X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 19.09.2018 р. № 4082/6/99-99-12-02-03-15/ІПК

Про плату за землю

Державна фіскальна служба України на запит Товариства щодо плати за землю, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Товариство поінформувало, що є співвласником нерухомого майна (10/100), розташованого на земельній ділянці комунальної власності.

Кодексом передбачено реалізацію принципу платності користування землею у двох формах: земельний податок, який сплачується власниками земельних ділянок, а також постійними користувачами земельних ділянок державної або комунальної власності; та орендна плата, яка справляється на умовах договору оренди за надані у строкове користування земельні ділянки державної або комунальної власності (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Попри те, що з придбанням об’єкта нерухомості, що розташований на земельній ділянці комунальної власності, у Товариства не може виникнути право власності на таку земельну ділянку, а лише виникають підстави для набуття права її використання на умовах оренди (част. 5 ст. 120 Земельного кодексу України), Товариство, посилаючись на п. 4 п. 297.1 ст. 297 Кодексу, просить підтвердити його право на звільнення від сплати земельного податку.

Товариство не надало інформації щодо формування відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України земельної ділянки як об’єкта цивільних відносин для розташування об’єкта нерухомого майна, що перебуває у спільній власності, а також щодо вжиття ним або іншими співвласниками об’єкта нерухомості правомірно очікуваних заходів з оформлення прав строкового платного користування земельною ділянкою комунальної власності на умовах оренди.

Оскільки, згідно із земельним законодавством цивільно-правові відносини Товариства щодо земельної ділянки комунальної власності можуть існувати як орендні, на які звільнення від сплати земельного податку Кодексом не передбачені, то на Товариство не поширюється дія п. 4 п. 297.1 ст. 297 Кодексу.

Звертаємо увагу, що Колегія суддів палати в адміністративних справах Верховного Суду України (постанова від 24.11.2015 № 826/14703/13-а) підтримала позицію ДФС, що спрощена система оподаткування не звільняє суб’єкта господарювання від виконання податкових зобов’язань зі сплати податків, встановлених п. 297.1 ст. 297 Кодексу, а запроваджує інші умови, порядок та механізм їх сплати, а також встановлює можливість відновлення їх сплати на загальних підставах у разі недотримання умов оподаткування за спрощеною системою підтримана.

Використання земельних ділянок без належного оформлення прав є порушенням норм земельного законодавства.

Водночас орган місцевого самоврядування, керуючись нормами ст. 377 Цивільного кодексу України, ст. 120, 125, 126 та 206 Земельного кодексу України, а також враховуючи рішення Судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 28.01.2015 (у справі №5023/3993/12 (5023/90574/11) та від 30.11.2016 (у справі №922/1008/15) може порушити питання про компенсацію завданої шкоди (ст.ст. 1166, 1167 Цивільного кодексу України) землекористувачами (юридичними та фізичними особами), які використовують земельні ділянки без належним чином оформлених документів на право користування земельними ділянками, у формі неотриманої орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності.

Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).