X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 10.06.2025 р. № 3164/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення  селянського фермерського господарства (далі – Господарство) щодо отримання індивідуальної податкової консультації з питань  особливостей застосування мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Господарство станом на 01.01.2024 має переплату по єдиному податку та орендній платі з юридичних осіб. За рахунок цієї переплати зараховані нарахування єдиного податку та орендної плати за 2024 рік.

Господарство звертається за отриманням індивідуальної податкової консультації з питань:

  1. Чи має право платник при нарахуванні єдиного податку та орендної плати з юридичних осіб та сплаті їх за рахунок надміру сплаченої суми податкових зобов’язань з цих податків враховувати такі суми до загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів при розрахунку МПЗ за 2024 рік при поданні податкової декларації єдиного податку четвертої групи за 2025 рік?
  2. Чи стосується концепція врахування сум надміру сплачених сум податків станом на початок звітного року при розрахунку МПЗ за відповідний звітний рік?
  3. Чи вірна методика розрахунку згідно з даними Електронного кабінету платника: у випадку наявності у платника на початок звітного періоду надміру сплачених сум, які будуть нараховані в наступних звітних періодах для розрахунку МПЗ, будуть враховані суми колонки «нараховано/зменшено»  при умові, що дані колонки «податковий борг» відсутні?

 

Щодо першого  та другого питань.

Відповідно до пп. 14.1.1142 п. 14.1 ст. 14 Кодексу МПЗ – мінімальна величина податкового зобов’язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Кодексу. Сума МПЗ, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить, зокрема, одній юридичній особі є загальним МПЗ.

МПЗ визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік (пп. 381.1.4 п. 381.1 ст. 381 Кодексу).

Пунктом 2971.5 ст. 2971 Кодексу визначено, що для платників єдиного податку четвертої групи, зокрема, юридичних осіб, різниця між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок обчислюється шляхом віднімання загального МПЗ загальної суми сплачених протягом податкового (звітного) року податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок.

До суми сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок відносяться:

єдиний податок; податок на прибуток підприємств (у разі переходу в податковому (звітному) році на спрощену систему оподаткування із загальної);

податок на доходи фізичних осіб та військовий збір з доходів фізичних осіб, які перебувають з платником податку у трудових або цивільно-правових відносинах (крім доходів, сплачених за придбання товарів у фізичних осіб), з доходів за договорами оренди, суборенди, емфітевзису земельних ділянок сільськогосподарського призначення;

земельний податок за земельні ділянки, віднесені до сільськогосподарських угідь, які використовуються такими платниками для здійснення підприємницької діяльності (у разі переходу в податковому (звітному) році на спрощену систему оподаткування із загальної);

рентна плата за спеціальне використання води (у разі її сплати);

20 відсотків витрат на сплату орендної плати за віднесені до сільськогосподарських угідь земельні ділянки, орендодавцями яких є юридичні особи, та/або які перебувають у державній чи комунальній власності.

У сумі сплачених податків, зборів, платежів та витрат на оренду земельних ділянок не враховуються помилково та/або надміру сплачені у податковому (звітному) році суми податків, зборів, платежів.

Відповідно до пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу надміру сплаченими грошовими зобов'язаннями є суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Таким чином, при визначенні МПЗ за звітний рік платник може врахувати суми сплачених у звітному році податків (єдиного податку та 20 відсотків від розміру сплаченої орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) в межах нарахованих сум у звітному році.

Тобто, наприклад, у разі сплати єдиного податку четвертої групи за
IV квартал 2024 року в IV кварталі 2024 року, то такі суми не враховуються при визначенні МПЗ за 2024 рік та повинні враховуватись при визначенні МПЗ за 2025 рік.

 

Щодо третього питання.

Підпунктом 14.1.172 1 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація - це роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

Відповідно до п. 52.1 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація надається контролюючим органом платнику податку за його зверненням та стосується практичного застосування окремих норм податкового законодавства.

Податковим обов’язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом, законами з питань митної справи
(п. 36.1 ст. 36 Кодексу).

Контролюючий орган не надає оцінку правомірності формування розрахунку МПЗ, зокрема, при використанні даних Електронного кабінету платника. Правомірність формування розрахунку МПЗ здійснюється в межах камеральної перевірки податкової звітності.

 

Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).