Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення ТОВ «» (далі – ТОВ) щодо визнання бюджетним грантом компенсації витрат на сплату процентів за кредитним договором та коригування фінансового результату до оподаткування на суму такої компенсації, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у звернені, ТОВ отримало кредит від АТ «» за Генеральним договором кредитування від 18.02.2025.
Цільове призначення кредиту: фінансування оборотного капіталу. При дотриманні умов кредитного договору частину нарахованих відсотків буде компенсовано Фондом розвитку підприємництва.
ТОВ просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
чи є бюджетним грантом, починаючи з 24.04.2025 компенсація витрат на сплату процентів за даним кредитним договором Фондом розвитку підприємництва та чи здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування на суму такої компенсації, відповідно до п.п. 140.4.8 п. 140.4,
п.п. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу?
Бюджетним грантом згідно з п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визнається цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно для застосування положень Кодексу щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів, зокрема, для цілей податку на прибуток підприємств, необхідно дотримання двох умов одночасно:
1) відповідність цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку умовам наведеного вище визначення (п.п. 14.1.2771 п. 14.1
ст. 14 Кодексу), зокрема, цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах
та
2) надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.
Різниці, які виникають при отриманні та використанні бюджетних грантів встановлено ст. 140 Кодексу.
Так, згідно з п.п. 140.4.8 п. 140.4 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму бюджетних грантів, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат, пов’язаних із виконанням умов договору про надання бюджетного гранту, понесених у поточному звітному періоді за рахунок таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (п.п. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).
Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867 «Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів» (зі змінами та доповненнями).
Фонд розвитку підприємництва (далі – Фонд) включено до переліку надавачів бюджетних грантів та є надавачем бюджетних грантів.
Урядову Програму «Доступні кредити 5-7-9» (далі – Програма) розроблено відповідно до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 28 «Про надання фінансової державної підтримки» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14 березня 2023 року № 229) зі змінами (далі – Порядок № 28), п. 1 якого визначає умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки (далі – державна підтримка) суб’єктам підприємництва шляхом здешевлення вартості кредитів.
Надання державної підтримки суб’єктам підприємництва, як передбачено п. 3 Порядку № 28, здійснюється Фондом. Для виконання вимог цього Порядку Фонд затверджує програму надання державної підтримки суб’єктам підприємництва, яка може містити додаткові умови для уповноважених банків у визначених цим Порядком межах.
Державна підтримка надається в межах отриманих Фондом коштів, передбачених у державному бюджеті, у вигляді, зокрема, часткової компенсації Фондом процентних ставок за кредитами суб'єктів підприємництва (далі - компенсація відсотків) (п.п. 1 п. 5 Порядку 28).
Державна підтримка надається з метою здешевлення вартості кредитів, що пов'язані із провадженням суб'єктами підприємництва господарської діяльності (п. 7 Порядку № 28).
Кредити, за якими може бути надана державна підтримка, надаються на такі цілі, зокрема, фінансування оборотного капіталу суб’єкта підприємництва (крім об’єднання співвласників багатоквартирного будинку і житлово-будівельного (житлового, обслуговуючого) кооперативу) (абзац другий п.п. 2 п. 8 Порядку
№ 28).
При цьому розмір компенсаційної процентної ставки за наданим суб’єкту підприємництва кредитом, який підлягає сплаті ним за рахунок власних коштів, регулюється п. 14 Порядку № 28.
Що стосується Урядової програми «Доступні кредити 5-7-9%» (далі – Програма), то відповідно до інформації, розміщеної на вебсайті Фонду (https://bdf.gov.ua/programs/dostupni-kredyty-5-7-9/), згідно з п. 4.1 Програми у межах цілей, визначених п. 3.1 Програми, та з метою підтримки важливих для економіки України сфер підприємницької діяльності кредити суб’єктам малого, у тому числі мікропідприємництва та середнього підприємництва (далі – ММСП), зокрема, надаються за такими пріоритетними напрямами:
1) фінансування ММСП - сільськогосподарських товаровиробників для провадження сільськогосподарської діяльності;
2) фінансування суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері переробної промисловості за всіма видами економічної діяльності (основний КВЕД) секції С Національного класифікатора України;
3) відбудова зруйнованих внаслідок військової агресії основних засобів ММСП, що підтверджується відповідними документами (акти руйнувань та пошкоджень із зазначенням їх причини, акти пошкодження (знищення) рухомого майна, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо відкриття кримінального провадження, реєстрові дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна);
4) підтримка ММСП шляхом пролонгації діючих кредитів, наданих для фінансування оборотного капіталу згідно з Порядком строком до 12 (дванадцять) місяців, які провадять господарську діяльність та/або виробничі потужності яких розміщено (було розміщено) на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (Мінреінтеграції), крім тих, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
5) фінансування суб’єктів підприємництва, які здійснюють енергосервіс для підвищення енергетичної ефективності об’єктів державної та комунальної власності, експлуатацію генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії без застосування «зеленого» тарифу та механізму ринкової премії, установок зберігання енергії, електрозарядної інфраструктури та малих систем розподілу індустріальних парків.
Отже, на підставі викладеного вище вбачається, що державна фінансова підтримка у вигляді компенсації Фондом витрат на сплату процентів за кредитним договором, який включається до Програми, не відповідає визначенню бюджетного гранту згідно з п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що застосовується для цілей оподаткування, оскільки не пов’язана з реалізацією проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах.
Положеннями Кодексу не передбачено особливостей оподаткування операцій за кредитним договором в рамках програми фінансової державної підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва, що надається Фондом, у тому числі за операціями з обліку нарахованих відсотків за таким договором, тому зазначені операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та, відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні») (зі змінами).
Питання відображення у бухгалтерському обліку операцій з обліку нарахованих відсотків за кредитним договором в рамках програми фінансової державної підтримки суб’єктів малого та середнього підприємництва належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |