X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 22.05.2025 р. № 2844/ІПК/99-00-12-01-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань, пов’язаних з поданням до контролюючих органів повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків – самозайнятих фізичних осіб (фізичних осіб – підприємців або осіб, які провадять незалежну професійну діяльність), керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У зверненні Товариство повідомляє, що є платіжною установою, надає платіжні послуги на підставі ліцензії Національного банку України на надання фінансових платіжних послуг, в межах своєї діяльності відкриває платіжні рахунки, зокрема, фізичним особам.

Товариство є оператором міжнародної платіжної системи «NovaPay», яка внесена Національним банком до реєстру платіжних систем, операторами яких є небанківські установи.

Згідно зі зверненням практична необхідність в отриманні індивідуальної податкової консультації полягає у з’ясуванні необхідності самостійного здійснення Товариством перевірки інформації про статус фізичної особи як самозайнятої під час відкриття їй рахунку.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. Чи зобов’язане Товариство перевіряти інформацію про взяття на облік платника податків у контролюючому органі, якщо особа при відкритті рахунку письмово не повідомила про свій статус як фізичної особи – підприємця? Якщо так, просимо зазначити в якій спосіб має відбуватися ця перевірка.

2. Чи зобов’язане Товариство перевіряти інформацію про взяття на облік платника податків у контролюючому органі, якщо особа при відкритті рахунку письмово не повідомила про свій статус особи, що провадить незалежну професійну діяльність? Якщо так, просимо зазначити в якій спосіб має відбуватися ця перевірка.

3. Чи несе Товариство відповідальність, передбачену пунктами 118.1 та 118.2 статті 118 Кодексу, за неподання відповідним контролюючим органам повідомлення про відкриття рахунків платників податків, які письмово не повідомили про свій статус (фізична особа – підприємець або особа, що провадить незалежну професійну діяльність) надавача платіжних послуг?

4. Чи має право Товариство при відкритті платіжних рахунків використовувати інформацію про взяття на облік платника податків у контролюючому органі, отриману через зовнішні сервіси (FinAp, Opendatabot, Youcontrol тощо), які самостійно її отримують з відкритих реєстрів?

 

 

Щодо питань 1 та 2

Згідно зі статтею 65 Кодексу взяття на облік фізичних осіб підприємців у контролюючих органах здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (далі – Єдиний державний реєстр), наданих державним реєстратором згідно з Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755).

Взяття на облік фізичних осіб, які мають намір провадити незалежну професійну діяльність, здійснюється на підставі заяви та документів, поданих до контролюючих органів за місцем постійного проживання.

Взяття на облік самозайнятих осіб здійснюється контролюючим органом у день отримання відповідних відомостей від державного реєстратора (для фізичних осіб підприємців) або прийняття заяви (для осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність).

Дані про взяття на облік фізичної особи підприємця передаються до Єдиного державного реєстру у день взяття на облік у порядку інформаційної взаємодії. Взяття на облік фізичної особи підприємця підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру.

Фізичній особі, яка провадить незалежну професійну діяльність, контролюючим органом надається довідка про взяття на облік як платника податків.

Частиною четвертою статті 10 Закону № 755 передбачено, що відомості, які містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації, зокрема, фізичної особи підприємця, у тому числі під час провадження нею господарської діяльності та відкриття рахунків у банках, інших фінансових установах.

Відповідно до пункту 69.1 статті 69 банки, інші фінансові установи, небанківські надавачі платіжних послуг, відкривають відповідні рахунки, передбачені законодавством України, зокрема, фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, за наявності документів, виданих контролюючими органами, що підтверджують взяття їх на облік у таких органах, або виписки з Єдиного державного реєстру (для осіб, взяття на облік яких у контролюючих органах здійснюється на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру згідно з Законом № 755), чи інформації з цього реєстру, отриманої банком, іншою фінансовою установою, небанківським надавачем платіжних послуг, відповідно до закону, із зазначенням даних про взяття на облік у контролюючих органах як платника податків.

Отже, обов’язковою умовою для відкриття рахунків самозайнятим особам є підтвердження факту взяття їх на облік у контролюючому органі.

Самозайняті фізичні особи зобов’язані повідомляти про свій статус банки, інші фінансові установи, небанківських надавачів платіжних послуг, в яких такі особи відкривають рахунки, відповідно до вимог пункту 69.7 статті 69 Кодексу.

Згідно з пунктом 9 розділу І Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою Правління Національного банку України
від 29 липня 2022 року № 162 (далі – Інструкція № 162), надавач платіжних послуг відкриває рахунок користувачу лише після здійснення заходів належної перевірки користувача (власника рахунку/представника власника рахунку/довіреної особи/розпорядника рахунку/особи, яка відкриває рахунок на користь третьої особи), передбачених Законом України від 6 грудня 2019 року № 361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361) та нормативно-правовими актами Національного банку з питань фінансового моніторингу.

Частиною п’ятою статті 11 розділу ІІ Закону № 361 передбачено, що ідентифікація та верифікація клієнта здійснюються, зокрема, до відкриття рахунка. Верифікація клієнта також може бути здійснена після відкриття рахунка, але до проведення по ньому першої фінансової операції.

Відповідно до пунктів 5, 6 та 22 Порядку ідентифікації, верифікації клієнта (представника клієнта), визначеного додатком 2 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (далі –
додаток № 2, Положення), установа може здійснити ідентифікацію на підставі інформації, отриманої від клієнта (представника клієнта), або одночасно на підставі документів та/або інформації, отриманої установою з метою здійснення його верифікації. Установа зобов’язана здійснювати верифікацію на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних джерел або інших надійних джерел, визначених у додатку 1 до Положення.

Установа здійснює верифікацію суб’єкта господарювання в частині ідентифікаційних даних, що стосуються його державної реєстрації, на підставі даних, що містяться в Єдиному державному реєстрі, зокрема отриманих у вигляді безоплатного доступу через портал електронних сервісів.

Установа за наявності договору доступу до системи електронної ідентифікації може здійснити верифікацію фізичних осіб підприємців у порядку, передбаченому пунктом 24 додатка 2 до Положення.

Згідно з підпунктом 2 пункту 110 розділу XIII Інструкції № 162 фізична особа повинна заповнити заяву про відкриття платіжного рахунку. Фізична особа, яка займається підприємницькою та/або незалежною професійною діяльністю, зобов’язана зазначити про свій статус підприємця або особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, у заяві про відкриття платіжного рахунку в реквізиті «Додаткова інформація».

Надавач платіжних послуг під час відкриття рахунку фізичній особі, яка провадить незалежну професійну діяльність, або фізичній особі, яка має статус особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, отримує відомості про взяття цієї особи на облік у контролюючому органі з даних про взяття на облік платників податків, що оприлюднені на офіційному вебсайті ДПС (пункт 27 розділу І Інструкції № 162).

Отже, як відповідь на зазначені питання повідомляємо, що під час отримання від користувача заяви про відкриття рахунку, небанківському надавачу платіжних послуг необхідно пересвідчитись, що такого користувача взято на облік у контролюючому органі як самозайняту фізичну особу.

Відомості щодо фізичної особи – підприємця можна отримати в Єдиному державному реєстрі.

В Електронному кабінеті за покликанням: https:\\cabinet.tax.gov.ua/registers (Реєстр/Дані про взяття на облік платника податків) після проходження ідентифікації особи, з використанням засобів електронної ідентифікації (кваліфікований або удосконалений електронний підпис), із зазначенням податкового номера та найменування можна отримати інформацію про самозайнятих фізичних осіб.

Підтвердженням взяття на облік фізичної особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, є також довідка, видана контролюючим органом відповідно до пункту 65.7 статті 65 Кодексу.

 

Щодо питання 3

Відповідальність за порушення строку та порядку подання інформації про відкриття/закриття рахунків встановлена статтею 118 Кодексу.

Дія пунктів 118.1, 118.2 цієї статті поширюється, зокрема, на небанківських надавачів платіжних послуг у разі порушення ними вимог пунктів 69.2 та 69.4 статті 69 Кодексу.

 

Щодо питання 4

Для підтвердження інформації про взяття самозайнятої фізичної особи на облік в контролюючому органі (наявності/відсутності відповідного статусу)                 під час відкриття їй рахунку, рекомендується використання офіційних документів, офіційних джерел даних або інших надійних джерел.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).