X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 26.05.2025 р. № 2881/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо окремих питань застосування  спрощеної системи оподаткування з особливостями та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Товариство повідомило, що перебуває на загальній системі оподаткування  та з 01.08.2022 зареєстровано платником податку на додану вартість. У період з 01.04.2022 по 30.06.2022 Товариство було платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 % доходу.

Товариство, просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1.Чи передбачало застосування Товариством ставки єдиного податку  у розмірі 2 %  з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу) включення ПДВ до складу єдиного податку?

2. Чи вважається у розумінні норм Кодексу перехід юридичної особи із загальної системи оподаткування на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності:

зміною системи оподаткування,

зміною ставки податків і зборів;

зміною умов щодо надання пільг з оподаткування?

 

Щодо першого-другого питання.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Правові основи застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності визначено главою 1 розділу XIV Кодексу.

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 глави 1 розділу XIV Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою 1 розділу XIV ПКУ, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (пункт 291.2 статті 291 глави 1 розділу XIV Кодексу).

Пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу встановлено, що  тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, але не пізніше ніж до 1 серпня 2023 року, положення розділу XIV Кодексу застосовувалися з урахуванням таких особливостей.

Відповідно до підпункту 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, встановлювалася у розмірі 2 відсотки доходу, визначеного відповідно до статті 292 Кодексу (підпункт 9.4 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу).

Так, згідно з абзацом першим – третім підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу визначено, що платники єдиного податку третьої групи, які використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільнялися від обов’язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою.

Під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей цього пункту розуміється, що для платників єдиного податку третьої групи, які використовували особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, призупиняються права та обов’язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX цього Кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом.

Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, вважаються такими, що не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість.

Відповідно до підпункту  9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платником з особливостями, встановленими пунктом 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу, суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

Суб’єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими цим пунктом:

з 1 квітня 2022 року - у разі подання заяви до 1 квітня 2022 року;

з наступного робочого дня після подання заяви - у разі подання заяви починаючи з 1 квітня 2022 року.

Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації.

Платник податку мав право самостійно (шляхом подання заяви) відмовитися від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. У такому разі платник податків вважався таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, крім випадку, якщо у заяві про відмову від використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, платник податку зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів (абзац перший підпункту  9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу).

За товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість до початку застосування особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, які використані (поставлені, реалізовані) платником єдиного податку третьої групи в період застосування особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом, в операціях, що не є об’єктом оподаткування, платник податку на додану вартість зобов’язаний був не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому здійснено відновлення його реєстрації платником податку на додану вартість, нарахувати податкові зобов’язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу.

База оподаткування при нарахуванні податкових зобов’язань відповідно до абзацу четвертого цього підпункту за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання (абзац четвертий – п’ятий підпункту 9.9 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу ).

При цьому, перехід юридичної особи із загальної системи оподаткування (яка передбачала реєстрацію платником ПДВ) на спрощену систему оподаткування з особливостями згідно з підпунктом 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Кодексу, яка передбачала призупинення реєстрації платника ПДВ і звільнення від обов’язку нарахування та сплати ПДВ до припинення застосування такої спрощеної системи, не може вважатися застосуванням податкової пільги, оскільки:

під поняттям «спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розуміється особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів на сплату іншого податку, а не загалом звільнення від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору;

операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені вказаним вище пунктом Кодексу, вважаються такими, що не є об'єктом оподаткування ПДВ, а не звільнені від оподаткування ПДВ.

Враховуючи зазначене, cуб’єкти господарювання відповідно до підпункту 9.8 пункту 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу мали право самостійно перейти із загальної системи оподаткування, зокрема, яка передбачала реєстрацію платником ПДВ на спрощену систему оподаткування з особливостями (платник єдиного податку за ставкою 2 %), шляхом подання до контролюючого органу Заяви про застосування спрощеної системи оподаткування. При цьому, відсоткова ставка єдиного податку у розмірі 2 відсотки доходу для платників єдиного податку третьої групи, які використовували особливості оподаткування передбачала включення податку на додану вартість до складу єдиного податку.

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатися з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).