X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 11.06.2025 р. № 3206/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України на виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 08.05.2025 у справі № 000/00000/00, керуючись статтями 52, 53 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), надає нову податкову консультацію на звернення Підприємства в частині обчислення податкових зобов’язань з плати за землю за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку (далі – Оцінка) яких не проведено.

Підприємство у зверненні від 00.00.0000 № НГ-00/00 (вх. ДПС № 000/ІПК від 00.00.0000) поінформувало, що має на праві постійного користування земельні ділянки, Оцінку яких не проведено (далі – Ділянки). Цільове призначення Ділянок – для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту. Для обчислення за 2022 рік податкових зобов’язань з плати за землю застосовано Оцінку одиниці ріллі по області з урахуванням величини коефіцієнта індексації – 1,1.

Підприємство запитує, чи необхідно для обчислення податкових зобов’язань з плати за землю за 2023 рік застосовувати відповідний коефіцієнт індексації до Оцінки одиниці ріллі по області.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Кодексу для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок (абзац п’ятий пункту 289.2 статті 289 Кодексу).

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (пункт 289.3 статті 289 Кодексу).

Державна служби України з питань геодезії, картографії та кадастру
(далі Держгеокадастр) щороку на своєму веб-порталі розміщує інформацію про індексацію Оцінки земель за відповідний рік, зокрема коефіцієнт індексації Оцінки земель за 2022 рік, який застосовується для обчислення податкових зобов’язань з плати за землю за 2023 рік, становить:

- для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) – 1,0;

- для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) – 1,15.

До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім віднесених до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо (стаття 22 Земельного кодексу України та підпункт 14.1.123 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).

Порядок визначення бази оподаткування платою за землю земель, для яких не виконана Оцінка, передбачає застосування у якості бази Оцінки одиниці площі ріллі по області, розмір яких визначено у додатку 15 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

Кодексом передбачено реалізацію принципу платності користування землею у двох формах: земельного податку, який сплачується власниками земельних ділянок і постійними користувачами земельних ділянок, та орендної плати, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14, пункт 269.1 статті 269, пункт 288.1 статті 288 Кодексу).

Податкові зобов’язань з плати за землю обчислюються для конкретної земельної ділянки.

Для обчислення податкового зобов’язання з плати за землю за земельну ділянку застосовується ставка, встановлена органом місцевого самоврядування для виду цільового призначення такої земельної ділянки.

Відомості про сформовану земельну ділянку з ідентифікованим основним цільовим призначенням вносяться до Державного земельного кадастру, крім показника – Оцінка. Для оподаткування таких земельних ділянок Кодексом передбачено застосування Оцінки одиниці площі ріллі по області.

При розрахунку податкового зобов’язання з плати за землю враховується коефіцієнт індексації.

Для земельних ділянок, що не належать до сільськогосподарських угідь (наприклад, землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення), не може враховуватись коефіцієнт індексації, визначений для сільськогосподарських угідь.

Оскільки Ділянки Підприємства, Оцінку яких не виконано, не використовуються для виробництва сільськогосподарської продукції та відносяться до категорії «11. Землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення», то для обчислення податкових зобов’язань з плати за землю за 2023 рік за такі земельні ділянки застосовується розмір Оцінки одиниці площі ріллі по області та кумулятивне значення коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства для земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення з урахуванням коефіцієнта індексації
за 2022 рік – 1,15.

Враховуючи те, що контроль за дотриманням земельного законодавства належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), Підприємству доцільно звернутися до власників Ділянок – органів місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, мають право передавати у власність або користування земельні ділянки, з питання приведення у відповідність до вимог земельного законодавства землевпорядну документацію щодо таких Ділянок.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.