Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо визнання безнадійною заборгованості суб’єктів з місцезнаходженням (місцем проживанням) на окупованих територіях ВЕЗ «Крим» та окремих районів Донецької та Луганської областей та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Згідно з п. 38.11 ст. 38 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, до завершення проведення антитерористичної операції, до платників податків / податкових агентів, які провадили діяльність на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення вільної економічної зони «Крим» і не можуть пред'явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, як виняток із положень ст. 44 Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підстави неможливості пред'явлення первинних документів:
первинні документи втрачені (знищені чи зіпсовані) у зв'язку з проведенням антитерористичної операції;
первинні документи знаходяться на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення вільної економічної зони «Крим» і їх неможливо вивезти або їх вивезення пов'язане з ризиком для життя та здоров'я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв'язку з іншими адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Зазначені в цьому підпункті положення застосовуються до платників податків / податкових агентів, які станом на 01 квітня 2017 року здійснили зміну свого місцезнаходження (місця проживання) з тимчасово окупованої території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення на іншу територію України та сплачували податки до бюджету в період проведення антитерористичної операції згідно з цим Кодексом.
Платник податків / податковий агент не може застосовувати положення цього підпункту щодо податкових (звітних) періодів після перереєстрації підприємства на іншій території України.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків / податковий агент за місцем свого обліку подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків / податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів.
Платники податків / податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не можуть бути перевірені контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення проведення антитерористичної операції.
Втрата документів, що не пов'язана з проведенням антитерористичної операції, не надає права платнику податків / податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Отже, спеціальні правила Кодексу підтвердження даних, визначених у податковій звітності платника податків / податкового агента, які провадили діяльність на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення вільної економічної зони «Крим», застосовуються лише до податкових (звітних) періодів, зазначених таким платником податків / податковим агентом у повідомленні про неможливість вивезення первинних документів.
Резерви банків та небанківських фінансових установ формуються згідно з п. 139.3 ст. 139 Кодексу.
У разі використання резерву для списання активу, такий актив перевіряється на відповідність критеріям безнадійності, визначеним п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, та у разі їх невідповідності здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування згідно з підпунктами 139.3.3,139.3.4 п. 139.3 ст. 139 Кодексу.
Ознаки безнадійної заборгованості для цілей застосування положень Кодексу визначено п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
Таким чином, банк має право не коригувати фінансовий результат до оподаткування на суму використання резерву для списання активу за кредитними операціями відокремлених підрозділів, розташованих на окупованих територіях ВЕЗ «Крим» та окремих районів Донецької та Луганської областей на підставі положень п. 139.3 ст. 139 Кодексу, за умови належного підтвердження відповідності такого активу критеріям безнадійності, визначеним п.п. 14.1.11 п. 14.1 ст. 14 Кодексу.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |