X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 16.06.2025 р. № 3298/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо застосування контролюючими органами
штрафних / фінансових санкцій у випадку неможливості Товариством виконати обов’язки платника податків внаслідок кібератаки та керуючись статтею 52 розділу
II Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.

Як зазначено у зверненні, _._. 2025 на Товаристві сталася кібератака, унаслідок якої було заблоковано доступ до інформаційних систем, що використовуються для ведення бухгалтерського обліку, складання та подання  податкової звітності, а також для реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв’язку з кібератакою Товариство тимчасово та частково позбавлене можливості здійснювати господарську діяльність, дотримуючись вимог податкового та іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на органи державної податкової служби. Товариством подано заяву від __.__. 2025 № ___ про зазначену подію до Департаменту кіберполіції Національної поліції України, яка є прийнятою до розгляду та повідомлено листом від __.__. 2025 № ____
 ДПС України (вх. ДПС №____ від __.__. 2025) і Центральне міжрегіональне управління ДПС  по роботі з великими платниками податків (вх. № ____ від __.__.2025).

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступного питання:

Чи звільняється Товариство від фінансової відповідальності за вчинення  податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи у період з  __.__.2025 до моменту відновлення доступу до інформаційних систем, за наявності подання заяви до Департаменту кіберполіції Національної поліції України, відкриття кримінального провадження, що підтверджують зазначені події, визнання Товариства потерпілою стороною та повідомлення ДПС України та Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).

Питання відповідальності за податкові правопорушення регулюються главою 11 розділу ІІ Кодексу.

Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) (пункт 111.2 статті 111 Кодексу).

Відповідно до пункту 112.1 статті 112 Кодексу особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених  Кодексом.

Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.

Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності (пункт 112.2 статті 112 Кодексу).

Відповідно до пункту 112.3 статті 112 Кодексу особа не може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення інакше, як на підставах і в порядку, передбачених Кодексом

Притягнення або звільнення особи від фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення не звільняє її від виконання податкового обов’язку, а також іншого обов’язку, передбаченого  Кодексом, порушення якого стало підставою для притягнення до відповідальності (пункт 112.6 статті 112 Кодексу).

Відповідно до пункту 112.8 статті 112 Кодексу обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є:

сплив строків давності застосування штрафів за вчинення податкового правопорушення (підпункт 112.8.1 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до індивідуальної податкової консультації, наданої такому платнику податків у паперовій або електронній формі, за умови, що така консультація зареєстрована в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, або до узагальнюючої податкової консультації та/або до висновку об’єднаної палати, Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норми права, від якого в подальшому було відступлено (підпункт 112.8.2 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла у відповідності до правових висновків Верховного Суду, викладених у рішенні за результатами розгляду зразкової справи, які в подальшому було змінено за наслідками перегляду Великою Палатою Верховного Суду (підпункт 112.8.3 пункту 112.8
статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок незаконних рішень, дій або бездіяльності контролюючих органів (підпункт 112.8.4 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) з вини банку, органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, небанківського надавача платіжних послуг, еквайра, емітента електронних грошей (щодо податкових правопорушень, передбачених статтями 124 і 1251  Кодексу) (підпункт 112.8.5 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) з вини оператора поштового зв’язку, інформація про якого міститься в Єдиному державному реєстрі операторів поштового зв’язку, за умови виконання обов’язку, визначеного абзацом другим пункту 49.6 статті 49  Кодексу (підпункт 112.8.6 пункту 112.8
статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок виявлення в роботі електронного кабінету технічної та/або методологічної помилки чи технічного збою в роботі електронного кабінету і визнання такої помилки/збою технічним адміністратором та/або методологом електронного кабінету або згідно з повідомленням на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або підтвердження її / його існування рішенням суду, якщо порушення були зумовлені виключно технічною та/або методологічною помилкою чи технічним збоєм у роботі електронного кабінету.

Ненарахування штрафів та/або пені за порушення, що були зумовлені виключно технічною та/або методологічною помилкою чи технічним збоєм у роботі електронного кабінету, закріплюється (реалізується) у програмному забезпеченні, яке застосовується для автоматичного розрахунку штрафів та/або пені за порушення податкового законодавства (підпункт 112.8.7 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

самостійне виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, передбачених статтею 50 Кодексу, помилок, що містяться у раніше поданих ним податкових деклараціях та розрахунках (уточнюючих податкових деклараціях та розрахунках), за умови сплати самостійно донарахованих податкових зобов’язань та штрафних (фінансових) санкцій (штрафів), передбачених пунктом 50.1 статті 50 Кодексу (щодо правопорушення, передбаченого пунктом 123.1 статті 123 Кодексу).

Невиконання платником податків вимог, передбачених абзацами третім - п’ятим пункту 50.1 статті 50 Кодексу, в частині самостійного нарахування та сплати штрафу, передбаченого цим пунктом, тягне за собою накладення штрафу відповідно до пункту 120.2 статті 120 Кодексу (підпункт 112.8.8 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

помилкова сплата платником податків, у тому числі податковим агентом, грошового зобов’язання на інший бюджетний рахунок (без порушення законодавчо визначеного строку сплати податку або узгодженої суми грошового зобов’язання до бюджету). Умовою підтвердження таких обставин є вчинення платником дій, передбачених статтею 43 Кодексу, щодо повернення помилково сплачених грошових зобов’язань (підпункт 112.8.81 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору) (підпункт 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла відповідно до консультації з питань практичного застосування окремих норм законодавства України з питань митної справи, наданої в письмовій або електронній формі, а також до узагальнюючої консультації, зокрема на підставі того, що у подальшому такі консультації були змінені або скасовані (підпункт 112.8.10
пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою, яка діяла відповідно до наданого попереднього рішення митного органу про застосування окремих положень законодавства України з питань митної справи, у тому числі в разі, якщо таке рішення в подальшому було відкликано з причин, встановлених пунктами 2, 3 частини сьомої статті 23 Митного кодексу України (підпункт 112.8.11 пункту 112.8 статті 112 Кодексу);

інші випадки звільнення від фінансової відповідальності, передбачені Кодексом або Митним кодексом України (підпункт 112.8.12 пункту 112.8
статті 112 Кодексу).

При цьому, згідно з розділом ІІ Переліку обставин форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), зазначені у частині другій статті 141 Закону України від 02.12.1997 № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні»
(зі змінами), – це обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.

Доказами, що підтверджують факт настання (існування) зазначених обставин, може бути, зокрема, сертифікат Торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

При цьому такий сертифікат має бути адресним (тобто, наданим конкретному платнику), містити необхідні відомості про наявність
причино-наслідкового зв’язку обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) з фінансовим станом заявника (з посиланням на відповідні підтверджуючі документи), а також чітко визначений період дії таких обставин на господарську діяльність такого платника.

Разом з цим, слід зазначити, що згідно даних інформаційно-комунікаційної системи ДПС, Товариство виконувало свої податкові обов’язки, а саме реєструвало у зазначений у запиті податковий період податкові накладні в ЄРПН, подавало податкову звітність. Відповідно це свідчить про можливість здійснення господарської діяльності, яка визначає обов’язок обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом.

Враховуючи викладене, та виходячи з аналізу норм Кодексу, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, повідомляємо.

Кодексом не передбачено виключень щодо звільнення від фінансової відповідальності за вчинення  податкових правопорушень, контроль за дотриманням якими покладено на контролюючі органи, які виникли   унаслідок кібератаки.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).