Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо права підпису електронних документів юридичної особи, ведення бухгалтерського обліку якої проводиться на договірних засадах та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Подання документів засобами електронного зв'язку в електронній формі здійснюється платниками відповідно до норм Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронний цифровий підпис», Податкового кодексу України, Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі - Порядок № 557), на підставі Договору про визнання електронних документів (далі - Договір) шляхом надсилання заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів (далі - Заява про приєднання до Договору).
Відповідно до п. З розділу II Порядку платник створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов'язкових реквізитів та з використанням надійного засобу ЕЦП, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами). Контроль за введенням даних, їх повнотою та достовірністю при створенні електронного документа покладається на платника. Створення електронного документа завершується накладанням на нього ЕЦП підписувача (підписувачів), електронної печатки (за наявності), як передбачено для аналогічного документа в паперовому вигляді.
Згідно з п. 11 розділу III Порядку, для надання права підпису електронних документів (крім Заяви про приєднання до Договору) іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган (визначений відповідно до пункту 5 цього розділу) шляхом направлення повідомлення про надання інформації щодо електронного цифрового підпису (далі - Повідомлення) в електронному вигляді за формою згідно з додатком 2 до Порядку. До Повідомлення вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів. На сформоване Повідомлення першими накладаються ЕЦП усіх осіб, включених до Повідомлення, у порядку черговості їх внесення до Повідомлення, після них - ЕЦП підписувача Заяви про приєднання до Договору (керівника) і останньою - електронна печатка (за наявності) (п. 12 розділу III Порядку).
Відповідно до абзацу другого п. 48.5.1 ст. 48 Кодексу достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність в електронному документі електронного цифрового підпису платника податку, тому, у разі тимчасової відсутності (відпустка, лікарняний) керівника або головного бухгалтера, подаються посилені сертифікати відкритих ключів шляхом направлення Повідомлення на всіх відповідальних осіб платника податків, які мають право відповідного підпису. Пунктом 48.5 ст. 48 Кодексу визначено, що податкова декларація повинна бути підписана керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.
Автоматизована перевірка електронного документа, також і Повідомлення, включає перевірку правового статусу ЕЦП шляхом встановлення чинності посиленого сертифіката ключа підписувача на час підписання електронного документа та відповідності особистого ключа підписувача відкритому ключу, зазначеному у посиленому сертифікаті. При цьому дата та час накладення ЕЦП встановлюються за даними позначки часу, отриманої підписувачем від АЦСК в момент підпису, а чинність посиленого сертифіката на цей момент встановлюється за даними відповідного онлайн-сервісу АЦСК (ОСSР) та/або даними актуальних списків відкликаних сертифікатів (СRL,) зазначеного АЦСК (п. 10 розділу II Порядку).
Враховуючи вищезазначене, платник податків до завершення строку чинності (або скасування) посиленого сертифіката підписувача (керівника) Заяви про приєднання до Договору повідомляє контролюючий орган (визначений відповідно до пункту 5 розділу III Порядку) про підписувача (керівника), якому надається право підпису електронних документів (крім Заяви про приєднання до Договору) шляхом надання Повідомлення.
Дія Договору та пов’язаних з ним Повідомлень припиняється у разі наявності однієї з підстав, визначених пунктом 14 розділу III цього Порядку, в тому числі за отриманням інформації від АЦСК про завершення строку чинності (або скасування) посиленого сертифіката керівника.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |