X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.05.2025 р. № 2748/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо податкових наслідків з ПДВ та податку на прибуток підприємств в описаній у зверненні ситуації та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство планує укласти договір підряду з іншим товариством (далі – Замовник) на виконання Товариством робіт з монтажу та пусконалагодженню обладнання на об’єктах реципієнтів проєкту міжнародної технічної допомоги (далі – МТД). При цьому Замовник до реалізації проєкту МТД був залучений як постачальник обладнання, робіт та послуг згідно з контрактом з нерезидентом. В свою чергу нерезидентом був укладений контракт з виконавцем проєкту МТД для реалізації нерезидентом поставок та монтажу обладнання в Україну. Проєкт МТД реалізується відповідно до Угоди між Урядом України та Урядом Японії про технічне співробітництво та грантову допомогу від 10 червня 2004 року, ратифікованої Законом України від 01 липня 2004 року № 1969-ІV (далі – Угода).

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання Товариством робіт з монтажу та пусконалагодженню обладнання на об’єктах реципієнтів проєкту МТД в описаній у зверненні ситуації;

2) чи має Товариство право на звільнення від сплати податку на прибуток підприємств згідно зі статтею 30 розділу І ПКУ при отриманні оплати від Замовника за виконані роботи по монтажу та пусконалагодженню обладнання на об’єктах реципієнтів проєкту МТД;

3) який перелік необхідних документів для підтвердження права на застосування звільнення від оподаткування ПДВ та податку на прибуток підприємств?

Разом з тим у зверненні не зазначено: який статус має Замовник та/або  нерезидент при здійсненні діяльності з реалізації проєкту МТД виходячи з понять, визначених пунктом 2 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» зі змінами (далі – Порядок № 153).

У зв’язку з цим ДПС надає загальні роз’яснення щодо оподаткування операцій, описаних у зверненні.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).

Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу I ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Згідно з пунктом 30.1 статті 30 розділу І ПКУ податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу І ПКУ.

Пунктами 3.1 та 3.2 статті 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.

Відповідно до частини першої статті IX Угоди Уряд України дозволяє Японському Агентству міжнародного співробітництва (далі – JICA) відкрити та утримувати закордонне представництво JICA в Україні (далі – Представництво), а також визнає представника та його/її персонал, відряджений з Японії (далі – Представник і Персонал відповідно), які виконують обов’язки, що будуть визначені для них JICA, стосовно проектів технічного співробітництва в Україні в межах цієї Угоди.

При цьому, частиною другою статті IX Угоди передбачено, що Уряд України:

(1) (a) звільняє Представника, Персонал і членів їхніх сімей від податків, у тому числі від податку на прибуток та інших обов’язкових платежів, які накладаються на або у зв’язку із заробітними платами та будь-якими грошовими утриманнями, що переказуються їм із-за кордону, у зв’язку виконанням їхніх обов’язків у межах цієї Угоди;

(b) звільняє Представника, Персонал і членів їхніх сімей від податків, у тому числі від мит та інших обов’язкових платежів, стосовно ввезення: (i) особистого майна, товарів домашнього вжитку та споживчих товарів, які ввозяться для особистого використання; та (ii) одного транспортного засобу з розрахунку на Представника, на Персонал, на сім’ю Представника та на сім’ї Персоналу, які призначені для перебування в Україні;

(c) звільняє Представника, Персонал і членів їхніх сімей, які не ввозять ніяких транспортних засобів в Україну, від податків, у тому числі від податку на додану вартість та інших обов’язкових платежів, стосовно придбання в Україні одного транспортного засобу з розрахунку на Представника, на Персонал, на сім’ю Представника та на сім’ї Персоналу;

(d) дозволяє Представнику, Персоналу та їхнім  сім’ям в’їжджати, виїжджати та тимчасово перебувати в Україні на період їхнього призначення в Україні, створює сприятливі  умови щодо процедур реєстрації іноземців, та звільняє їх від сплати консульських зборів;

(e) видає Представнику та Персоналу ідентифікаційні  картки; та

(f) здійснює інші заходи, які необхідні для виконання Представником і Персоналом їхніх обов’язків.

(2) (a) звільняє Представництво від податків, у тому числі від мит та інших обов’язкових платежів, стосовно  ввезення обладнання, механізмів, транспортних засобів і матеріалів, необхідних для діяльності Представництва;

(b) звільняє Представництво від податків, у тому числі від податку на додану вартість та інших обов’язкових платежів, стосовно придбання в Україні обладнання, механізмів, транспортних засобів та матеріалів, необхідних для діяльності Представництва; та

(c) звільняє Представництво від податків, у тому числі від податку на прибуток та інших обов’язкових платежів, що накладаються на або у зв’язку з витратами Представництва, які відшкодовуються із-за кордону.

Частиною четвертою статті IX Угоди встановлено, що Уряд України надає Представнику, Персоналу та членам їхніх сімей, а також Представництву привілеї, звільнення та пільги, які є не менш сприятливими ніж ті, що надаються представникам, персоналу та членам їхніх сімей, а також представництвам будь-якої третьої країни чи будь-якої міжнародної організації, що виконує подібну місію в Україні.

Відповідно до статті VII Угоди у  випадку,  коли JICA  надає  Уряду  України обладнання, механізми та матеріали,  які придбаються в Україні,  Уряд  України звільняє таке обладнання,  механізми та матеріали від податків,  у
тому числі від ПДВ  та  інших  обов'язкових платежів.

Згідно зі статтею XIV Угоди товари та/або послуги, що надаються Урядом Японії Уряду України в межах гранта, звільняються Урядом України від будь-яких податків, у тому числі від мит та інших обов'язкових платежів.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 153 виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядником – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми); реципієнтом – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проєктом (програмою).

Відповідно до пунктів 11 і 12 Порядку № 153 проєкти (програми) підлягають обов'язковій державній реєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 153 державна реєстрація проєкту (програми) підтверджується реєстраційною карткою проєкту (програми), складеною за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 153, яка підписується заступником Державного секретаря Кабінету Міністрів України чи іншою уповноваженою особою Секретаріату Кабінету Міністрів України, засвідчується печаткою Секретаріату Кабінету Міністрів України та видається заявникові з надсиланням копії бенефіціарові протягом п'яти робочих днів від дати прийняття рішення про проведення державної реєстрації проєкту (програми).

Одночасно з видачею реєстраційної картки проєкту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проєктів (програм) МТД та розміщується план закупівлі на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю).

Згідно з додатком 5 до Порядку № 153 у плані закупівлі зазначається субпідрядник: найменування, код згідно з ЄДРПОУ або Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (за наявності) та гранична сума коштів МТД, передбачена в субпідрядному договорі.

Для державної реєстрації проектів реципієнт і партнер по розвитку або уповноважена партнером по розвитку особа подають в Секретаріат Кабміну України в електронному і паперовому вигляді документи, вказані у пункті 14 Порядку № 153, у тому числі засвідчений партнером з розвитку або виконавцем план закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД (далі - план закупівлі), що складається за формою згідно з додатком 5 до Порядку № 153 (у разі виникнення потреби в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України) (підпункт 21 пункту 14 Порядку № 153).

Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема для операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

Порядок застосування податкових пільг з ПДВ при наданні МТД, які визначені міжнародними угодами, регулюються абзацами другим та третім пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ. Механізм реалізації такої пільги регламентований Порядком № 153.

Підставою для застосування податкової пільги у межах реалізації проєкту МТД є реєстраційна картка проєкту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153. Державна реєстрація/перереєстрація проєктів МТД проводиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України.

Операції платника (зокрема Товариства) з постачання виконавцю або субпідряднику проєкту МТД товарів/послуг відповідно до договору у рамках проєкту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі, які фінансуються коштами МТД, звільнятимуться від оподаткування ПДВ (за умови дотримання вимог Угоди, пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ та Порядку № 153). Платник за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не визначатиме і до бюджету не сплачуватиме. У договорі на таке постачання ціна товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ».

У разі залучення виконавцем та/або субпідрядником проєкту МТД контрагентів – платників ПДВ для постачання товарів/послуг у рамках проєкту МТД такий виконавець та/або субпідрядник повинен щомісяця до 20 числа скласти та надати в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153, де зазначити реквізити контрагентів – постачальників (найменування, код, місцезнаходження) та суму постачання, що підлягає пільговому оподаткуванню / звільненню від оподаткування ПДВ.

Щодо питання 2

Норми Угоди передбачають звільнення від оподаткування податком на прибуток підприємств доходів Представництва, при цьому така пільга не розповсюджується на підрядників та субпідрядників МТД.

Щодо питання 3

Подання додаткових документів до ДПС для отримання підстав для застосування пільгового режиму оподаткування ПДВ, визначеного пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ, нормами ПКУ та Порядком № 153 не передбачено.

З метою підтвердження правомірності застосування такого пільгового режиму оподаткування платник податку має зберігати у справі:

копію реєстраційної картки проєкту МТД, в рамках якого здійснено закупівлю товарів, робіт, послуг, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту МТД;

копію плану закупівлі, засвідченої печаткою партнерів з розвитку або виконавця проєкту МТД;

копію контракту на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг, засвідченої підписом та печаткою виконавця проєкту (у контракті зазначається, що закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється коштом проєкту МТД та відповідає категорії (типу) товарів, робіт і послуг, зазначених у плані закупівлі).

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 роздiлу II ПКУ).