Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі – Товариство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування норм законодавства стосовно ліцензування пального, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство планує укладати з покупцем договір публічної оферти (приєднання) на укладення договору забезпечення пальним з використанням паливних карток (далі – Договір) відповідно до якого пропонуватиме можливість придбати нафтопродукти на умовах, визначених у цьому договорі, за допомогою відповідного функціонала (додаток) у складі Мобільного застосунку «ПУМБ Online».
За умовами Договору Товариство (як продавець) зобов’язується передавати (постачати) у власність покупцю партіями нафтопродукти в асортименті, скраплений газ, в подальшому іменовані товар, а покупець зобов’язується прийняти товар від продавця та оплатити його вартість на умовах цього Договору.
На виконання умов Договору Товариство як продавець оформляє покупцю електронні паливні картки, доступ до яких здійснюється через Мобільний застосунок «ПУМБ Online» із відповідним функціоналом.
Засобом ідентифікації покупця (довіреної особи) виступає смартфон з встановленим на ньому Мобільним застосунком «ПУМБ Online» із відповідним функціоналом.
Передача товарів покупцю здійснюється компанією-партнером АЗС з використанням електронних паливних карток через зчитування QR-коду у Мобільному застосунку «ПУМБ Online» із відповідним функціоналом.
Товариство просить надати роз’яснення з питання:
1.-Чи необхідно Товариству отримувати ліцензію на торгівлю пальним (ліцензію на оптову чи роздрібну торгівлю пальним) якщо Товариство реалізує тільки електронні паливні картки, а пальне фактично відпускається на АЗС партнерів? Чи є якісь виключення або особливості для компаній, які виступають лише як посередники у цій операції?
2.-Чи підлягає фіскалізації операція поповнення електронних паливних карток, якщо вони інтегровані з банківськими сервісами для здійснення платежів в загальному порядку та, зокрема, відповідно до положень постанови Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 164 «Про затвердження Положення про порядок емісії та еквайрингу платіжних інструментів»? Які саме додаткові зобов’язання виникають у разі здійснення таких операцій, і чи необхідно Товариству здійснювати реєстрацію касових апаратів або інших фіскальних пристроїв у разі поповнення карток?
3.-Чи достатньо фіскального чеку, що надається на АЗС при отриманні пального за допомогою електронної паливної картки, або ж необхідно додатково видавати окремий чек/квитанцію при поповненні електронних паливних карток у рамках операцій, що здійснюються через Мобільний застосунок «ПУМБ Online»?
Щодо питання 1
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817):
ліцензія - право суб’єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (п. 40 частини першої ст. 1 Закону № 3817);
місце роздрібної торгівлі пальним - об’єкт нерухомого майна або єдиний (цілісний) майновий комплекс, на території якого розташоване технологічне обладнання, призначене для приймання, зберігання та роздрібної торгівлі пальним, який належить суб’єкту господарювання на праві власності або користування; нафтоналивний несамохідний морський/річковий бункерувальник (далі - бункерувальник); спеціалізований транспортний засіб для перевезення балонів із скрапленим вуглеводневим газом, з якого здійснюється роздрібна торгівля скрапленим вуглеводневим газом у балонах для побутових потреб населення та інших споживачів. Місце роздрібної торгівлі пальним вважається місцем зберігання пального, якщо зберігання пального здійснюється за таким місцем роздрібної торгівлі пальним (п. 52 частини першої ст. 1 Закону № 3817);
оптова торгівля пальним - діяльність з реалізації власно виробленого, ввезеного або придбаного пального суб’єктам господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю пальним, іншим суб’єктам господарювання, у тому числі в транспортному засобі, яким переміщується та/або в якому зберігається пальне. Не вважається оптовою торгівлею пальним заправлення пальним за договором підряду, що відноситься до власного споживання відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу (п. 63 частини першої ст. 1 Закону № 3817);
роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшої реалізації або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з місць роздрібної торгівлі пальним через паливороздавальні колонки, газороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, а також реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів, а також заправлення з бункерувальника у водному просторі морських та річкових суден (п. 77 частини першої ст. 1 Закону № 3817).
Згідно із частиною першою ст. 29 Закону № 3817 оптова торгівля пальним здійснюється суб’єктом господарювання за наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним.
Отже, запланована Товариством діяльність, яка передбачає реалізацію іншим суб’єктам господарювання пального, відпуск якого буде відбуватися з місць роздрібної торгівлі пальним компанії-партнера при пред’явленні отримувачем електронних паливних карток, які оформлені Товариством такому покупцю (отримувачу пального на АЗС), є діяльністю з оптової торгівлі пальним, яка відповідно до Закону № 3817 підлягає ліцензуванню.
Щодо питань 2 - 3
Відповідно до п.п. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 Кодексу продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів. Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО / ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені в Законі України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265) та нормативно-правових актах, прийнятих на його виконання.
Дія Закону № 265 поширюється на усіх суб’єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахунки у готівковій та/або безготівковій формі у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а порядок проведення таких розрахунків встановлено в розділі ІІ Закону № 265.
Зокрема, у ст. 3 Закону № 265 встановлено обов’язок суб’єктів господарювання проводити розрахунки як у готівковій, так і в безготівковій формі, на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО / ПРРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів.
Слід зазначити, що відповідно до відкритих джерел існують два основних види паливних карт (гривневі або грошові, літрові).
Звертаємо увагу, що поповнення паливної карти в грошовій формі є різновидом фінансових послуг, які неможливо здійснити без еквайра або платіжної установи та/або отримання окремої ліцензії на надання фінансових платіжних послуг.
Поповнення споживачем паливної карти не в грошовій, а в товарній формі (літрах конкретного виду пального) передбачає передачу права власності на таке пальне.
Враховуючи викладене вище повідомляємо, що в описаних Товариством у зверненні обставинах, обов’язковій фіскалізації підлягають операції з продажу пального, що знаходиться на відповідальному зберіганні емітента такої картки та об’єм якого відображений на емітованій ним картці.
При цьому не має значення, що продаж пального та його зберігання на підставі окремого договору здійснюють різні суб’єкти господарювання.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |