X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 13.06.2025 р. № 3293/ІПК/99-00-07-05-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо проведення документальної перевірки під час дії воєнного стану та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

У своєму зверненні цей платник податків повідомив, що наразі запланована документальна перевірка Товариства.

Враховуючи вищевикладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання: «Яким чином проводиться документальна перевірка в умовах воєнного стану, з урахуванням дистанційного режиму роботи Товариства, а також які підтверджуючи документи надати в такому випадку?».

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 Кодексу), а порядок проведення перевірок – главою 8 Кодексу.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Згідно з пунктом 75.1 статті 75 Кодексу контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

У підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Кодексу визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених у Кодексі податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин із працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітностей, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено у законі, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов’язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому в законодавстві порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення документальних планових перевірок. План-графік проведення документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки
(пункт 77.1 статті 77 Кодексу).

У пункті 77.4 статті 77 Кодексу визначено, що про проведення документальної планової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу виносить рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у разі коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному у статті 42 Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Документальна виїзна перевірка проводиться за місцезнаходженням платника або об’єкта оподаткування. Документальна невиїзна перевірка – в приміщенні контролюючого органу (підпункт 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Кодексу).

Відповідно до пункту 45.2 статті 45 Кодексу податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.

Документальна невиїзна перевірка проводиться за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, якщо наявні підстави, визначені у статтях 77 та 78 Кодексу (пункт 79.1 статті 79 Кодексу). Також документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених у Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений у законі.

Присутність платника при такій перевірці не є обов’язковою (пункт 79.3 статті 79 Кодексу).

Враховуючи зазначене, норми глави 8 Кодексу не позбавляють контролюючі органи права вжити заходів щодо організації та винесення рішення про проведення документальної невиїзної перевірки платника податків, за умови наявності обставин для її проведення, визначених у статтях 77 та 78 Кодексу, та обов’язкового дотримання вимог статті 79 Кодексу щодо її організації, з урахуванням особливостей, встановлених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.

Також слід зазначити, що у пункті 85.2 статті 85 Кодексу передбачено, що платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Відповідно до абзаців першого та другого пункту 44.1 статті 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено у законодавстві.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені в абзаці першому пункту 44.1 статті 44 Кодексу.

Згідно з пунктом 44.3 статті 44 Кодексу платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених у пункті 44.1 статті 44 Кодексу, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених у законодавстві строків.

Враховуючи вищевикладене, документальна перевірка проводиться за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених у статтях 77 та 78 Кодексу.

Зважаючи на положення пункту 85.2 статті 85 Кодексу платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Дистанційна форма роботи платника податків не впливає на підстави та не виключає можливості проведення контролюючим органом документальної перевірки.

У підпункті 69.22 підрозділу 10 розділу ⅩⅩ «Перехідні положення» Кодексу визначено, що документальні та фактичні перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечних умов для їх проведення, а саме безпечного:

доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування таких платників податків;

доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та до іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також до фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених у законі;

проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

Поряд із цим відповідно до підпункту 69.351 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу тимчасово, з 01 грудня
2023 року, запроваджено мораторій на проведення окремих документальних перевірок платників податків, зокрема:

податкова адреса яких станом на дату початку тимчасової окупації є тимчасово окуповані Російською Федерацією території України, − до останнього числа місяця, в якому була завершена тимчасова окупація відповідних територій, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України − до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження (винятком є окремі документальні позапланові перевірки);

податкова адреса яких станом на дату початку бойових дій є територія, на якій ведуться активні бойові дії, − до останнього числа місяця, в якому було завершено бойові дії на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України − до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження (винятком є окремі документальні позапланові перевірки);

податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є територія можливих бойових дій, − до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України − до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження (винятком є окремі документальні позапланові перевірки).

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Так, наведений перелік затверджений наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» та зареєстрований в Міністерстві юстиції України
11.03.2025 за № 380/43786 (далі – Перелік територій).

Дати завершення тимчасової окупації, завершення бойових дій, припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій.

Норми підпункту 69.351 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу не поширюються на платника податків, який зареєструвався за податковою адресою на території України після дати її включення до Переліку територій.

Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію.