Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі - Товариство) про надання індивідуальної податкової консультації щодо пільг зі сплати мінімального податкового зобов’язання (далі – МПЗ) за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що воно знаходиться 20 км від кордону з російською федерацією, з 24.02.2022 по 10.05.2022 було в окупації, після звільненні по теперешній час знаходиться у зоні можливих бойових дій, земельні ділянки Товариства не використовуються з 2022 року і визначені сільською військовою адміністрацією (далі – Адміністрація) забрудненуними вибухонебезпечними предметами та непридатними для використання. До 01.01.2024 Товариство мало статус платника єдиного податку четвертої групи та застосовувало пільги, які були надані Адміністрацією зі сплати єдиного податку та МПЗ. З 01.01.2024 Товариству не підтверджено статус платника єдиного податку четвертої групи. Товариство повідомляє, що майно та документація знищені, орендодавці (фізичні особи), вимушено покинули місця проживання.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо роз’яснення умов та порядку отримання пільг зі сплати МПЗ за земельні ділянки, які непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Щодо зазначеного питання
Товариством до звернення не надано документи, які підтверджують права власності/користування земельними ділянками, визнаними непридатними для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не надано рішення Адміністрації пронадання пільг з переліком кадастрових номерів земельних ділянок. Товариством не вказано які пільги, з яких податків та зборів воно має намір отримати.
У зв’язку з цим надаємо роз’яснення загальних норм податкового законодавства щодо питань, які належать до компетенції ДПС.
Відповідно до пп.14.1.1142 п.14.1 ст.14 Кодексу МПЗ – це мінімальна величина податкового зобов’язання із сплати податків, зборів, платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Кодексу. Сума мінімальних податкових зобов’язань, визначених щодо кожної із земельних ділянок, право користування якими належить одній юридичній або фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, є загальним МПЗ.
МПЗ визначається за період володіння (користування) земельною ділянкою, який припадає на відповідний податковий (звітний) рік
(пп. 381.1.4 п. 381.1 ст. 381 Кодексу).
Особливості визначення загального МПЗ платників податку на прибуток підприємств - власників, орендарів, користувачів на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь встановлено п. 141.9 ст. 141 Кодексу.
Відповідно до пп. 141.9.1 п. 141.9 ст. 141 Кодексу платник податку зобов'язаний у складі податкової декларації за податковий (звітний) рік подавати додаток з розрахунком загального МПЗ.
Відповідно до абзацу сьомого п. 381.2 ст. 381 Кодексу МПЗ не визначається для земельних ділянок, земельних часток (паїв), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок четвертої групи, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
МПЗ для земельних ділянок, земельних часток (паїв), передбачених абзацом сьомим цього пункту, не визначається за період, за який не визначається плата за землю або єдиний податок четвертої групи (абзац восьмий п. 381.2 ст. 381 Кодексу).
Кодексом не передбачено надання пільг по МПЗ.
Відповідно до п. 269.1 ст. 269 Кодексу платниками плати за землю є платники земельного податку (власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування) та платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
За орендовані Товариством земельні ділянки, що належать на правах власності фізичним особам, платниками плати за землю (у формі земельного податку) є такі фізичні особи.
Отже, заяви про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв'язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами мають бути надані власниками таких земельних ділянок, а саме фізичними особами.
Договірні відносини щодо оренди земельних ділянок регулюються Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України від 06.10.1998 № 161-XIV "Про оренду землі", зі змінами.
Правовідносини з користування земельними ділянками приватної власності нормами Кодексу не регулюються.
Згідно до пп. 283.1.9 п. 283.1 ст. 283 Кодексу не підлягають оподаткуванню земельним податком земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.
Відповідно до абзацу першого п. 2831.2 ст. 2831 Кодексу підставою для ненарахування земельного податку відповідно до пп. 283.1.9 п. 283.1
ст. 283 Кодексу у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, є дані Державного земельного кадастру.
Нормами абзацу четвертого п. 2831.2 ст. 2831 Кодексу встановлено, що для земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
При визначенні особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях, визначених Кодексом застосовується Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, який затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28.02.2025 № 376, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.03.2025 № 380/43786 (далі – Перелік).
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Що стосується орендованих Товариством земель приватної власності, пільги з плати землю за земельні ділянки приватної власності (власники – фізичні особи) встановлюються органом місцевого самоврядування (військовою адміністрацією) на підставі заяви платника податків – власника такої земельної ділянки.
Враховуючи зазначене, платнику податку, який має у власності чи користуванні земельні ділянки, що непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, необхідно звернутися до сільської, селищної, міської ради, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації для отримання рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів на підставі заяви платника податків про потенційне забруднення певних земельних ділянок вибухонебезпечними предметами. За такі земельні ділянки загальне МПЗ при отриманні рішення не визначається за період, з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Додатково повідомляємо, що відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» (далі – Порядок № 225).
Відповідно до розділу II Порядку № 225 передбачено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами податкових обов'язків та порядок подання до контролюючого органу заяви та документів (копій документів), інформації про відсутність можливості виконання податкових обов'язків.
Слід зазначити, що кожен конкретний випадок має розглядатись з урахуванням всіх суттєвих обставин та первинних документів. Товариство може звернутися повторно для отримання більш детальної інформації.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |