X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.06.2025 р. № 3277/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 та п.п. «в» п.п. 69.41.3 п. 69.41 ст. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення  (    ) щодо окремих норм податкового законодавства і в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у зверненні повідомив, (   ), яке є розробником програмного забезпечення, основний вид діяльності за КВЕД 62.01 Комп’ютерне програмування, є резидентом Дія Сіті.

На підприємстві є штатні працівники та гіг-спеціалісти, які станом на зараз проходять військову службу (мобілізовані працівники), форма залучення трудові договори та гіг-контракт. Компанія виплачує мобілізованим штатним працівникам та працівникам залученим по гіг-контракту матеріальну допомогу.

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання:

Чи включається дохід у вигляді матеріальної допомоги, який виплачується юридичною особою – роботодавцем на користь мобілізованого штатного працівника та мобілізованого гіг-спеціаліста до фонду заробітної плати та чи є такий дохід базою нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок)?

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску, умови та порядок нарахування і сплати, повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08 липня
2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до п. 1 частини першої ст. 4 Закону 2464 платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, які використовують найману працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.

Базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР «Про оплату праці»
(далі – Закон № 108)
, та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами (п. 1 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Крім того, відповідно до частини 141 ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платника – резидента Дія Сіті, який у календарному місяці відповідав вимогам, визначеним п. 2, 3 частини першої, п. 10 частини другої ст. 5 Закону України
від 15 липня 2021 року № 1667-1Х «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667)
, встановлюється:

а) на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону № 108, – у розмірі мінімального страхового внеску;

б) на суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за гіг-контрактами, укладеними у порядку, передбаченому Законом
№ 1667, – у розмірі мінімального страхового внеску.

При цьому мінімальний страховий внесок – це сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця (п. 5 частини першої ст. 1 Закону
№ 2464).

Крім того, ст. 2 Закону № 108 визначена структура заробітної плати, яка складається із основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат.

Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5 (далі – Інструкція № 5), становлено перелік видів виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат.

Так, відповідно до п.п. 2.3.3 п. 2.3 розділу 2 Інструкції № 5 до складу фонду заробітної плати в частині інших заохочувальних та компенсаційних виплат включається, зокрема, матеріальна допомога, що має систематичний характер, надана всім або більшості працівників (на оздоровлення, у зв'язку з екологічним станом, крім сум, указаних у п. 3.31 Інструкції № 5).

При цьому матеріальна допомога разового характеру, що надається підприємством окремим працівникам у зв’язку з сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, поховання відноситься до виплат, що не належать до фонду оплати праці (п. 3.31 розділу 3 Інструкції № 5).

Згідно з частиною п'ятою ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для платників, зазначених у ст. 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування єдиного внеску.

Враховуючи викладене, матеріальна допомога, яка виплачується фізичним особам – працівникам, які залучені на підставі трудових договорів та призвані на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, включається до фонду заробітної плати за умови систематичної виплати її усім працівникам або більшості працівників. Тобто якщо зазначені умови дотримані юридичною особою (працедавцем), то дохід у вигляді заробітної плати є базою нарахування єдиного внеску у розмірі мінімального страхового внеску.

Разом з тим, якщо вказані умови не дотримані юридичною особою, тобто матеріальна допомога надається окремим мобілізованим працівникам та не носить систематичного характеру, а також зважаючи на те, що виплата матеріальної допомоги гіг-спеціалістам не пов’язана з виконанням ними робіт (наданням послуг) на користь резидента Дія Сіті відповідно до умов гіг-контракту, то сума такої допомоги не є базою нарахування єдиного внеску.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.