Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо податкових наслідків проведення операції передачі єдиного (цілісного) майнового комплексу та окремого майна державному підприємству Фондом державного майна України, та керуючись ст.52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Щодо податкових наслідків здійснення операцій передачі об'єктів державної власності до статутного капіталу державного підприємства або передачі його на баланс, як таких, що не увійшли до його статутного капіталу, в частині оподаткування податком на прибуток повідомляємо наступне.
Відповідно до пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об'єктом оподаткування податку на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.
При цьому положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за операціями з безоплатного отримання у господарське відання або як внесок до статутного капіталу активів. Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначені Законом України від 16.07.1999 № 996-ХІV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі -Закон № 996).
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (п. 2 ст.6 Закон № 996).
Щодо податкових наслідків для Фонду державного майна України в частині оподаткування податком на прибуток вищевказаних операцій, то оскільки Фонд являється бюджетною установою, що повністю утримується за рахунок державного бюджету, і є неприбутковою організацією (п. 12 ст. 2 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VІ), а також внесений до Реєстру неприбуткових установ та організацій, він не являється платником податку на прибуток у порядку та на ч умовах, встановлених п.133.4 ст.133 Кодексу.
В частині оподаткування ПДВ вищевказаних операцій, то правові основи
оподаткування цим податком встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V Податкового кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Податкового кодексу розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу). При цьому продаж (реалізація) товарів -це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів г (підпункт 14.1.203 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу).
Отже, операція із внесення рухомого/нерухомого майна до статутного фонду юридичної особи в обмін на корпоративні права є об’єктом оподаткування ПДВ.
Водночас, згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.
Отже, застосування норм підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу можливе за умови одночасного виконання таких вимог:
- передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
- операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома
юридичними особами;
- передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
- операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
У разі недотримання платником податку зазначених вище вимог, операції з безоплатної передачі в державну власність майна (у тому числі цілісного майнового комплексу), яке перебуває на балансі одного платника податку і передається на баланс іншого платника податку, оподатковуються податком на додану вартість у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.
Крім того повідомляємо, що відповідно до п.52.2 ст.52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |