X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 15.05.2025 р. № 2675/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (    ), щодо практичного застосування норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що перебуває на спрощеній системі оподаткування та є платником єдиного податку друга група 20 відсотків.

У 2024 році отримав фінансову допомогу від Українського ветеранського фонду (ЄДРПОУ 44565396) у рамках державної програми підтримки бізнесу ветеранів.

Зазначені кошти надійшли на рахунок у два транші:

перший транш - у сумі 450 000 грн, надійшов на рахунок 02.08.2024 як фінансова підтримка для реалізації проєктів, які за результатами конкурсного відбору визначені переможцями.

другий транш - у сумі 1 050 000 грн, надійшов на рахунок 27.11.2024 як надання бюджетного гранту переможцям за результатами конкурсного відбору.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором фінансова допомога у сумі 450 000 грн, що надійшла на рахунок 02.08.2024 як фінансова підтримка для реалізації проєктів, які за результатами конкурсного відбору визначені переможцями, отримана від Українського ветеранського фонду у рамках вказаної програми?

2. Чи підлягає оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором фінансова допомога у сумі 1 050 000 грн, що надійшла на рахунок 27.11.2024 як надання бюджетного гранту переможцям за результатами конкурсного відбору, отримана від Українського ветеранського фонду у рамках вказаної програми?

3. Чи включається вказана сума 450 000 грн, що надійшла на рахунок 02.08.2024 як фінансова підтримка для реалізації проектів, які за результатами конкурсного відбору визначені переможцями, отримана від Українського ветеранського фонду, до складу доходу фізичної особи – підприємця на єдиному податку друга група при визначенні бази оподаткування?

4. Чи включається вказана сума 1 050 000 грн, що надійшла на рахунок 27.11.2024 як надання бюджетного гранту переможцям за результатами конкурсного відбору, отримана від Українського ветеранського фонду, до складу доходу фізичної особи – підприємця на єдиному податку друга група при визначенні бази оподаткування?

5. Який порядок оподаткування надходження у сумі 450 000 грн, що надійшло на рахунок 02.08.2024 як фінансова підтримка для реалізації проектів, які за результатами конкурсного відбору визначені переможцями, отримана від Українського ветеранського фонду, у разі перебування фізичної особи – підприємця на спрощеній системі друга група?

6. Який порядок оподаткування надходження у сумі 1 050 000 грн, що надійшло на рахунок 27.11.2024 як надання бюджетного гранту переможцям за результатами конкурсного відбору, отримана від Українського ветеранського фонду, у разі перебування фізичної особи – підприємця на спрощеній системі друга група?

 

Щодо першого-шостого питань

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 року  № 256  затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для функціонування Українського ветеранського фонду (далі – Порядок № 256).

Відповідно до п.п. 1 п. 4 Порядку № 256 бюджетні кошти використовуються Фондом для:

надання ветеранам та членам їх сімей бюджетних грантів у формі фінансової підтримки для реалізації проектів (далі – бюджетні гранти), які за результатами конкурсного відбору визначені переможцями та спрямовані на:

реінтеграцію ветеранів та членів їх сімей до активного суспільного життя, забезпечення збереження та відновлення їх фізичного та психічного здоров’я;

підтримку підприємницької діяльності ветеранів та сприяння в їх працевлаштуванні.

Пунктом 5 Порядку № 256 передбачено, що право на отримання бюджетних грантів мають, зокрема, ветерани, члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни та члени сімей загиблих (померлих) захисників і захисниць України, які зареєстровані відповідно до вимог законодавства як фізичні особи – підприємці.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Кодексом (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Відповідно до п. 5.2 ст. 5 Кодексу у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.

Так, бюджетний грант – це цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України (п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

При цьому відповідно до постанови Кабінету Міністрів України
від 10 вересня 2024 року № 1042 бюджетна установа «Український ветеранський фонд» внесена до Переліку надавачів гуманітарної допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 2021 року № 867.

Пунктом 14.1 ст.14 Кодексу визначено поняття, які вживаються в такому значенні:

господарська діяльність діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (п.п. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Кодексу);

самозайнята особа – це платник податку, який є фізичною особою – підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності (п.п. 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено главою 1
розділу XIV Кодексу.

Відповідно до п. 291.2 ст. 291 Кодексу спрощена система оподаткування, обліку та звітності – особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених п. 297.1
ст. 297 Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розділу ХІV Кодексу, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Доходом платника єдиного податку фізичної особи – підприємця є дохід, отриманий протягом податкового (звітного) періоду в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій); матеріальній або нематеріальній формі, визначеній п. 292.3 ст. 292 Кодексу. При цьому до доходу не включаються отримані такою фізичною особою пасивні доходи у вигляді процентів, дивідендів, роялті, страхові виплати і відшкодування, доходи у вигляді бюджетних грантів, а також доходи, отримані від продажу рухомого та нерухомого майна, яке належить на праві власності фізичній особі та використовується в її господарській діяльності (п.п. 1 п. 292.1 ст. 292 Кодексу).

Згідно з п.п. 4 п. 292.11 ст. 292 Кодексу до складу доходу, визначеного
ст. 292 Кодексу, не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм.

Таким чином, якщо умовами договору про реалізацію проєкту, укладеного між фізичною особою – підприємцем та Фондом, не передбачається виробництво (виготовлення) та/або реалізація товарів, виконання робіт, надання послуг таким підприємцем на користь надавача коштів, а лише надання фінансової підтримки суб’єктам діяльності, тобто дохід у вигляді фінансової підтримки не пов’язаний з результатом від здійснення господарської діяльності фізичної особи – підприємця, то такий дохід не включається до доходу фізичної особи – підприємця, але оподатковується за загальними правилами, встановленими Кодексом для платників податку – фізичних осіб.

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом ІV Кодексу, відповідно до п. 163.1 ст. 163 якого об’єктом оподаткування резидента є, зокрема загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Статтею 165 Кодексу визначено виключний перелік доходів, які не включаються до загального (місячного) річного оподатковуваного доходу платника податків.

Відповідно до п.п. 1.7 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у п.п. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, пп. 3 і 4
п. 170.131 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок оподаткування бюджетного гранту встановлений п. 170.71 ст. 170 Кодексу.

Разом з тим перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків визначено п. 164.2
ст. 164 Кодексу.

Так, згідно з п.п. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу.

Відповідно до п. 167.1 ст. 167 Кодексу ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пп. 167.2 – 167.5 ст. 167 Кодексу).

Відповідно до п. 161 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.

Об’єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Ставка військового збору для платників, зазначених у п.п. 1 п.п. 1.1 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, становить 5 відс.
від об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 161 підрозділу 10
розділу XX «Перехідні положення» Кодексу
, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною п.п. 4 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Податковий агент, поняття якого наведено у п.п. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору, встановлену п.п. 1 п.п. 1.3 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу та п.п. 1.4 п. 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу).

Враховуючи викладене, у разі якщо фінансова підтримка у вигляді бюджетного гранту, який надається Фондом на користь фізичної особи – підприємця, спрямовується для реалізації проекту або програми у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом, то дохід у вигляді такого гранту не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платників податків за умови дотримання інших вимог, визначених п. 170.71 ст. 170 Кодексу.

         Разом з тим, якщо зазначена фінансова підтримка спрямовується на інші цілі, ніж зазначені у п.п. 14.1.277 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, або Фондом надається фінансова підтримка не як бюджетний грант, то суми таких виплат включаються податковим агентом до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи як інший дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.