Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо порядку складання податкових накладних за операціями з оренди державного майна, та, керуючись статфекУ 52 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє. І
Як зазначено у зверненні, платник є балансоутримувачем державного майна (далі - балансоутримувач), яке надається в оренду регіональним відділенням Фонду державного майна України (далі - орендодавець). При цьому орендодавцем проводиться конкурс на право оренди державного майна, для участі у якому суб’єкти господарювання сплачують такому орендодавцю гарантійні платежі.
Відповідно до пункту 2 статті 19 Закону України від 10 квітня 1992 року № 2269 «Про оренду державного та комунального майна» зі змінами- та доповненнями методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об’єктів; що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 17 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04 жовтня 1995 року № 786 (зі змінами та доповненнями) (далі -Методика № 786), встановлено, зокрема, що у разі коли орендодавцем майна є Фонд державного майна,; його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується
за цілісні майнові комплекси державних підприємств - до державного бюджету;
за нерухоме майно державних підприємств, установ, організацій (крім підприємств, установ та організацій галузі кінематографії,; що належать до сфери управління Мінкультури, - на період до 31 грудня 2019 року) -70 відсотків орендної плати до державного бюджету, 30 відсотків державному підприємству, організації, на балансі яких перебуває це майно;
за майно, що не ввійшло до статутного; фонду господарського товариства, створеного у процесі приватизації (корпоратизації), - до державного бюджету. Якщо господарське товариство, створене' у процесі приватизації (корпоратизації),; утримує об’єкти житлового фонду, що не ввійшли до його статутного фонду, - 70 відсотків орендної плати до державного бюджету, ЗО відсотків господарському товариству.
Порядком проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 906 (далі - (Порядок № 906), який проводиться орендодавцем такого майна, передбачено внесення учасниками конкурсу гарантійного внеску у розмірі шести стартових орендних плат (пункт 4 Порядку № 906).
Після визначення переможця конкурсу такі гарантійні внески протягом семи робочих днів з дня укладення договору оренди повертаються всім учасникам конкурсу, крім переможця конкурсу та осіб, яким гарантійний внесок не повертається згідно з вимогами Порядку № 906.
У разі укладення договору оренди гарантійний внесок переможця конкурсу зараховується в рахунок майбутніх платежів з орендної плати та перераховується до державного бюджету і балансоутримувачу відповідно до пропорцій, визначених Методикою № 786 (пункт 342 Порядку № 906).
Відповідно до підпунктів «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ.
Згідно з пунктом 188.1 статті 188 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів/послуг.
Датою, виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше (перша подія):
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої -дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (пункт 187.1 статті 187 ПКУ).
Таким чином, послуги з надання державного майна в оренду є об’єктом оподаткування ПДВ (крім операцій, визначених підпунктом 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 ПКУ). На дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ державне або комунальне підприємство - балансоутримувач такого майна складає податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди (у тому числі і у випадку, якщо сума орендної плати розподіляється відповідно до пропорцій, визначених Методикою № 786, між державним бюджетом і балансоутримувачем).
Операції з отримання гарантійних платежів, що,забезпечують участь суб’єктів господарювання у конкурсі на право оренди державного майна, не є об’єктом оподаткування ПДВ у розумінні пункту 185.1 статті 185 ПКУ. Сума гарантійних платежів не збільшує базу оподаткування ПДВ у орендодавця, який отримує такі гарантійні платежі. Податкові зобов'язання орендодавцем та податковий кредит учасниками конкурсу при отриманні/перерахуванні такого гарантійного платежу не визначаються.
У разі зміни напряму використання отриманого від переможця конкурсу гарантійного платежу, який спрямовується в рахунок оплати майбутніх платежів з орендної плати та перераховується до державного бюджету і балансоутримувачу відповідно до пропорцій, визначених Методикою № 786, на дату зміни напряму використання гарантійного платежу балансоутримувач повинен нарахувати податкові зобов'язання на всю суму попередньої оплати майбутніх орендних платежів (перша подія) (а не лише на частину такої суми, яка відповідно до Методики № 786 перераховується такому балансоутримувачу) та скласти і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідну податкову накладну. У цьому випадку складання актів наданих послуг з оренди є другою подією операції, податкові зобов’язання за якою повторно не визначаються та податкова накладна не складається.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |