днів з дня отримання заяви, у разі надання повної інформації про основні технічні і технологічні параметри виробництва спирту етилового, біоетанолу для визначення максимальної продуктивності технологічного обладнання проводить і надає розрахунок за формою згідно з додатком 6 виробнику спирту етилового, біоетанолу особисто, засобами поштового зв’язку або шляхом надсилання на адресу електронної пошти.

Отже, обєм фактичного обсягу виробництва не може бути більшим, ніж обсяг виробицтва визначений в розрахунку максимальної продуктивністі обладнання, яку затверджено для такого обладнання державною науковою установою “Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів”. У разі зміни максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу виробники спирту етилового, біоетанолу подають наданий установою розрахунок за формою згідно з додатком 6 Порядку ДПС у паперовій або електронній формі в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Щодо питання 8

Відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу платник податку  зобовязаний здійснювати розрахунок ГПЗ, у якого один із множників «Об» обсяг спирту, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, визначений як максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу за добу.

Згідно з пунктом 4 Порядку розрахунок максимальної продуктивності для виробництва спирту етилового, біоетанолу за добу здійснюється з урахуванням:

 проектної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу (далі - технологічне обладнання);

документації, яка підтверджує зменшення/збільшення проектної продуктивності технологічного обладнання (знос/модернізація);

технічних характеристик технологічного обладнання;