Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм статті 39 розділу І Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в частині подання звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній (Country-by-Country report) (далі – Звіт CbC) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що є учасником міжнародної групи компаній (далі – МГК), сукупний консолідований дохід якої за фінансовий рік, що передує звітному відповідає показникам мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу для цілей подання Звіту CbC.
Материнська компанія, до якої належить платник податків, подає Звіт CbC від імені групи компаній в країні своєї реєстрації – Республіці Корея.
Платник податків потребує роз’яснення про наявність та статус чинності Угоди QCAA між Державною податковою службою України та Податковою службою Республіки Кореї станом на 31.12.2024, та своїх обов’язків відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, оскільки, на думку платника податків, фраза абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу «не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року» містить неоднозначне (множинне) трактування.
З метою правильного застосування норм податкового законодавства України, платник податків просить надати роз’яснення щодо порядку практичного застосування окремих норм Кодексу з наступних питань:
1. Чи існує укладена Угода QCAA між компетентними органами України та Республікою Корея станом на 31.12.2024 та чи набула вона чинності станом на 31.12.2024?
2. Якщо Угода QCAA між компетентними органами України та Республікою Корея не укладена та/або не набула чинності станом на 31.12.2024, то чи зобов’язаний платник податків подавати Звіт CbC щодо МГК на підставі абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу починаючи із фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року?
Щодо питань 1-2
Відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, платник податків – резидент України, що належить до МГК, у випадках, визначених цим підпунктом, зобов’язаний подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, Звіт CbC в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Звіт CbC подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, та за наявності однієї з таких обставин:
платник податків є материнською компанією МГК;
материнська компанія МГК уповноважує платника податків – резидента України на подання Звіту CbC до контролюючого органу;
відповідно до вимог законодавства юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК подання Звіту CbC від такої МГК не вимагається;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу має бути поданий Звіт CbC щодо такої МГК;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але наявні факти системного невиконання відповідної угоди QCAA. Про наявність таких фактів (у тому числі виявлених на підставі повідомлення іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника МГК про системне невиконання відповідної угоди QCAA, наданого компетентному органу України) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляє платника податків – резидента України, який належить до МГК, материнська компанія якої є податковим резидентом такої іноземної юрисдикції. Зазначене повідомлення надсилається протягом 10 робочих днів з дня встановлення передбачених цим абзацом фактів у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Якщо більше ніж один учасник такої МГК є платником податків – резидентом України, зазначене повідомлення надсилається одному з них за вибором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Підпунктом 39.4.101 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що за наявності однієї або декількох обставин, передбачених абзацами п’ятим - сьомим підпункту 39.4.10 цього пункту, платник податків - резидент України, який належить до МГК, звільняється від подання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній стосовно відповідного фінансового року, визначеного підпунктом 39.4.11 цього пункту, якщо одночасно виконуються такі умови:
1) МГК, учасником якої є такий платник податків, подала Звіт CbC стосовно відповідного фінансового року через іншого уповноваженого учасника МГК в іноземній юрисдикції його податкового резидентства за такий фінансовий рік;
2) подання Звіту CbC здійснюється не пізніше граничної дати подання Звіту CbC, визначеної підпунктом 39.4.11 цього пункту;
3) законодавство іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника материнської компанії передбачає вимоги щодо подання Звітів CbC для цілей автоматичного обміну податковою та фінансовою інформацією;
4) іноземна юрисдикція податкового резидентства уповноваженого учасника МГК має чинну угоду QCAA з Україною станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 цього пункту має бути подано Звіт CbC щодо такої МГК;
5) іноземна юрисдикція податкового резидентства уповноваженого учасника МГК не повідомила компетентний орган України про системне невиконання відповідної угоди QCAA;
6) учасник МГК повідомив податкові органи юрисдикції свого податкового резидентства про те, що він уповноважений на подання Звіту CbC за відповідну МГК (якщо таке повідомлення передбачено законодавством юрисдикції податкового резидентства цього учасника МГК);
7) платник податків – резидент України, який належить до тієї самої МГК, повідомив центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про учасника МГК, який є уповноваженим учасником такої МГК на подання Звіту CbC, шляхом подання повідомлення про участь у МГК, визначеного підпунктом 39.4.2 цього пункту.
Згідно з підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, для цілей подання Звіту CbC застосовуються такі показники мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, до якої входить платник податків:
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацом третім підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, але якщо законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК або уповноваженого учасника материнської компанії (у разі його призначення материнською компанією) визначено інший розмір сукупного консолідованого доходу МГК, деномінований не в євро, який згідно із законодавством такої іноземної юрисдикції застосовується для цілей подання Звіту CbC (за наявності такого законодавства), граничним розміром для обставин подання Звіту CbC, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, вважається такий інший розмір.
Пунктом 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, встановлено, зокрема що норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звіту CbC – вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода CbC набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією. Відповідні звіти за наявності підстав, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, подаються з дотриманням строку подання Звіту CbC, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.
Відповідно до підпункту 14.1.103 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Угода QCAA (для цілей статті 39 Кодексу) – угода, укладена між компетентними органами України та іноземної юрисдикції, які є сторонами чинного міжнародного договору, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, яка передбачає автоматичний обмін звітами у розрізі країн міжнародної групи компаній між Україною і такою іноземною юрисдикцією (Qualifying Competent Authority Agreement), у тому числі Багатостороння угода CbC.
Відповідно до підпункту 14.1.102 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Багатостороння угода CbC (для цілей статті 39 Кодексу), це багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports), укладена відповідно до статті 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах.
Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах набрала чинності для України шляхом її ратифікації Верховною Радою України згідно з Законом України від 17.12.2008 № 677-VI, а Протокол про внесення змін і доповнень до Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах ратифіковано Законом України від 11.01.2013 № 21-VII.
Стаття 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах передбачає, що дві або більше Сторони можуть за взаємною згодою здійснювати автоматичний обмін інформацією, однак фактичний обмін інформацією здійснюватиметься на двосторонній основі між Компетентними органами.
Державна податкова служба України, як компетентний орган України, приєдналася 03.11.2022 до Багатосторонньої угоди CbC, яка набрала чинності 04.07.2024 та включена до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
Зазначена інформація розміщена на офіційному вебсайті ДПС за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/825385.html.
Для цілей Багатосторонньої угоди CbC визначено терміни (розділ 1). Зокрема, термін «Чинна угода» означає, щодо будь-яких двох Компетентних органів, що обидва Компетентні органи заявили про свій намір здійснювати автоматичний обмін інформацією один з одним та виконали інші умови, викладені в пункті 2 розділу 8. Перелік Компетентних органів, між якими діє ця Угода, має бути опублікований на вебсайті ОЕСР.
За інформацією, оприлюдненою на вебсайті ОЕСР, Республіка Корея входить до переліку 112 підписантів (сторін) Багатосторонньої угоди MCAA CbC із датою її підписання 30.06.2016 (https://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/about-automatic-exchange/cbc-mcaa-signatories.pdf).
Пунктом 2 розділу 8 Багатосторонньої угоди CbC визначено, що Угода між двома Компетентними органами набере чинності на пізнішу з наступних дат: (і) дату, на яку другий із двох Компетентних органів направив повідомлення Секретаріату координаційного органу згідно з пунктом 1, що включає Юрисдикцію іншого Компетентного органу відповідно до підпункту 1е) та (іі) дату, коли Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах набрала чинності та стала чинною для обох Юрисдикцій.
Конвенція між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Корея про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи та капітал підписана 29 вересня 1999 року, ратифікована Верховною Радою України згідно з Законом України від 07 лютого 2002 року № 3040-III.
Враховуючи зазначене, Багатостороння угода CbC між Україною та Республікою Корея набрала чинності 04.07.2024, норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звіту CbC – вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.
Разом з цим, платник податків – резидент України, який належить до МГК, відповідно до підпункту 39.4.101 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу за наявності однієї або декількох обставин, передбачених абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, звільняється від подання Звіту CbC стосовно відповідного фінансового року, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, у разі одночасного виконання умов, зазначених у цьому підпункті.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |