Державна фіскальна служба України на звернення Товариства щодо плати за землю, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Товариство поінформувало, що у 2008 році уклало договір оренди земельної ділянки державної власності (далі - Ділянка), строком на 20 років (далі - Договір). Договором визначено величину орендної плати (далі - Плата) у розмірі 100 гривень за 1 гектар.
Товариство запитує про порядок обчислення податкових зобов’язань з Плати за Ділянку, нормативну грошову оцінку (далі - Оцінка) якої не виконано, та для якої у Договорі не встановлено відсотковий розмір Плати.
Загальний підхід щодо оподаткування земельних ділянок, Оцінку яких не проведено, визначено п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу, а саме податкові зобов’язання з Плати обчислюються з урахуванням Оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Середні показники Оцінки одного гектара угідь в регіонах України (у розрізі областей) за період 1995-2018 роки та порядок застосування Методики Оцінки оприлюднені на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, а також офіційному порталі ДФС у розділі «Довідники» Інформація про нормативну грошову оцінку земель», зокрема середній розмір Оцінки ріллі по Черкаській області становить 33930,75 грн. за 1 гектар.
Договірні відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України «Про оренду землі», крім розміру Плати, який визначається у Договорі з урахуванням граничних величин, передбачених Кодексом для Плати як однієї з форм місцевого податку - плати за землю.
Водночас зазначаємо, що позиція щодо превалювання норм Кодексу над умовами, встановленими Договором, підтримана судовими інстанціями (постанова Верховного Суду України від 24.01.2018 № К/9901/5515/18 справа №817/206/15), а саме при визначенні відсоткового розміру Плати для обчислення податкових зобов’язань доцільно враховувати, що з набранням чинності Кодексу відсотковий розмір Плати, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Кодексу (з урахуванням внесених до нього змін), тобто Суд дійшов до висновку, що до моменту внесення до Договору відповідних змін, норми Кодексу є підставою для перегляду встановленого таким Договором відсоткового розміру Плати.
Таким чином, обчислення податкових зобов’язань з Плати має здійснюватися з використанням середнього розміру Оцінки ріллі по області та відсоткового розміру Плати, встановленого органом місцевого самоврядування
для земельних ділянок, Оцінку яких не проведено, з урахуванням граничних меж розміру Плати, визначених Кодексом.
Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою (п. 288.1 ст. 288 Кодексу), затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220 (далі - Типовий договір), якою передбачено, що за земельні ділянки державної або комунальної власності Плата вноситься у розмірі із зазначенням відсотків суми Оцінки земельної ділянки.
Разом з цим, оскільки розмір Плати переглядається у разі, зокрема зміни граничних розмірів Плати, визначених Кодексом (п. 13 Типового договору), то Товариству необхідно звернутися до органу місцевого самоврядування, з яким укладено Договір, щодо внесення відповідних змін до умов такого Договору, зокрема в частині величини Оцінки та розміру (ставки) Плати.
Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п.52.2 ст.52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |