Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України відповідно до статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) розглянула звернення Товариства щодо отримання індивідуальної податкової консультації та повідомляє наступне.
У звернені Товариство зазначає, що основним видом діяльності є виробництво спирту етилового неденатурованого.
Товариство просить надати роз’яснення на питання:
До питання 1.
Верховною Радою України прийнято Закон України від 09.10.2024 № 4014-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування акцизним податком спирту етилового та біоетанолу» (далі – Закон № 4014), яким зміни внесено як до Кодексу, так і Закону України від 18 червня 2024 року № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), в частині встановлення окремих особливостей обчислення акцизного податку виробниками спирту етилового та біоетанолу.
Відповідно до підпункту 49.1 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу для виробників спирту етилового та біоетанолу встановлено обов’язок визначати податкові зобов’язання з акцизного податку з урахуванням ГПЗ з акцизного податку, під яким розуміється величина податкового зобов’язання з акцизного податку, розрахована виходячи з максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.03.2025 № 350 «Про затвердження Порядку визначення максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу» (далі – Порядок № 350).
Згідно пункту 3 Порядку №350 розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу проводиться установою, визначеною розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 р. № 108 “Про визначення державної установи, уповноваженої проводити розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу”.
У Порядку №350 під терміном “максимальна продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу” розуміється максимальний обсяг спирту етилового, біоетанолу в літрах 100-відсоткового спирту етилового, який може бути вироблений за добу на обладнанні, що забезпечує повний технологічний цикл виробництва спирту етилового, біоетанолу (пункт 2 Порядку №350).
Відповідно до пункту 5 Порядку №350 розрахунок проводиться із урахуванням максимальної продуктивності технологічного обладнання таких виробничих підрозділів: відділення термоферментативної обробки сировини, бродильного відділення, брагоректифікаційного відділення, відділення дистиляції та зневоднення.
Максимальною продуктивністю обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу вважається найменша розрахункова продуктивність технологічного обладнання одного із виробничих підрозділів, зазначених в абзаці першому цього пункту.
Отже, об’єм фактичного обсягу виробництва не може бути більшим або меншим, ніж обсяг виробництва визначений в розрахунку максимальної продуктивності обладнання, яку затверджено для такого обладнання державною науковою установою “Український науково-дослідний інститут спирту і біотехнології продовольчих продуктів”.
Порядок заповнення та подання декларації з акцизного податку затверджений наказом Міністерства фінансів України від 23.01.2015 №14 «Про затвердження форми декларації з акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку» (із змінами) (далі – Декларація).
Міністерством фінансів України наказом від 11.04.2025 № 195 «Про затвердження Змін до форми декларації з акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку» зареєстрованим Міністерством юстиції України 21.04.2025 за № 605/44011 внесено зміни до форми декларації з акцизного податку та Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку (далі – Порядок).
Відповідно до цих змін виробники спирту етилового, біоетанолу повинні розрахувати гарантоване податкове зобов’язання з акцизного податку з виробленого на митній території України спирту етилового, біоетанолу в новому додатку 15 до Декларації та відобразити його у розділі А «Податкові зобов'язання із спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива та продуктів із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об'ємних одиниць та більше» (код операції А1.2) Декларації.
Відповідно до пункту 6 Порядку у графі 12 «Гарантоване податкове зобов’язання з акцизного податку за звітний період (ГПЗ) (грн) у рядку «усього» зазначається загальна сума гарантованого податкового зобов’язання з акцизного податку, яка обчислюється, виходячи з обсягу спирту етилового та біоетанолу, який визначається по кожному виду продукції як добуток ставки акцизного податку (графа 11) та обсягу спирту етилового, біоетанолу, обрахованого як обсяг за максимальною продуктивністю обладнання для виробництва спирту етилового, біоетанолу (графа 7), доданого залишку спирту етилового, біоетанолу на початок звітного періоду (графа 8) за мінусом обсягу реалізованого у звітному періоді спирту етилового, біоетанолу (графа 9) та залишку спирту етилового, біоетанолу на кінець звітного періоду (графа 10).
Таким чином, виробники спирту етилового при обчисленні ГПЗ за звітний податковий період враховують максимальну продуктивність обладнання для виробництва спирту етилового та біоетанолу за мінусом обсягу реалізованого у звітному періоді спирту етилового, біоетанолу та залишку спирту етилового, біоетанолу на кінець звітного періоду.
До питання 2.
Відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу при обчисленні ГПЗ з акцизного податку за податковий (звітний) період значення показника «К» зменшується на кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося через зупинку виробництва або внаслідок технічних чи регламентних робіт, за умови повідомлення про такі обставини в день їх настання в письмовій формі постійного представника контролюючого органу на акцизному складі та в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, з метою опломбування місць можливого доступу до спирту етилового, біоетанолу, їх розпломбування після закінчення дії обставин, визначених цим пунктом, у порядку, визначеному Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Отже, виробники спирту етилового повинні повідомляти центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про зупинку виробництва спирту етилового. Cаме повідомлення в день зупинки виробництва про настання таких обставин є обов’язковою умовою для зменшення показника «К» на кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового не здійснювалося.
Основні засади регулювання виробництва, ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України, оптової і роздрібної торгівлі, зокрема, спиртом етиловим, а також посилення боротьби з його незаконним виробництвом та обігом на території України визначено Законом № 3817 .
Вимоги до пломбування місць можливого доступу до спирту етилового та біоетанолу визначено статтею 5 Закону № 3817.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону № 3817 пломбування/розпломбування місць можливого доступу до спирту етилового та біоетанолу на акцизних складах, зокрема, на території яких виробляється спирт етиловий, біоетанол, здійснюють представники центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з частиною другою статті 5 Закону № 3817 строк проведення пломбування/розпломбування не може перевищувати п’ять робочих днів з дня отримання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, відповідного звернення суб’єкта господарювання.
Отже, у разі зупинки виробництва спирту етилового представники центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснюють виїзд на акцизні склади, зокрема, на території яких виробляється спирт етиловий, з метою пломбування місць можливого доступу до спирту етилового. Строк проведення пломбування/розпломбування не може перевищувати п’яти робочих днів з дня отримання відповідного звернення суб’єкта господарювання.
До питання 3.
Так, відповідно до підпункту 49.2 пункту 49 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу для зменшення значення показника «К» у випадку, якщо виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося через зупинку виробництва або внаслідок технічних чи регламентних робіт, повідомлення про такі обставини подається в день їх настання:
в письмовій формі постійному представнику контролюючого органу на акцизному складі;
в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Таке повідомлення подається з метою опломбування місць можливого доступу до спирту етилового, біоетанолу, їх розпломбування після закінчення дії обставин, у порядку, визначеному Законом № 3817.
Кодексом не передбачено іншого механізму обрахунку ГПЗ, а саме в частині обрахунку значення показника «К» при зменшенні днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося через зупинку виробництва на неповну добу.
Отже, платник податку при розрахунку ГПЗ значення показника «К» може зменшити лише на ту кількість днів, протягом яких виробництво спирту етилового, біоетанолу не здійснювалося взагалі (з початку і до кінця доби), за умови повідомлення про такі обставини в день їх настання в письмовій формі постійного представника контролюючого органу на акцизному складі та в електронній формі, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |