Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення ТОВ «» (далі – ТОВ) щодо включення гранту до доходу підприємства, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, ТОВ отримало від Фонду розвитку інновацій грант, який є цільовим та використовується виключно на цілі, передбачені умовами договору.
Засновником Фонду розвитку інновацій є Міністерство фінансів України.
ТОВ просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1.Чи включається сума гранту, отриманого від Фонду розвитку інновацій в дохід підприємства, яке перебуває на загальній системі оподаткування та має статус стартапу з 03.01.2025?
2. Чи включається сума гранту в суму доходів від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останній 12 календарних місяців з метою визначення обов’язку реєстрації платником ПДВ?
Щодо питання 1
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінцифри за програмою «Забезпечення функціонування Фонду розвитку інновацій» (далі - бюджетні кошти) визначає Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству цифрової трансформації для забезпечення функціонування Фонду розвитку інновацій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 грудня 2018 № 1110 (далі – Порядок №1110).
Бюджетні кошти спрямовуються на збільшення статутного капіталу Фонду розвитку інновацій (п. 3 Порядку №1110).
Відповідно до п.п. 2 п. 4 Порядку №1110 бюджетні кошти, отримані Фондом відповідно до пункту 3 цього Порядку, використовуються виключно для забезпечення його статутної діяльності, зокрема, для надання на конкурсних засадах фінансової підтримки, грантів, іншого виду фінансування, технічної допомоги для реалізації проектів, що реалізуються стартапами та/або суб’єктами господарювання, які проводять інноваційну діяльність та/або діяльність із створення технологій, та/або діяльність, яка належить до креативних індустрій, та/або наукову діяльність, та/або науково-технічну діяльність-резидентами України.
Бюджетним грантом згідно з п.п. 14.1.2771 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визнається цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України.
Відповідно для застосування положень Кодексу щодо особливостей оподаткування бюджетних грантів, зокрема, для цілей податку на прибуток підприємств, необхідно дотримання двох умов одночасно:
1) відповідність цільової допомоги у вигляді коштів або майна, наданої платнику податку умовам наведеного вище визначення (п.п. 14.1.2771 п. 14.1
ст. 14 Кодексу), зокрема, цільове спрямування, безоплатність, безповоротність, за рахунок бюджетних коштів або коштів міжнародної технічної допомоги для реалізації чітко визначеної програми або проекту у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах
та
2) надання такої цільової допомоги особою, включеною до переліку надавачів бюджетних грантів.
Різниці, які виникають при отриманні та використанні бюджетних грантів встановлено ст. 140 Кодексу.
Так, згідно з п.п. 140.4.8 п. 140.4 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму бюджетних грантів, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.
Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму витрат, пов’язаних із виконанням умов договору про надання бюджетного гранту, понесених у поточному звітному періоді за рахунок таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності
(п.п. 140.5.16 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).
Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 року № 867 «Про затвердження переліку надавачів бюджетних грантів» (зі змінами та доповненнями).
Фонд інновацій не включено до переліку надавачів бюджетних грантів та не є надавачем бюджетних грантів.
Отже, фінансова підтримка стартапів у формі грантів, яку отримують юридичні особи, платники податку на прибуток не є бюджетним грантом.
Слід зазначити, що відповідно до п.п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 Кодексу фінансова допомога – це фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.
Безповоротна фінансова допомога – це:
сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).
Виходячи з викладеного, зазначені грантові кошти у вигляді фінансової підтримки стартапів не є бюджетними грантами, для операцій за якими передбачені різниці для коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до положень п.п. 140.4.8 п. 140.4 та п.п. 140.5.16
п. 140.5 ст. 140 Кодексу, а є безповоротною фінансовою допомогою з боку держави, отримання якої не передбачає коригування фінансового результату до оподаткування.
Зазначені операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами та доповненнями).
Отже, питання формування доходів у бухгалтерському обліку за операціями з грантовими коштами у вигляді фінансової підтримки стартапів, належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо питання 2
Відповідно до п.п. «а» та «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів та/або послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 Кодексу.
Постачання послуг – будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (п.п. 14.1.185 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Постачання товарів – будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до п. 188.1 ст. 188 Кодексу до складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Таким чином, оподаткуванню ПДВ підлягають операції з постачання товарів/послуг, що є об’єктом оподаткування ПДВ відповідно до п. 185.1
ст. 185 Кодексу, зокрема операції з постачання товарів/послуг. У разі якщо отримані ТОВ грошові кошти гранту не є оплатою вартості товарів/послуг, то податкових наслідків з ПДВ при отриманні таких грошових коштів у платника ПДВ не виникає.
Порядок реєстрації особи як платника ПДВ та анулювання такої реєстрації регулюється статтями 180 − 184 Кодексу та регламентується Положенням про реєстрацію платників ПДВ, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за № 1456/26233.
Коло осіб, які для цілей оподаткування ПДВ мають право або зобов'язані бути зареєстровані як платники податку, визначено у п.п. 14.1.139 п. 14.1 ст. 14 розділу І та п. 180.1 ст. 180 Кодексу. Зокрема, такою особою є юридична особа, створена відповідно до закону у будь-якій організаційно-правовій формі.
Статтями 181 та 182 Кодексу визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснюватися як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.
Відповідно до п. 181.1 ст. 181 Кодексу у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн гривень (без урахування ПДВ), така особа зобов'язана зареєструватися як платник ПДВ у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених ст. 183 Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої – третьої групи.
Згідно із розділами V та ХХ Кодексу до оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, ставкою 7, 14 відсотків, нульовою ставкою ПДВ та звільнені (умовно звільнені) від оподаткування ПДВ.
Операції, які не є об’єктом оподаткування, не приймаються у розрахунок для визначення граничного обсягу операцій, по досягненню якого особа повинна зареєструватися як платник ПДВ.
Згідно з пунктами 183.1 та 183.2 ст. 183 Кодексу для здійснення такої реєстрації особа не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто зазначеного вище обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг, повинна подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) реєстраційну заяву платника ПДВ за формою № 1-ПДВ (далі – Заява).
При цьому будь-яка особа, яка підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ у випадках та в порядку, передбачених ст. 183 Кодексу, але не подала до контролюючого органу Заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника ПДВ без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування податку
(п. 183.10 ст. 183 Кодексу).
Враховуючи викладене, при обрахунку загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг, що встановлений для обов’язкової реєстрації особи як платника ПДВ, враховуються суми від здійснених операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Кодексу, а не суми отриманих грантів.
Отже, якщо ТОВ здійснює операції з постачання товарів/послуг на митній території України (у тому числі з оплатою таких товарів/послуг за рахунок коштів у вигляді гранту), які є об'єктом оподаткування згідно з розділом V Кодексу, загальний обсяг яких протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 млн гривень, то таке ТОВ згідно з вимогами Кодексу повинно подати до контролюючого органу за своїм місцезнаходженням заяву і, відповідно, зареєструватись як платник ПДВ в обов'язковому порядку незалежно від джерела оплати таких товарів/послуг.
Якщо кошти у вигляді гранту, отримані ТОВ, не є оплатою поставлених (що будуть поставлені у майбутньому) товарів/послуг, то при їх отриманні податкових наслідків з ПДВ у частині обов’язкової реєстрації платником ПДВ не виникає.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |