Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула (…) щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Фізична особа – громадянин України, який тривалий час проживає за межами України у зв’язку з необхідністю правильного виконання податкових обов’язків відповідно до Угоди між Урядом України та Урядом Об’єднаних Арабських Еміратів (далі – ОАЕ) про уникнення подвійного оподаткування просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Чи визнається належним підтвердженням статусу податкового резидента ОАЕ Сертифікат про податкове резидентство (Tax Residency Certificate/TRC), виданий Міністерством Фінансів ОАЕ?
2. Якими є альтернативні підтвердження статусу податкового резидента ОАЕ у разі відсутності Tax Residency Certificate/TRC, який видається Міністерством Фінансів ОАЕ?
3. Які документи повинна надати фізична особа – громадянин України, яка є засновником або співвласником юридичної особи а ОАЕ для підтвердження свого податкового резиденства в ОАЕ?
4. Чи має значення, в якому саме еміраті ОАЕ (наприклад, Дубай, Абу-Дабі, Рас-аль-Хайма) видано TRC або інші документи для визначення податкового резиденства на території всієї держави ОАЕ?
5. Які формальні вимоги пред’являються до документів, отриманих в ОАЕ, при поданні до податкових органів України?
6. Які саме документи необхідно подати до ДПС України для офіційного підтвердження, що фізична особа не є податковим резидентом, а є податковим резидентом ОАЕ відповідно до норм міжнародного договору?
7. Чи можливе отримання офіційного висновку або довідки з боку ДПС України щодо визначення особи нерезидентом України за умови подання пакета документів, що підтверджують податкове резидентство в ОАЕ?
Відповідно до частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Щодо питань першого-сьомого
Відповідно до положень п. 3.2 ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Положення Угоди між Урядом України i Урядом Об'єднаних Арабських Еміратів про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податкiв на доходи i капітал, яка є чинною з 09.03.2004, зі змінами, (далі – Угода), застосовуються до осiб, якi є резидентами однієї або обох Договiрних Держав (ст. 1 Угоди) та до існуючих в Договірних Державах (України та ОАЕ) податкiв, зокрема, в Україні – це «податок на прибуток підприємств i податок на доходи фiзичних осiб» (ст. 2 Угоди).
Для цiлей Угоди термiн «особа» включає фiзичну особу, компанію або будь-яке інше об’єднання осiб; термiн «національна особа» означає в Україні, зокрема, «будь-яку фiзичну особу, яка має громадянство України»; в ОАЕ, зокрема, «всі фізичні особи, якi мають громадянство ОАЕ»; термін «компетентний орган», зокрема, «в ОАЕ – Міністерство фінансів і промисловості або його повноважного представника» (п. 1 ст. 3 (Загальні визначення) Угоди).
Відповідно до п. 1 ст. 4 (Резидент) Угоди для цiлей цієї Угоди термiн «резидент Договірної Держави» означає в Україні, зокрема «будь-яку фiзичну особу, яка за законодавством України є її резидентом; будь-яку юридичну особу, яка створена та діє вiдповiдно до законодавства України»; в ОАЕ, зокрема – «національну особу ОАЕ, будь-яку фiзичну особу, яка за законодавством ОАЕ є її резидентом, та будь-яку компанію i будь-яку іншу юридичну особу, яка створена або зареестрована ОАЕ».
«У випадку, коли вiдповiдно до положень пункту 1 цієї статті фізична особа є резидентом обох Договірних Держав, її статус визначається вiдповiдно до таких правил:
а) вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, де вона має постiйне житло. Якщо вона має постiйне житло в обох Договірних Державах, вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, де вона має більш тісні особисті й економічні зв'язки (центр життевих інтересів);
b) якщо Договірна Держава, в якій вона має центр життевих інтересів, не може бути визначена, або коли вона не має постійного житла в жоднiй
з Договірних Держав, вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, де вона звичайно проживає;
с) якщо вона звичайно проживає в обох Договірних Державах, або коли вона звичайно не проживає в жоднiй з них, вона вважається резидентом тієї Договірної Держави, нацiональною особою якої вона є;
д) якщо вона є нацiональною особою обох Договiрних Держав або коли вона не є нацiональною особою жодної з них, компетентні органи Договірних Держав вирішують це питання за взаємною згодою» (п. 2 ст. 4 Угоди).
Разом з тим порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження
з України визначено ст. 103 Кодексу.
Згідно з п. 103.2 ст. 103 Кодексу особа (податковий агент) має право самостійно застосувати звільнення від оподаткування або зменшену ставку податку, передбачену відповідним міжнародним договором України на час виплати доходу нерезиденту, якщо такий нерезидент є бенефіціарним (фактичним) отримувачем (власником) доходу (якщо відповідна умова передбачена міжнародним договором) і є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України.
Застосування міжнародного договору України в частині звільнення від оподаткування або застосування пониженої ставки податку дозволяється тільки за умови надання нерезидентом особі (податковому агенту) документа, який підтверджує статус податкового резидента згідно з вимогами п. 103.4 ст. 103 Кодексу.
Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пп. 103.5 і 103.6 ст. 103 Кодексу, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України (далі – довідка), а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України (п. 103.4 ст. 103 Кодексу).
Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України (п. 103.5 ст. 103 Кодексу).
При цьому у разі неподання нерезидентом довідки відповідно до п. 103.4 ст. 103 Кодексу доходи нерезидента із джерелом їх походження з України підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства України з питань оподаткування (п. 103.10 ст. 103 Кодексу).
Враховуючи викладене, довідка про резиденцію «видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни», при цьому, для цілей застосування Угоди термін «компетентний орган» стосовно ОАЕ означає Міністерство фінансів і промисловості або його повноважного представника (п.п. «j» п. 1 ст. 3 Угоди).
Щодо питания відповідності документу (посвідчення особи як резидента ОАЕ), який надається фізичною особою – громадянином України заявнику, вимогам п. 103.5 ст. 103 Кодексу, якою встановлено порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення вiд оподаткування доходів нерезидентів з джерелом iх походження з України, то, надати чітку відповідь на це питания неможливо, оскільки у зверненні наведено лише загальний опис зазначеного документу без надання його копії.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
______________________________________________________________________________________________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |