Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування податком на додану вартість та податком на прибуток операцій з ліквідації (списання) основних засобів (далі - 03) та оформлення відповідних документів, та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.
Різниці за операціями з необоротними активами визначаються відповідно до вимог статті 138 Кодексу. Так згідно з підпунктами 138.1 та 138.2 статті 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта, та зменшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.
Суб’єкт господарювання має право відобразити ліквідацію (списання) 03 у податковій звітності відповідно до положень підпунктів 138.1 та 138.2 статті 138 Кодексу на підставі документального підтвердження факту ліквідації (списання) таких основних засобів у бухгалтерському обліку.
Отже, у випадку списання об’єктів нерухомості у зв’язку з їх невідповідністю критеріям визначення активів, встановленим національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості таких об’єктів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, та зменшується на суму залишкової вартості таких об’єктів, визначеної з урахуванням положень статті 138 Кодексу.
Згідно з підпунктом 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 Кодексу не є постачанням товарів випадки, коли 03 ліквідуються у зв’язку з їх знищенням
або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, а також в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів, або коли платник податку надає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням. Аналогічну норму містить абзац другий пункту 189.9 статті 189 Кодексу.
Підставою для застосування вищевказаних норм Кодексу стосовно не нарахування податкових зобов’язань при ліквідації 03 є причина ліквідації цих 03, а саме: знищення або зруйнування 03 внаслідок дії обставин непереборної сили або, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення 03, за умови підтвердження таких обставин відповідно до законодавства. При цьому застосування вищенаведених положень Кодексу здійснюється за умови документального підтвердження причин зазначеного списання.
Стосовно документів, що підтверджують знищення, зруйнування, розібрання, викрадення або перетворення 03 у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням для цілей застосування платником податку пункту 189.9 статті 189 Кодексу при списанні необоротних активів (основних засобів) внаслідок їх ліквідації (знищення, зруйнування, розібрання, викрадення або перетворення), то їх перелік залежить від самої причини ліквідації.
Такими документами можуть бути, зокрема але не виключно, відповідні довідки з Торгово-промислової палати про настання обставин непереборної сили, заява про кримінальне правопорушення, зареєстрована у єдиному реєстрі досудових розслідувань, у разі викрадення основних засобів тощо.
Перелік можливих підтверджуючих документів визначено в Узагальнюючій податковій консультації з деяких питань оподаткування податком на додану вартість, затвердженій наказом Мінфіну України від 03.08.2018 №673.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2024 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |