X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 09.06.2025 р. № 3160/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Приватного підприємства «______» (далі – Підприємство) щодо окремих питань оподаткування операцій із надання благодійної допомоги під час дії воєнного стану у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України, керуючись ст. 52 та  п.п. «в» п.п. 69.41.3 п.п. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), у межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, до Підприємства звернулася військова частина про отримання благодійної допомоги у вигляді майна (крісла офісні).

Враховуючи викладене вище, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію із таких запитань:

1. Чи має право Підприємство придбати офісні крісла для передання їх військовій частині?

2. Якими є податкові наслідки для Підприємства при наданні благодійної допомоги шляхом придбання майна для передачі військовій частині?

 

Із запитань 1 та 2

Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств     

Насамперед зазначимо, що оскільки відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1             ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, питання вчинення та оформлення правочинів суб’єктів господарювання, у тому числі у сфері благодійної діяльності, не належать до компетенції ДПС та регулюються нормами цивільного законодавства, Закону України від 5 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (зі змінами), інших нормативно-правових актів.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.

Відповідно до вимог абзацу першого п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення п.п. 140.5.14           п. 140.5 ст. 140 Кодексу), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Так, відповідно до п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу коригування, встановлені п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки і оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України.

Відповідно до ст. 3 Закону України від 06 грудня 1991 року № 1934-XII «Про Збройні Сили України» (зі змінами) (далі – Закон № 1934-XII)    організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з’єднань, військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.

Як передбачено ст. 15 Закону № 1934-XII, фінансування Збройних Сил України здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Фінансування Збройних Сил України може здійснюватися додатково за рахунок благодійних пожертв фізичних та юридичних осіб у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Отже, якщо під час воєнного стану платник податку на прибуток підприємств надає благодійну допомогу шляхом добровільного передання товарів на користь отримувачів, зазначених у п.п. 69.6 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, у тому числі військовій частині, для потреб забезпечення оборони держави, різниця щодо вартості таких безоплатно наданих товарів, встановлена п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, не виникає, і такі операції при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (зі змінами) (далі – Закон № 996-XIV).

Тож питання бухгалтерського обліку підприємством операцій з добровільного передання товарів військовій частині належать до компетенції Міністерства фінансів України.

 

Щодо оподаткування податком на додану вартість (ПДВ)

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Підпунктом 194.1.1 п. 194.1 ст. 194 Кодексу встановлено, що ПДВ становить 20 відсотків, 7 та 14 відсотків бази оподаткування ПДВ та додається до ціни товарів/послуг.

Відповідно до підпунктів «а» та «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.

Відповідно до п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утворенням відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

До наведених у п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу операцій норми           п. 198.5 ст. 198 Кодексу не застосовуються.

Водночас особи, які здійснюють операції з передачі/надання товарів та послуг, що згідно з п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не є постачанням товарів/послуг, повинні складати на підтвердження таких операцій первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону № 996-XIV.

Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Кодексу повідомляємо.

Операції з безоплатної передачі/надання товарів/послуг для потреб забезпечення оборони України не будуть вважатися постачанням товарів та послуг у розумінні норм п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу за умови, що:

така передача здійснюється суб’єктам, перерахованим у п. 321  підрозділу 2 розділу XX Кодексу;

вказані операції не підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою.

У разі недотримання умов, визначених п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, вказані вище операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.

Отже, якщо Підприємством здійснюється безоплатна (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передача товарів зазначеній у п. 321 підрозділу 2 розділу XX Кодексу категорії суб’єктів, то така операція не є постачанням товарів/послуг згідно з вказаним вище пунктом Кодексу і, відповідно, не є об’єктом оподаткування ПДВ.  

За такими операціями з безоплатної передачі товарів Підприємством, відповідно до п. 321 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу (крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку) податкові зобов’язання з ПДВ не визначаються та податкові накладні                      не складаються.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).