X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 02.04.2018 р. № 1321/6/99-99-15-03-02-15/ІПК

Про оподаткування ПДВ

Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання на безоплатній основі послуг із гемологічної експертизи та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1993 року № 713 «Про створення Державного гемологічного центру України» (далі - Постанова № 713) на Державний гемологічний центр України покладено обов’язки щодо здійснення експертизи та контролю якості сировини і виробів із дорогоцінного (напівдорогоцінного) каміння відповідно до чинного законодавства та надання допомоги геологорозвідувальним, видобувним і переробним підприємствам у підвищенні якості робіт шляхом відповідного методичного їх забезпечення та проведення гемологічних досліджень сировини.

При цьому пунктом 5 Постанови № 713 встановлено, що всі суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють на території України видобування і переробку дорогоцінного (напівдорогоцінного) каміння, зобов'язані подати в установленому порядку Державному гемологічному центру України відомості про основні та супутні види сировини з метою проведення їх експертизи та контролю якості.

Порядок обліку, зберігання і розпорядження дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, дорогоцінним камінням органогенного утворення та напівдорогоцінним камінням, що переходять у власність держави затверджено наказом Міністерства фінансів України від 04.11.2004 № 692, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30.11.2004 за №    1513/10112 (далі -
Порядок № 692).

Відповідно до пункту 4.9 розділу 4 Порядку № 692 цінності, що надходять до Державного сховища дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України, обліковуються та відображаються ним на позабалансових рахунках у кількісному вираженні.

Після проведення остаточної оцінки цінності обліковуються у складі запасів за справедливою вартістю, яка визначається:
щодо дорогоцінних металів відповідно до закупівельних цін, встановлених Національним банком України на дату проведення остаточної оцінки;
щодо дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння за результатами гомологічної експертизи каміння на дату проведення остаточної оцінки.

Тарифи на роботи, пов'язані з проведенням експертизи дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння і підготовкою експертів-гемологів, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.06.2015 № 593, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.08.2015 за № 1004/27449 (далі - Тарифи № 593).

Згідно з виноскою «*», визначеною у Тарифах № 593, у разі наявності у осіб пільг, передбачених законами України, ці пільги надаються відповідно до цих законів. Експертиза, яка здійснюється відповідно до абзацу четвертого пункту 4.9 розділу 4 Поряжу № 692, проводиться на безоплатній основі.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу ІПКУ).

Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

При цьому пунктом 44.1 статті 44 розділу II ПКУ передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Відповідно до підпункту 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 розділу V ПКУ податок на додану вартість становить 20 відс., 7 відс. бази оподаткування та додається до ціни товару/послуги.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору) на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ).

Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності. При цьому з метою оподаткування ПДВ постачанням послуг, зокрема, є постачання послуг іншій особі на безоплатній основі (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу ІПКУ).

Відповідно до підпункту «б» підпункту 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ безоплатно наданими послугами є роботи (послуги), що виконуються (надаються) без висування вимоги щодо компенсації їх вартості.

Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ визначено, що база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів -виходячи із звичайної ціни), за винятком:
товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення.

До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.

Разом з цим, відповідно до підпункту 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги. обов'язковість отримання (надання) яких установлюється законодавством, включаючи плату за реєстрацію, видачу ліцензії, сертифікатів у вигляді зборів, державного мита тощо.

Для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного підпунктом 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, необхідне одночасне виконання таких умов:
послуги повинні надаватися органами виконавчої влади і місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги;
послуги, які надаються, повинні бути платними;
обов'язковість отримання фізичними і юридичними особами послуг повинна бути встановлена законодавством;
кошти за надані послуги у повному обсязі повинні надходити до бюджету.

Таким чином режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений підпунктом 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, поширюється на операції платника податку (органу виконавчої влади і місцевого самоврядування, а також іншої особи, уповноваженої такими органами або законодавством) з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам, які здійснюються відповідними органами за умови, що чинним законодавством встановлено обов’язковість отримання таких послуг, а кошти за їх надання у повному обсязі справляються до бюджету.

У разі якщо при здійсненні операції платника податку (органу виконавчої влади і місцевого самоврядування, а також іншої особи, уповноваженої такими органами або законодавством) з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам не дотримано хоча б однієї із зазначених, умов, то така операція оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.

Зокрема, у разі якщо послуги із гемологічної експертизи постачаються на безоплатній основі, то операції з постачання таких: послуг оподатковуються у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків. При цьому база оподаткування ПДВ при здійсненні операцій з постачання послуг із гемологічної експертизи визначається відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ та не може бути нижче звичайних цін, встановлених на ринку для таких послуг.