Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства, та керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Товариство системно отримує від постачальників розрахунки коригування до податкових накладних, якими передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг, однак у більшості випадків такі розрахунки коригування надходять до Товариства із запізненням, що унеможливлює їх своєчасну реєстрацію згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу.
З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Яким чином має обчислюватися строк реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної, яким передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг: від дати його складання чи від дати фактичного отримання покупцем?
2. Чи є правомірним застосування штрафу відповідно до пункту 1201.1 статті 1201 розділу II Кодексу у разі відсутності в податкового органу документального підтвердження дати отримання розрахунку коригування покупцем?
3. Чи можна вважати фактом порушення строків реєстрації розрахунку коригування лише дані з автоматизованої системи ДПС, якщо відсутні докази фактичної передачі документа покупцю?
4. Які саме документи або дії вважаються належним доказом того, що покупець отримав розрахунок коригування у визначений Кодексом строк?
5. Чи може протокол доставки або інші супровідні документи електронного документообігу бути підставою для звільнення платника податків від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію розрахунку коригування?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Правові основи оподаткування податком на додану вартість (далі – ПДВ) встановлено розділом V, підрозділами 2 та 10 розділу XX Кодексу.
Статтею 192 розділу V Кодексу встановлено особливості визначення бази оподаткування в окремих випадках (порядок коригування податкових зобов’язань та податкового кредиту).
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V Кодексу якщо після постачання товарів / послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів / послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів / послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів / послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача – платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів / послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Згідно з підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V Кодексу якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку – постачальника, то:
а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов’язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв’язку з отриманням таких товарів / послуг.
Пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема для розрахунків коригування, складених постачальником товарів / послуг до податкової накладної, що складена на отримувача – платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику, – протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
При цьому тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з 08.02.2023 (дата набрання чинності Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування»), тобто з датою складання, починаючи з 16.01.2023, здійснюється з урахуванням граничних строків, визначених
пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.
Враховуючи норми пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу реєстрація розрахунків коригування, складених постачальником товарів / послуг до податкової накладної, що складена на отримувача – платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику, здійснюється протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
За порушення строків, визначених Кодексом, для реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування передбачена відповідальність визначена статтею 1201 розділу II та пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 розділу II Кодексу порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого статтею 201 розділу V Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН тягне за собою накладення на платника ПДВ, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 розділу V Кодексу покладено обов’язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, – у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, – у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, – у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, – у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, – у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Штрафні санкції у розмірах, встановлених пунктом 1201.1 статті 1201 розділу II Кодексу застосовуються до податкових накладних / розрахунків коригування з датою складання до 15.01.2023 (включно), зареєстрованих з порушенням граничного терміну реєстрації в ЄРПН.
При цьому, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (датою складання починаючи з 16.01.2023), встановлюється у розмірі визначеному пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу.
Відповідно до абзацу першого підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 розділу II Кодексу камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування ПДВ (далі – СЕА ПДВ) (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у СЕА ПДВ, даних ЄРПН та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО, даних Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального та Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Предметом камеральної перевірки, зокрема, може бути своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, виправлення помилок у податкових накладних.
Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 розділу II Кодексу.
По факту недотримання граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних та/або розрахунків коригування, складається акт камеральної перевірки в порядку встановленому пунктом 86.2 статті 86 розділу II Кодексу.
Пунктом 86.7 статті 86 розділу II Кодексу визначено, що у разі незгоди платника податків або його представників з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки (крім документальної позапланової перевірки, проведеної у порядку, встановленому підпунктом 78.1.5 пункту 78.1 статті 78 розділу II Кодексу), вони мають право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення, зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують обставини, які свідчать про підтвердження факту несвоєчасного надання платником податку – продавцем розрахунку коригування на реєстрацію в ЄРПН.
Такі заперечення, додаткові документи і пояснення є невід’ємною частиною матеріалів перевірки.
Відповідно до підпункту 86.7.1 пункту 86.7 статті 86 розділу II Кодексу акт перевірки, заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податку у визначеному цим пунктом порядку (далі – матеріали перевірки), розглядаються комісією контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (зі змінами)
(далі – Порядок № 1246).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 2001.3, 2001.9 статті 2001, пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 розділу V та пунктом 97 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки визначені пунктом 12 Порядку № 1246, за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН (пункти 12 та 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН (пункт 14 Порядку № 1246).
Відповідно до абзацу сьомого пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу покупцю товарів / послуг податкова накладна / розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів / послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Статтею 10 розділу III Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» визначено, що відправлення та передавання електронних документів здійснюються автором або посередником в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, електронних комунікаційних, інформаційно-комунікаційних систем або шляхом відправлення електронних носіїв, на яких записано цей документ.
Для забезпечення можливості обміну між контрагентами (продавцем та покупцем) розрахунками коригування до податкових накладних, якими передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику, на сервері ДПС функціонує сервіс для обміну електронними документами між контрагентами – Single Window of Electronic Documents
(далі – SWinED), API якого знаходиться за посиланням: http://obmen.tax.gov.ua.
Обмін на сервері здійснюється по прямому з’єднанню (протокол SOAP). Для криптографічних перетворень електронних документів використовуються сертифіковані засоби КЕП, які також використовуються для підписання і шифрування електронних документів, що подаються до ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності».
Функціонал системи SWinED передбачає підтвердження отримання електронного документа розрахунку коригування отримувачем, тобто фіксує дату отримання розрахунку коригування отримувачем (покупцем) товарів / послуг від їх постачальника.
Для налаштування обміну розрахунками коригування з контрагентами з використанням SWinED платники податків можуть звернутись до свого надавача послуг з обміну електронними документами та подання звітності.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питання 1
Строк реєстрації розрахунку коригування, складеного постачальником товарів / послуг до податкової накладної, що складена на отримувача – платника податку, в якому передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику обчислюється з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Щодо питання 2, 3
Під час проведення камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування використовуються виключно дані ЄРПН і не передбачається подання будь-яких інших додаткових документів.
Тому, порушення граничних строків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу для реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, тягне за собою накладення на платника ПДВ, на якого відповідно до вимог статті 201 розділу V Кодексу покладено обов’язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі визначеному статтею 1201 розділу II Кодексу.
При цьому, у разі незгоди платника ПДВ з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті перевірки, він має право подати свої заперечення та додаткові документи і пояснення.
Щодо питання 4
Механізм фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування до податкової накладної, яким передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику Кодексом не передбачено.
Однак, на сервері ДПС функціонує електронний сервіс для обміну між контрагентами розрахунками коригування до податкових накладних, якими передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг їх постачальнику – SWinED, який передбачає фіксацію ДПС факту отримання покупцем товарів / послуг такого розрахунку коригування, що дає можливість контролюючим органам підтвердити факт дотримання / недотримання платником (покупцем) строків для реєстрації таких розрахунків коригування в ЄРПН під час проведення контрольно-перевірочної роботи.
Щодо питання 5
Кодексом не визначено обмежень щодо документів, які платник податку має надати до контролюючого органу та у якому вигляді.
Тому, інформація, надана платником при розгляді заперечень до акту камеральної перевірки, що підтверджує обставини, які свідчать про факт несвоєчасного надання платником податку – продавцем розрахунку коригування до податкової накладної, яким передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів / послуг на реєстрацію в ЄРПН отримувачем (покупцем)
товарів / послуг, може бути, але не виключно, розглянута комісією контролюючого органу з питань розгляду заперечень при розгляді матеріалів перевірки, у разі їх подання в порядку, визначеному пункту 86.7 статті 86 розділу II Кодексу.
Разом з цим повідомляємо, що висновки з питань практичного використання норм податкового законодавства надаються контролюючим органом на звернення Товариства виходячи із суті питань, порушених у такому зверненні. При підготовці відповіді на звернення не здійснюється аналіз господарських операцій платника, не проводиться оцінка правильності розуміння платником податку тих чи інших норм податкового законодавства, а також правомірності відображення окремих операцій в податковому та бухгалтерському обліку платника податку (така оцінка здійснюється під час проведення контрольно-перевірочної роботи).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |