Індивідуальна податкова консультація
Головне управління ДПС у Рівненській області за результатами розгляду звернення щодо окремих питань, пов'язаних із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство є виробником безпілотних літальних апаратів (БПЛА). Для виготовлення комплектуючих до БПЛА Товариство імпортує електронні компоненти та інші складові, при ввезенні на митну територію України яких сплачує ПДВ. Із зазначених складових Товариство виготовляє продукцію (електронні модулі, контролери, системи), які продає військовим частинам або іншим замовникам за сертифікатом кінцевого споживача, а також організаціям, які за договором зобов’язуються передати цю продукцію безпосередньо військовим підрозділам.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
- імпортовані складові не належать до товарів, що перераховані у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ,
- готова продукція, що реалізується, відповідає кодам згідно з УКТ ЗЕД, що перераховані у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ,
- постачання продукції здійснюється безпосередньо військовій частині або організації, яка надалі згідно з умовами договору, передає готову продукцію військовій частині;
2) чи зобов’язане Товариство вести окремий облік виробництва та реалізації складових, які виготовляються та продаються виключно за сертифікатом кінцевого споживача, з метою підтвердження права на звільнення від оподаткування ПДВ відповідно до вимог ПКУ?
3) чи обов’язково передбачати в договорі з покупцем – посередником окрему умову, яка підтверджує, що цей покупець (контрагент) зобов’язується передати товари, що відповідають кодам згідно з УКТ ЗЕД, перерахованим у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, безпосередньо тим кінцевим отримувачам, що визначені у вказаному вище підпункті ПКУ?
4) чи потрібно відкоригувати податковий кредит, сформований при імпорті складових в описаній у зверненні ситуації?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Статтею 5 розділу I ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року N 808-IX "Про оборонні закупівлі" (далі - Закон N 808).
Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу I Закону N 808:
виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі - виконавець державного контракту (договору) - суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом N 808;
державні замовники у сфері оборони (далі - державні замовники) - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;
державний контракт (договір) (далі - державний контракт (договір)) - угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;
співвиконавці/субпідрядники - суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);
товари оборонного призначення - озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби з розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу I Закону N 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, та опису питань, наявних у зверненні, Головне управління ДПС у Рівненській області повідомляє.
Щодо питань 1, 3
Умови, при дотриманні яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, визначено у вказаному підпункті ПКУ.
Так, операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі товарів оборонного призначення), підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
- такі товари (у тому числі товари оборонного призначення) належать до категорії товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
- кінцевим отримувачем таких товарів (у тому числі товарів оборонного призначення) відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено:
правоохоронні органи;
Міністерство оборони України;
Збройні Сили України та інші військові формування;
добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України;
інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України;
підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі недотримання зазначених вище умов вказані операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку з нарахуванням ПДВ на вартість товарів.
Наявність сертифіката кінцевого споживача або зазначення в умовах договору кінцевого отримувача, який визначений у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, є обов'язковою умовою для застосування пільгового режиму оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Якщо між продавцем та покупцем – посередником (не зазначеним в підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ) в умовах договору зафіксовано зобов’язання покупця – посередника про подальшу передачу товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ конкретним отримувачам, наведеним в підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, то до операцій з постачання товарів за такими договорами застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ.
Щодо питання 2
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу ІІ ПКУ.
Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку (частина друга статті 3 Закону України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" із змінами і доповненнями (далі - Закон N 996)).
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга статті 6 Закону N 996).
З питання ведення окремого обліку виробництва та реалізації складових, які виготовляються та продаються виключно за сертифікатом кінцевого споживача, Головне управління ДПС у Рівненській області рекомендує звернутися до Міністерства фінансів України як до центрального органу виконавчої влади, що, зокрема, забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку.
Щодо питання 4
Обставини, при наявності яких Товариству необхідно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ за придбаними з ПДВ товарами/послугами, необоротними активами, визначено у пункті 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ.
Так, за загальними правилами Товариство зобов'язане:
- нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ за придбаними з ПДВ товарами/послугами, необоротними активами, якщо такі придбані товари/послуги, необоротні активи були призначені для використання або почали використовуватися виключно в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю Товариства (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ);
- нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до пункту 199.1 статті 199 розділу V ПКУ за придбаними з ПДВ товарами/послугами, необоротними активами, якщо такі придбані товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях, а частково у неоподатковуваних ПДВ операціях.
Водночас, враховуючи положення останнього абзацу пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, у разі здійснення Товариством за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель операцій з постачання на митній території України товарів, які підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, обов'язку щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 та/або статті 199 розділу V ПКУ за придбаними з ПДВ товарами/послугами, необоротними активами, які призначені для використання або починають використовуватися у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях, у Товариства не виникає.
Якщо операції Товариства з постачання товарів на митній території України підлягають звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, але при цьому таке постачання здійснюється не за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель, то у Товариства виникає обов'язок щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).
________________________________________________________________________________
Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |