X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.06.2025 р. № 3271/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо окремих питань, пов’язаних із безоплатною передачею/наданням товарів/послуг, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариством отримано звернення сільської ради (бюджетної установи) щодо будівництва обʼєкта (світлофорної групи) та подальшої передачі такого обʼєкта на баланс сільської ради на безоплатній основі.

Згідно з тристороннім договором, будівництво здійснюється підрядником на замовлення двох замовників (на умовах дольової участі), одним із яких є Товариство (частка Товариства в оплаті за будівництво обʼєкта складає 50 %). Підрядником за операцією з виконання робіт складаються на замовників податкові накладні (відповідно до їх частки).

Підписання акту приймання-передачі виконаних робіт є підставою для взяття обʼєкта на баланс Товариства (у відповідній частці). Надалі такий обʼєкт у відповідній частці безоплатно передається Товариством  у власність неприбуткової установи органу місцевого самоврядування.

Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) чи підлягає включенню до складу податкового кредиту Товариства сума ПДВ, зазначена у складеній на нього підрядником та зареєстрованій в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) податковій накладній;

2) з урахуванням норм пунктів 321 підрозділу 2 розділу ХХ та 69.5 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, чи виникає у Товариства обовʼязок щодо складання згідно з пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ податкової накладної виходячи з вартості відповідної частки обʼєкта, отриманого від підрядника та переданого сільській раді;

3) чи вважається операція з безоплатної передачі Товариством сільській раді обʼєкта (у відповідній частці) операцією з реалізації для цілей оподаткування ПДВ та чи необхідно за такою операцією нараховувати податкові зобовʼязання та складати податкову накладну?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Відповідно до пунктів 5.1 – 5.3 статті 5 розділу I ПКУ Поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Частиною першою статті 60 Закону України від 21 травня 1997 року
№ 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280)
передбачено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом (частина друга статті 60 Закону  № 280).

 

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (частина п’ята статті 60 Закону  № 280)

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V, підрозділами 2 та 10 розділу XX ПКУ.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається передача права власності на матеріальні активи за рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідно до законодавства (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Продаж (реалізація) товарів – будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункт 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Постачання послуг – будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Безоплатно надані товари, роботи, послуги:

товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів;

роботи (послуги), що виконуються (надаються) без висування вимоги щодо компенсації їх вартості;

товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використані нею (підпункт 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VІ ПКУ, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:

товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;

газу, який постачається для потреб населення;

електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.

Згідно з абзацами першим, третім пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних податком на додану вартість операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних податком на додану вартість операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану.

Не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утворенням відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ (абзац четвертий пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

До наведених у пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ операцій норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не застосовуються (абзац пʼятий пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

Норми пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ застосовуються тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Абзацом першим підпункту 69.5 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ встановлено, що операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.

Пунктом 201.10 статті 201 розділу V ПКУ передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку − продавець товарів/послуг зобов’язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до пункту 198.3 статті 198 розділу V ПКУ податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв’язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи;

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні засоби почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Податкові накладні, отримані з ЄРПН, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 198.6 статті 198 розділу V ПКУ).

Пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ встановлено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, − у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, ДПС повідомляє.

Щодо питання 1

При здійсненні операцій з придбання товарів/послуг платник податку  включає суми ПДВ за такими операціями до складу податкового кредиту на підставі відповідної податкової накладної, складеної відповідно до норм ПКУ та зареєстрованої в ЄРПН постачальником таких товарів/послуг, незалежно від того, у яких операціях будуть надалі використані такі придбані з ПДВ товари/послуги.

Отже, у разі наявності зареєстрованої в ЄРПН постачальником податкової накладної за операцією з придбання Товариством товарів/послуг (робіт), Товариство може включити суми ПДВ, зазначені у такій податковій накладній, до складу податкового кредиту відповідного звітного періоду (за умови дотримання інших правил формування податкового кредиту, встановлених ПКУ).

Щодо питань 2, 3

Обовʼязок щодо складання і реєстрації в ЄРПН зведеної податкової накладної, передбаченої пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ, виникає у платника податку у разі використання придбаних з ПДВ товарів/послуг (робіт) у неоподатковуваних операціях, у тому числі у негосподарській діяльності такого платника податку.

Підпункт 69.5 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ не містить положень щодо незастосування норм пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ у разі здійснення операцій, передбачених вказаним підпунктом (які згідно з таким пунктом не вважаються операціями з реалізації).

Водночас відповідно до норм абзацу третього пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних податком на додану вартість операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних податком на додану вартість операціях та передані в державну чи комунальну власність.

Таким чином, положення абзацу третього пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ стосуються лише товарів, які попередньо були придбані платником, та не стосуються послуг (робіт). Отже, відповідно до пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ податкові зобовʼязання з ПДВ на підставі пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ не нараховуються лише у випадку, якщо придбані з ПДВ товари
(не послуги (роботи)) передаються безоплатно субʼєктам, визначеним абзацом третім пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

Також повідомляємо, що з урахуванням норм пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ, а також  підпунктів 14.1.191, 14.1.202, 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ обʼєктом оподаткування ПДВ є операції з постачання (у тому числі реалізації) товарів/послуг (робіт). При цьому перелік операцій, які з метою оподаткування ПДВ не є операціями саме з постачання, визначено, зокрема, у абзаці четвертому пункту 321 підрозділу 2 розділу XX ПКУ. Крім того, відповідно до абзацу пʼятого пункту 321 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ норми пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ до таких операцій не застосовуються.

Враховуючи викладене, а також зважаючи на відсутність у зверненні достатньої інформації для однозначної ідентифікації суті господарських правовідносин, що виникають при отриманні Товариством від підрядника послуг (робіт) з будівництва обʼєкта (світлофорної групи) та подальшої передачі такого обʼєкта на баланс сільської ради, кожен конкретний випадок щодо оподаткування ПДВ операцій, що здійснюються платником податку, потребує детального і всебічного аналізу документів та матеріалів (зокрема, умов договорів, первинних (бухгалтерських) документів тощо), що може бути здійснено в межах перевірок, що проводяться відповідно до норм ПКУ.

Згідно зі статтею 36 розділу І ПКУ платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати сутність і відповідність ПКУ здійснюваних ними операцій.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).