Державна фіскальна служба України розглянула лист щодо застосування штрафних санкцій визначених абзацами шість та сім п. 120.3 ст. 120 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за неподання звіту про контрольовані операції та, керуючись ст. 52 Кодексу, повідомляє.
Щодо обов'язку подання звіту про контрольовані операції після застосування штрафних санкцій
Відповідно до п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) платники податків, обсяг контрольованих операцій яких з одним контрагентом перевищує 50 мільйонів гривень (без урахування податку на додану вартість) за відповідний звітний календарний рік (у редакції, що діяла з 01.09.2013 по 31.12.2014), зобов'язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 травня року, що настає за звітним, засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Відповідальність та розмір фінансових санкцій (штрафів) за неподання звіту про контрольовані операції передбачена абзацами першим та другим п. 120.3 ст. 120 Кодексу.
За результатами документальної планової виїзної перевірки контролюючим органом застосовано до Платника податків штрафні санкції за неподання звітів про контрольовані операції за звітні 2013-2014 роки та винесено податкове повідомлення-рішення (далі - ППР), яке було узгоджене 21.06.2016 (з дати набрання законної сили рішення Київського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2016) відповідно до п. 56.18 ст. 56 Кодексу.
Платником 30.06.2016 сплачено штраф за ППР.
Згідно з абзацом п’ятим п. 120.3 ст. 120 Кодексу сплата таких фінансових санкцій (штрафів) не звільняє платника податку від обов'язку подання звіту про контрольовані операції.
Таким чином, на момент узгодження ППР (21.06.2016) та сплати штрафних санкцій (30.06.2016) на Платника був покладений обов’язок подати до ДФС не подані відповідно до п.п. 39.4 ст.39 Кодексу звіти про контрольовані операції за 2013-2014 роки.
Кодексом не визначено конкретний строк для подання звіту про контрольовані операції після застосування штрафних санкцій, передбачених абзацом другим 2 п. 120.3 ст. 120 Кодексу.
Водночас, абзацами шостим та сьомим п. 120.3 ст. 120 Кодексу передбачено, що неподання платником податків звіту про контрольовані операції після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого п. 120.3 ст. 120 Кодексу, тягне за собою накладення штрафу у розмірі 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання звіту про контрольовані операції.
Отже, у разі подання Платником звітів про контрольовані операції за 2013-2014 роки протягом 40 календарних днів з дати узгодження ППР, штрафні санкції згідно абзаців шість та сім п. 120.3 ст. 120 Кодексу до нього не було б застосовано.
Щодо форми та порядку складання та подання звіту про контрольовані операції
Форму та Порядок складання Звіту про контрольовані операції для звітних періодів 2013-2014 років затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 11.10.2013 № 669, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.12.2013 за № 2190/24722. Електронна форма звіту про контрольовані операції, яка затверджена цим наказом, оприлюднена на офіційному веб-порталі ДФС.
Під час складання звітів про контрольовані операції за 2013-2014 звітні роки платник податків має керуватись нормами ст. 39 Кодексу у редакції, що діяла на момент здійснення контрольованих операцій та Порядком складання Звіту про контрольовані операції, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 11.10.2013 № 669.
Щодо відповідальності за неподання звіту про контрольовані операції після застосування штрафних санкцій
Законом України від 21.12.2016 № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» п. 120.3 ст. 120 Кодексу доповнено абзацами шостим та сьомим, якими встановлено відповідальність за неподання платником податків звіту про контрольовані операції (уточнюючого звіту) після спливу граничного строку сплати фінансових санкцій (штрафів).
Таке порушення тягне за собою накладення штрафу у розмірі 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен календарний день неподання звіту про контрольовані операції (уточнюючого звіту).
Відповідно до ст. 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
Водночас, податкові правопорушення, передбачені абзацами першим та шостим п. 120.3 ст. 120 Кодексу, є різними: склад правопорушення передбачений абзацом першим п. 120.3 ст. 120 України охоплює випадки неподання платником податків звіту про контрольовані операції у передбачений законодавством строк; натомість абзацом шостим цього пункту охоплюються випадки невиконання обов’язку щодо подання такого звіту після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів).
Враховуючи викладене, застосування штрафних санкцій до Платника згідно із абзацами шостим та сьомим п. 120.3 ст. 120 України (за допущення бездіяльності по виконанню своїх обов’язків щодо подання звітів про контрольовані операції за звітні 2013-2014 роки на підставі п.п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Кодексу) не є повторним притягненням до відповідальності та не суперечить положенню ст. 61 Конституції України.
Додатково повідомляємо, що пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу визначено, що штрафні (фінансові) санкції за наслідками перевірок застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій.
Щодо наслідків неподання звітності
Згідно п.п. 16.1.3 п.16.1 ст.16 Кодексу платник податків зобов'язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Підпунктом 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Кодексу визначено обов’язок платників податків, обсяг контрольованих операцій яких з одним контрагентом перевищує 50 мільйонів гривень (без урахування податку на додану вартість) за відповідний звітний календарний рік (у редакції, що діяла з 01.09.2013 по 31.12.2014), подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 травня року, що настає за звітним, засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог закону щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
Отже, неподання Платником звітів про контрольовані операції за звітні 2013-2014 роки порушує встановлені Кодексом обов’язки платника податків щодо подання контролюючому органу в порядку, визначеному п.п. 39.4.2 п.39.4 ст.39 Кодексу, податкової звітності про здійснені ним у 2013-2014 роках контрольовані операції.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |