X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 07.05.2025 р. № 2499/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо оподаткування доходів суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет, та керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Відповідно до інформації, наведеної у зверненні, Товариство здійснює господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет. Товариство є платником податку на прибуток підприємств на загальних підставах та отримує дохід від провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо наступних питань:

1. Чи правильно Товариство розуміє, що податок на прибуток підприємств за ставкою, передбаченою п. 136.1 ст. 136 Кодексу, не сплачується зі сплаченого за ставками, визначеними в підпунктах 136.4.1, 136.4.2 ст. 136 Кодексу, податку на дохід?

2. Чи правильно Товариство розуміє, що сплачений за передбаченими п. 141.5 ст. 141 Кодексу правилами, податок на дохід за ставками, визначеними в підпунктах 136.4.1, 136.4.2 ст. 136 Кодексу, не включаються до об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств за ставкою, передбаченою п.136.1 ст. 136 Кодексу?

3. Чи правильно Товариство розуміє, що сплачений за ставками, визначеними в підпунктах 136.4.1, 136.4.2 ст. 136 Кодексу, податок на дохід враховується як витрати при визначенні об’єкту оподаткування податок на прибуток підприємств за ставкою, передбаченою п. 136.1 ст. 136 Кодексу?

4. Яким чином враховується сума сплаченого податку на дохід за ставками, визначеними в підпунктах 136.4.1, 136.4.2 ст. 136 Кодексу при визначенні об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств за ставкою, передбаченою п. 136.1 ст. 136 Кодексу?

Щодо питань 1 - 4.

Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор визначені Законом України
від 14 липня 2020 року № 768-ІХ «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (далі – Закон № 768).

Відповідно до п. 1 частини першої ст. 1 розділу І Закону № 768 азартна гра будь-яка гра, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дає право на отримання виграшу (призу), імовірність отримання і розмір якого повністю або частково залежать від випадковості, а також знань і майстерності гравця.

Згідно з частиною першою ст. 2 розділу І Закону № 768 на території України дозволяється організовувати та проводити виключно такі види діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор:

1) організація та проведення азартних ігор у гральних закладах казино;

2) організація та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет;

3) організація та проведення букмекерської діяльності в букмекерських пунктах та в мережі «Інтернет»;

4) організація та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів;

5) організація та проведення азартних ігор в покер в мережі Інтернет.

Частиною першою ст. 24 Закону № 768 встановлено, що організація та проведення азартних ігор в мережі Інтернет здійснюється організатором азартних ігор під брендом організатора азартних ігор на підставі відповідної ліцензії відповідно до вимог цього Закону та законодавства про азартні ігри виключно через онлайн-системи організаторів азартних ігор, що відповідають вимогам цього Закону.

Пунктом 37 частини першої ст. 1 розділу І Закону № 768 передбачено, що організатор азартних ігор юридична особа - резидент України, яка на підставі отриманої ліцензії має право здійснювати зазначений у такій ліцензії вид діяльності з організації та проведення азартних ігор відповідно до вимог цього Закону.

Тож діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор може здійснювались виключно згідно з отриманою ліцензією.

Відповідно до абзацу першого п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Крім того, об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств, що підлягає оподаткуванню згідно з п. 141.5 ст. 141 Кодексу, зокрема, є:

дохід організаторів азартних ігор, отриманий від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів, зменшеного на суму виплачених виплат гравцю (п.п. 134.1.5 п. 134.1 ст. 134 Кодексу);

дохід, отриманий від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів (п.п. 134.1.6 п. 134.1 ст. 134 Кодексу).

Нормами п.п. 141.5.1 п. 141.5 ст. 141 Кодексу встановлено, що суб’єкти, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, одночасно з податком на прибуток за ставкою, визначеною у п. 136.1 Кодексу, сплачують податок на дохід за ставками, визначеними у п. п. 136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу.

Нарахований суб’єктом, що здійснює діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, податок на дохід за ставками, визначеними в підпунктах 136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу, не є різницею та не зменшує фінансовий результат до оподаткування такого суб’єкта.

Пунктом 136.4 ст. 136 Кодексу визначено, що під час провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор одночасно зі ставкою податку на прибуток, визначеною у п. 136.1 ст. 136 Кодексу, ставка податку на дохід встановлюється у розмірі:

10 відсотків від доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів (п.п. 136.4.1 п. 136.4 ст. 136 Кодексу);

18 відсотків від доходу, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів, зменшеного на суму виплачених виплат гравцю (п.п. 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу).

Відповідно до п. 136.5 Кодексу податок на дохід, визначений як об’єкт оподаткування у підпунктах 134.1.2, 134.1.4, 134.1.5 Кодексу, є частиною податку на прибуток.

Отже, на суб’єктів господарювання, що на підставі відповідної ліцензії здійснюють господарську діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, у тому числі з організації та проведення азартних ігор у мережі Інтернет, покладається обов’язок із нарахування податку на прибуток підприємств відповідно до 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 та п. 141.5 ст. 141 Кодексу, з урахуванням положень підпунктів 136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу.

Об’єкти оподаткування податком на прибуток підприємств платників податку на прибуток, у тому числі які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, визначаються у Податковій декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 20.02.2023 № 101) (далі – Декларація).

Так, об’єкт оподаткування за ставкою, передбаченою п. 136.1 ст. 136 Кодексу, визначається відповідно до п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу виходячи з фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень  (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, з урахуванням різниць, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Зокрема, у рядку 02 Декларації відображається фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень  (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

у рядку 03 Декларації відображаються різниці, які виникають відповідно до Кодексу;

у рядку 04 Декларації визначається об’єкт оподаткування за ставкою, передбаченою п. 136.1 ст. 136 Кодексу.

При цьому, окремо визначається об’єкт оподаткування від доходу, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, за ставками, передбаченими підпунктами 136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу,

Зокрема, у рядку 11 Декларації відображається сума доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів;

 у рядку 12 Декларації визначається податок на дохід, отриманий отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів.

у рядку 13 Декларації відображається сума доходу, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів;

у рядку 14 Декларації відображається сума виплачених витрат гравцю;

у рядку 15 Декларації визначається податок на дохід, отриманий від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, крім доходу, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів.

Сума податку на прибуток за звітний (податковий) період відображається  у рядку 17 Декларації за наведеною у ньому формулою.

При цьому, платник податку на прибуток, який здійснює господарську діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор, у рядку 17 Декларації враховує суму податку на прибуток, визначену у рядку 06 Декларації (за ставкою, передбаченою п. 136.1 ст. 136 Кодексу), суму податку на дохід, отриманого від діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, визначену у рядку 15 Декларації, а також суму податку на дохід, отриманого від організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів, визначену у рядку 12 Декларації (за ставками, передбаченими підпунктами  136.4.1, 136.4.2 п. 136.4 ст. 136 Кодексу).

Щодо порядку формування витрат у бухгалтерському обліку, то  регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, який затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).

Положенням про Міністерство фінансів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 375, встановлено, що Міністерство фінансів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері, зокрема, бухгалтерського обліку та аудиту, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Отже, з питань порядку формування суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор казино, доходів та витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування у бухгалтерському обліку доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).