X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ГУ ДПС У ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.05.2025 р. № 2866/ІПК/16-31-24-04-07

Індивідуальна податкова консультація

 

 

Головне управління ДПС у Полтавській області за результатами розгляду звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства в частині правомірності застосування штрафних санкцій та керуючись ст. 52 глави 3 розд. ІІ Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПК України), в межах компетенції повідомляє наступну інформацію.

У своєму зверненні платник податків повідомив, що перебуває на податковому обліку в Головному управлінню ДПС у як фізична                особа – підприємець на загальній системі оподаткування, КВЕД 47.30 роздрібна торгівля пальним.

Місце здійснення діяльності платника є місто (яке межує із областю), куди майже кожного дня ворог запускає ракети та знищує інфраструктуру, проте фізична особа – підприємець, по можливості, частково продовжує здійснювати свою діяльність, сплачувати податки, збори та відповідно забезпечує безперебійний роздрібній продаж газу скрапленого як своїм контрагентам так і населенню, а отже безпосередньо відноситься до об’єктів критичної інфраструктури. Відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велись) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 № 309 (із змінами відповідно до Наказу 224 від 17.08.2023) м. відноситься до прифронтової зони, тобто до території на якій можливі бойові дії. Вказаний наказ втратив чинність 28.02.2025, проте вказана територія ще є територією можливих бойових дій. Більш того, агресор мінімум двічі пошкоджував майно та обладнання газової заправки, про що свідчать витяги із Єдиного реєстру досудових розслідування від 13.11.2022 та 27.05.2024.

Після введення військового стану в 2022 році платник звернувся до ГУ ДПС у області із заявою про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку. ГУ ДПС у … області прийнято рішення за № … від 12.10.2022 (далі – Рішення № …), яким підтверджено, що платник податків не може своєчасно виконувати свій податковий обов’язок.

Відповідно п. 69.1 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст. 39 і 392, п. 46.2 ст. 46 ПК України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПК України відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Будь-яких змін та/або виключень із п. 69.1 підрозд. XX «Перехідні положення» ПК України, як-то скасування рішення щодо відсутності своєчасного виконання обов’язку або призупинення цього рішення, у разі можливості виконання свого податкового обов’язку платником податків, законодавець не вносив.

Платник з моменту отримання Рішення № і до сьогодні не має можливості своєчасно виконувати свій податковий обов’язок, проте до електронного кабінету платника податків в 2025 році почали надходити штрафи за не подачу звітності (акцизний податок, тощо) у зв’язку із чим, виникає така ситуація, при якій Рішення № не захищає платника податків в частині звільнення від відповідальності, хоча, на сьогодні, по факту                            ФОП продовжує залишатися у надскладній ситуації, враховуючи військову агресію російської федерації, не може вчасно та сумлінно виконувати покладені на нього обов’язки як платника податків.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи правомірне буде застосування (у разі застосування) податковим органом штрафу до платника в період військового стану, в тому числі в                    2025 році, за не сплату податків та зборів, таких як податок на додану вартість, єдиний внесок, податок на доходи фізичних осіб, акцизний податок, тощо, за податковий період з 24.02.2022 (введення воєнного стану) або з 12.10.2022 (момент прийняття Рішення № ) до припинення або скасування воєнного стану в Україні?

2. Чи правомірне буде застосування (у разі застосування) податковим органом штрафу до платника в період військового стану, в тому числі в                     2025 році, за не подання платником звітності з податку на додану вартість, єдиного внеску, податку на доходи фізичних осіб, акцизного податку, за податковий період з 24.02.2022 (введення воєнного стану) або з 12.10.2022 (момент прийняття Рішення № ) до припинення або скасування воєнного стану в Україні?

3. Чи правомірне буде застосування (у разі застосування) податковим органом штрафу до фізичної особи підприємця в період військового стану, в тому числі в 2025 році, за не реєстрацію у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, за податковий період з 24.02.2022 (введення воєнного стану) або з 12.10.2022 (момент прийняття Рішення             ) до припинення або скасування воєнного стану в Україні?

4. У разі, якщо Рішення № … вже не діє відносно платника, здійсніть посилання на обставини та/чи норми чинного законодавства України, відповідно до яких податковий орган міг вчинити дії та/або міг прийняти рішення, яким скасував Рішення № ….

Щодо питання 1 – 4 повідомляємо наступну інформацію.

Відповідно до п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення»                     ПК України тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (далі – Указ № 64), справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.

Згідно з абзацом першим п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених ст. 39 і 392, п. 46.2 ст. 46 ПК України, платники податків звільняються від передбаченої ПК України відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Абзацом чотирнадцятим п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що платники податків, у тому числі щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, передбачених ПК України, за умови виконання ними податкових обов’язків щодо, зокрема, подання звітності, сплати податків і зборів протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 225 (далі – Порядок 225).

Порядком 225 визначено перелік підстав неможливості виконання платником податків – фізичною особою, зокрема самозайнятою особою, податкових обов’язків, крім підстав, встановлених п.п. 102.6.1 - 102.6.5 п. 102.6
ст. 102 глави 9 розд.
II ПК України, а саме, зокрема:

перебування на території населеного пункту, який є податковою адресою такого платника та в якому ведуться воєнні (бойові) дії, який оточено (заблоковано) або тимчасово окуповано збройними формуваннями російської федерації;

втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп'ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) воєнні (бойові) дії, які оточено (заблоковано) або тимчасово окуповано збройними формуваннями російської федерації;

неможливість використати чи вивезти документи, комп'ютерне та інше обладнання внаслідок ведення воєнних (бойових) дій, оточення (блокування) або якщо територія, де знаходяться документи, комп'ютерне та інше обладнання, тимчасово окупована збройними формуваннями російської федерації;

використання чи вивезення документів, комп'ютерного або іншого обладнання, пов'язане з ризиком для життя чи здоров'я платника податків або   неможливе у зв'язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності Порядком № 225 з'явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов'язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені п. 3 розд. ІІ Порядком 225, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов'язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов'язання тощо) таким платником податку, передбачених ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (п. 4 розд. ІІ Порядку 225)

Відповідно до п. 5 розд. ІІ Порядку 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, щодо яких контролюючим органом прийнято рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов'язку та у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, застосовуються такі правила.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, щодо яких контролюючим органом прийнято рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов'язку, та у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, зобов'язані повідомити, контролюючий орган про відновлення можливості виконання платником податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, податкового обов'язку не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків, шляхом подання повідомлення довільної форми у порядку, передбаченому п. 8 розд. ІІ Порядок 225.

Пунктом 7 розд. ІІ Порядку 225 зазначено, що платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 розд. ІІ Порядоку 225, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов'язку, передбаченого ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов'язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов'язки у терміни, визначені ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків зобов'язані зберігати протягом строку давності, встановленого ПК України, оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов'язку.

На вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов'язані пред'явити оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов'язку, передбаченого ПК України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до даних інформаційної системи органів ДПС починаючи з 27.06.2023 платником подано Податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, Податкові декларації з податку на додану вартість та Декларації з акцизного податку, чим підтвердив набуттям можливості виконання одного із податкових обов'язків.

Одночасно повідомляємо, що відповідно до наказу ДПС України від 28.03.2022 № 173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» з урахуванням змін, внесених відповідно до наказу ДПС України від 22.06.2023 № 515, повноваження стосовно камеральних перевірок декларацій акцизного податку платників акцизного податку та реалізації матеріалів камеральних перевірок - прийняття податкових повідомлень-рішень з акцизного податку з 01.07.2023 року віднесено до повноважень Головного управління ДПС у ... області.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 глави 3 розд. II ПК України).