Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення Підприємства Звернення № 1 і Звернення № 2 щодо окремих питань, пов’язаних із безоплатною передачею товарів/послуг, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненнях, Підприємство створено з метою утримання та ремонту об’єктів благоустрою державної та комунальної власності, збереження їх естетичного та технічного стану, підвищення експлуатаційних якостей, у тому числі шляхом створення безпечних і сприятливих умов пересування осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, та продовження їх строків служби згідно із затвердженими місцевими програми та заходами з благоустрою населених пунктів об’єднаної територіальної громади.
Згідно зі статутом Підприємство здійснює свою діяльність на принципах господарської самостійності.
Підприємство діє за рахунок госпрозрахункової діяльності та бюджетних грошових коштів (дотацій за рахунок місцевого бюджету), отриманих на безповоротній основі виключно для використання у власній господарській діяльності на визначені цілі.
Фінансове забезпечення Підприємства проводиться за рахунок грошових коштів, отриманих від господарської діяльності та інших надходжень, не заборонених законодавством України.
Для забезпечення належної реалізації Підприємством статутних завдань, вжиття заходів для утримання та ремонту об’єктів благоустрою державної та комунальної власності, збереження їх естетичного та технічного стану, підвищення експлуатаційних якостей, у тому числі елементів благоустрою, поліпшення фінансово-господарської діяльності Підприємству надаються дотації (фінансова підтримка) за рахунок місцевого бюджету відповідно до програм затверджених міською радою.
З метою відсічі та стримування військової агресії російської федерації проти України, забезпечення фортифікаційного облаштування кордонів міста та нарощування системи інженерних загороджень, на Підприємство покладено обов’язки, зокрема із здійснення першочергових заходів підготовки території громади (громад) до оборони в особливий період, захисту критичної інфраструктури та населення.
У Зверненні № 1 заначено, що на вимоги військового командування щодо необхідності придбання ТМЦ для визначених цілей, Підприємством були закуплені відповідні ТМЦ (дошка необрізна, лісоматеріали, малопомітна перешкода, скоби будівельні, цвяхи та інш.).
У Зверненні № 2 Підприємство зазначає, що на підставі звернень Міністерства оборони України на Підприємство покладені обов’язки, зокрема: розпил колод на брус та розпилювання лісу круглого на дошку необрізну. Послуга з розпилювання буде здійснена на обладнанні Підприємства. З військовою частиною буде укладений договір на поставку давальницької сировини Підприємству для надання послуг. Послуги згідно із розпорядженням військової адміністрації будуть надані безкоштовно.
З огляду на викладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
У Зверненні № 1
1) чи є операція з безоплатної передачі силам оборони України (без будь-якої грошової компенсації) зазначених у Зверненні № 1 матеріалів постачанням товарів з необхідністю нарахування податкових зобов’язань?
2) чи є операція з вилучення майна силами оборони України вказаних матеріалів постачанням товарів з необхідністю нарахування податкових зобов’язань?
3) чи потрібно застосовувати до наведених у Зверненні № 1 операцій норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ?
У Зверненні № 2
1) чи є операція з безоплатного надання послуг з розпилювання (лісу, колод) або надання інших послуг силам оборони України (без будь-якої грошової компенсації), постачанням послуг з необхідністю нарахування податкових зобов’язань?
2) чи потрібно застосовувати до наведених у Зверненні № 2 операцій норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ?
3) чи може Підприємство здійснювати таку діяльність, якщо Підприємство не є благодійною організацією?
4) як в бухгалтерському обліку відобразити та за якими документами мають бути підтверджені такі операції?
5) які податкові наслідки матиме Підприємство в разі здійснення таких операцій?
6) яку вважати вартість безкоштовно наданих послуг в акті виконаних робіт (на Підприємстві є розрахунок вартості послуги розпилювання затверджений директором підприємства)?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні, забезпечення правового регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечення сприятливих умов для утворення і діяльності благодійних організацій визначає Закон України від 05.07.2012 № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 бенефіціар – набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених Законом № 5073.
Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених Законом № 5073.
Благодійна діяльність – добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (пункт 2 частини першої статті 1 Закону № 5073).
Благодійник – дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності (пункт 5 частини першої статті 1 Закону
№ 5073).
Механізм передачі, примусового відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану визначено Законом України від 17 травня 2012 року № 4765-VI «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (далі – Закон № 4765).
Вилучення майна — позбавлення державних підприємств, державних господарських об’єднань права господарського відання або оперативного управління індивідуально визначеним державним майном з метою його передачі для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану (пункт 2 частини першої статті 1 Закону № 4765).
Примусове відчуження майна — позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості (пункт 1 частини першої статті 1 Закону № 4765).
Особливості передачі та примусового відчуження комунального майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану регулюється статтею 6 Закону № 4765.
Відповідно до підпункту 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ безоплатно надані товари, роботи, послуги, зокрема:
а) товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів;
б) роботи (послуги), що виконуються (надаються) без висування вимоги щодо компенсації їх вартості.
Правові основи оподаткування податком на прибуток підприємств встановлено розділом ІІІ ПКУ.
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 розділу ІІ ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту .
Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (пункт 44.2 статті 44 розділу ІІ ПКУ).
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу ІІІ ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
Згідно з підпунктом 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується, зокрема, на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.14 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.
Так, коригування, встановлені підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ПКУ, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки і оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України (підпункт 69.6 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктом «а» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ, зокрема з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається передача права власності на матеріальні активи за рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідно до законодавства (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Під безоплатно наданими товарами розуміються, зокрема товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.
Підпунктом 197.1.15 пункт 197.1 статті 197 розділу V ПКУ передбачено, що звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб’єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Відповідно до пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
До наведених у пункті 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ операцій норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не застосовуються.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1 у Зверненні № 1 та Зверненні № 2
Обов’язковою умовою для застосування норм, визначених абзацами четвертим та п’ятим пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, є безоплатність (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів/послуг.
Оскільки переліку таких товарів/послуг не визначено, вказані норми ПКУ застосовуються до операцій з постачання будь-яких товарів/послуг, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів/послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Операції з безоплатної передачі/надання товарів/послуг для потреб забезпечення оборони України не будуть вважатися постачанням товарів та послуг у розумінні норм пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:
така передача здійснюється суб’єктам, перерахованим у пункті 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ;
вказані операції не підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою.
У разі недотримання умов, визначених пунктом 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, вказані вище операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Отже, якщо Підприємством здійснюється безоплатна (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передача/надання товарів/послуг зазначеній у пункті 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ категорії суб’єктів, то така операція не є постачанням товарів/послуг згідно з вказаним вище пунктом ПКУ і, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Щодо питання 2 у Зверненні № 1
Якщо майно примусово відчужене, на нього перейшло право власності до держави, і за нього планується отримати компенсацію, то така операція, згідно з підпунктом 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ, є постачанням товарів та оподатковується ПДВ в загальному порядку. У такому разі майно визнається проданим за бюджетні кошти, і на дату отримання таких коштів (компенсації) мають бути визначені податкові зобов’язання з ПДВ.
Щодо питання 3 у Зверненні № 1 та питання 2 у Зверненні № 2
До наведених у пункті 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ операцій обов’язку щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ безпосередньо за такими операціями, а також нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ, не виникає.
Щодо питання 3 у Зверненні № 2
Застосування норм пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ не залежить від статусу особи, яка безоплатно передає товари/послуги.
Щодо питань 4, 6 у Зверненні № 2
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (частина друга ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами) (далі – Закон № 996).
За операціями з передачі товарів / надання послуг, які відповідно до абзацу четвертого пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ не вважаються постачанням товарів/послуг, особи, які здійснюють таку передачу/надання, та особи, які отримують такі товари/послуги, повинні складати на підтвердження первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону № 996.
Отже, з питання відображення у бухгалтерському обліку підприємства операцій з надання послуг з розпилювання колод на брус та розпилювання лісу круглого на дошку необрізну на обладнанні підприємства та формування вартості зазначених послуг доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Щодо питання 5 у Зверненні № 2
Якщо під час воєнного стану підприємство платник податку на прибуток підприємств здійснює безкоштовне надання послуг з розпилювання колод на брус та розпилювання лісу круглого на дошку необрізну на обладнанні такого підприємства військовим частинам, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, то різниця щодо вартості таких безоплатно наданих послуг, встановлена підпунктом 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ, не виникає, і такі операції при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
За операціями Підприємства з безоплатної передачі товарів / надання послуг зазначеній у пункті 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ категорії суб’єктів (крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку) податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, податкові накладні не складаються і в ЄРПН не реєструються, відповідно, податкові наслідки з ПДВ для Підприємства не виникають.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |