X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 17.06.2025 р. № 3334/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (…) щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи стосовно права на отримання податкових пільг при наданні послуг з оренди в рамках проекту міжнародної технічної допомоги (далі – МТД) та в межах компетенції повідомляє наступне.

У своєму зверненні фізична особа – підприємець повідомив, що надає послуги з оренди згідно з договором оренди Представництву Датської ради у справах біженців в Україні, відокремленому підрозділу іноземної неурядової організації Датської ради у справах біженців (далі – Представництво, ДРС). Згідно з доданою до звернення реєстраційною карткою проєкту (програми) ДРС є виконавцем проєкту МТД, який реалізується відповідно до Угоди між Урядом України і Урядом Сполучених Штатів Америки про гуманітарне і
техніко-економічне співробітництво, яка набрала чинності 07.05.1992
(далі – Угода).

Відповідно до п. 197.11 ст. 197 Кодексу звільняються від оподаткування постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обовязковість яких надана у встановленому законодавством порядку; постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обовязковість яких надана у встановленому законодавством порядку; ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону України «Про гуманітарну допомогу».

Реалізація права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України, здійснюються на підставі:

реєстраційної картки проекту (програми) МТД, що видається Мінекономрозвитку; плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД в рамках проекту (програми) МТД, засвідченого донором або виконавцем та погодженого бенефіціаром, який подається до Мінекономрозвитку (далі – план закупівлі).

У реєстраційній картці проєкту (програми) робиться запис, що містить: посилання на статтю міжнародного договору України щодо передбачених пільг; підтвердження наявності плану закупівлі; зазначення адреси офіційного сайту Мінекономрозвитку, за якою розміщено такий план закупівлі та перелік організацій – виконавців, які заявили право на податкові пільги.

У разі, якщо у реєстраційній картці проєкту (програми) МТД буде зроблено запис, це означатиме, що в рамках проєкту (програми) МТД донором заявлено право на отримання податкових пільг, передбачених податковим законодавством України.

Датською Радою у справах біженців було надано Реєстраційну картку проєкту (програми) та Додаток 5 до Порядку «План закупівлі товарів, робіт, послуг, що придбаваються за кошти міжнародної технічної допомоги».

Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання правомірності надання послуг з оренди Представництву Датської Ради у справах біженців в Україні, відокремленому підрозділу іноземної неурядової організації Датської Ради у справах біженців без нарахування податку на додану вартість у разі отримання відповідних документів, що підтверджують право на постачання товарів, робіт та послуг платником податку (продавцем) в рамках проєкту (програми) МТД.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Пунктами 3.1 та 3.2 ст. 3 Кодексу визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. Якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.

Відповідно до пп. 5.1-5.3 ст. 5 Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Відповідно до пп. «а» та «б» ст. І «Податки та інші збори» Угоди товари, поставки та інше майно, що надаються або використовуються у зв’язку з програмами допомоги Сполучених Штатів, можуть імпортуватися, експортуватися або використовуватися в Україні із звільненням  від будь-яких тарифів, зборів, мит, податків на імпорт та інших аналогічних податків або зборів, що накладаються Україною або будь-якою її організацією.

Будь-яка урядова - або приватна організація Сполучених Штатів, що несе юридичну відповідальність за здійснення програм допомоги Сполучених Штатів, та будь-які співробітники такої приватної організації, які не є громадянами або не мешкають постійно в Україні і які перебувають тут у зв’язку з виконанням цих програм, звільняються (1) від будь-яких прибуткових податків, відрахувань на соціальне забезпечення або інших податків, що їх накладає Україна або будь-яка її організація, з доходів, одержаних у зв’язку із здійсненням програм допомоги Сполучених Штатів та (2) виплат будь-яких тарифів, зборів, мит, податків на імпорт та інших аналогічних податків або зборів на власне або домашнє майно, що ввозиться, вивозиться або використовується в Україні для особистого користування цих співробітників або членів їхніх сімей. 

Крім того, відповідно до ст. IV «Використання допомоги» Угоди, будь-які товари, поставки або інше майно, що надається в рамках програм допомоги Сполучених Штатів, використовуватимуться виключно для цілей, погоджених між Урядами Сполучених Штатів Америки та України. Якщо використання будь-яких товарів, поставок або іншого майна здійснюється для інших цілей, ніж тих, що були погоджені в рамках таких програм, чого можна було б обґрунтовано не допустити відповідним рішенням Уряду України, то Уряд України на прохання відшкодовує у доларах Сполучених Штатів Уряду Сполучених Штатів Америки суму, виплачену за ці товари, поставки або інше майно. Уряд Сполучених Штатів Америки може на власний розсуд використати відшкодовану суму для фінансування інших витрат на діяльність, пов’язану з цією допомогою.

Згідно з п.п. 14.1.30 п. 14.1 ст. 14 Кодексу поняття «відокремлені підрозділи» з метою оподаткування вживається у значенні, визначеному Цивільним кодексом України (далі – ЦКУ).

Відповідно до частин першої – третьої ст. 95 ЦКУ філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх утворила, і діють на підставі затвердженого нею положення або на іншій підставі, передбаченій законодавством іноземної держави, відповідно до якого утворено юридичну особу, відокремленими підрозділами якої є такі філії та представництва.

Згідно з пп. «а» та «б» пп. 14.1.122 п. 14.1 ст. 14 Кодексу нерезиденти – це:

іноземні компанії, організації, партнерства та інші об'єднання осіб, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, а також правові утворення без статусу юридичної особи, створені відповідно до законодавства іноземних держав або територій, які не є резидентами України, відповідно до положень Кодексу;

дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні.

Порядок отримання права на звільнення від оподаткування операцій, що здійснюються в рамках проектів міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого
2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» (далі – Порядок № 153).

Відповідно до п. 2 Порядку № 153 виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядником – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми).

Проєкти (програми) міжнародної технічної допомоги підлягають обов’язковій державній реєстрації. Державна реєстрація проєктів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України. Державна реєстрація проєктів (програм) здійснюється Секретаріатом Кабінету Міністрів України (пп. 11-13 Порядку
№ 153).

Для державної реєстрації проектів реципієнт і партнер по розвитку або уповноважена партнером по розвитку особа подають в Секретаріат Кабміну України в електронному і паперовому вигляді документи, вказані у п. 14 Порядку № 153, у тому числі засвідчений партнером з розвитку або виконавцем план закупівлі, що складається за формою згідно з додатком 5 до Порядку
№ 153 (у разі виникнення потреби в реалізації права на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України) (п.п. 21
п. 14 Порядку № 153).

Державна реєстрація проєкту (програми) підтверджується реєстраційною карткою проєкту (програми), складеною за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 153. Одночасно з видачею реєстраційної картки проєкту (програми) робиться відповідний запис у реєстрі проєктів (програм) міжнародної технічної допомоги, та розміщується план закупівлі на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади (крім інформації, що становить комерційну таємницю) (п. 18 Порядку № 153).

Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153 (далі – Інформаційне підтвердження).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з пп. «а» та «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно
до ст. 186 Кодексу.

Пунктом 197.11 ст. 197 Кодексу передбачено звільнення від оподаткування ПДВ, зокрема для операцій з:

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;

ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону України від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу».

Платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, –
у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно
до ст. 197 Кодексу, підрозділу 2 розділу XX Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених п.п. 197.1.28 п. 197.1 ст. 197 Кодексу та операцій, передбачених п. 197.11 ст. 197 Кодексу) (п.п. «б» п. 198.5 ст. 198 Кодексу).

Згідно з п. 199.1 ст. 199 Кодексу у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково – ні, платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в ЄРПН на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Правила ст. 199 Кодексу не застосовуються в разі проведення операцій, зокрема, передбачених п. 197.11 ст. 197 Кодексу (п. 199.6 ст. 196 Кодексу).

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу, інших зазначених вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

Порядок застосування податкових пільг з ПДВ при наданні МТД, яка визначена міжнародними угодами, регулюється п. 197.11 ст. 197 Кодексу та Порядком № 153. Підставою для реалізації права на отримання податкових пільг є державна реєстрація таких проєктів. Державна реєстрація проєктів МТД проводиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України.

У разі дотримання умови для застосування режиму звільнення від оподаткування, встановленого міжнародною угодою, п. 197.11 ст. 197 Кодексом та Порядком № 153, операції з постачання платником товарів/послуг, зазначених у плані закупівлі проєкту МТД, виконавцю проєкту МТД або субпідряднику у межах граничної суми, передбаченої у плані закупівлі, звільнятимуться від оподаткування ПДВ. Інформаційним підтвердженням придбання виконавцем або субпідрядником проєкту МТД товарів/послуг, операції з постачання яких відповідно до п. 197.11 ст. 197 Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ, є подання ним додатка 8 до Порядку
№ 153. В договорі на таке постачання вартість таких товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ».

Подання додаткових документів до ДПС для отримання підстав для застосування пільгового режиму оподаткування ПДВ, визначеного п. 197.11
ст. 197 Кодексу, нормами Кодексу та Порядком № 153 не передбачено.

Отже, операції платника ПДВ з постачання товарів/послуг виконавцю проєктів МТД (ДРС), у тому числі його відокремленому підрозділу без статусу юридичної особи (Представництву), у рамках проєкту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі, які фінансуються коштами МТД, звільнятимуться від оподаткування ПДВ (за умови дотримання вимог Угоди,
п. 197.11 ст. 197 Кодексу та Порядку № 153). Платники за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не визначатимуть і до бюджету не сплачуватимуть. У договорах на таке постачання ціни товарів/послуг мають бути вказані «Без ПДВ».

Якщо придбані платниками товари/послуги, за якими суми податку були включені до складу податкового кредиту, призначаються для використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування ПДВ операціях відповідно до п. 197.11 ст. 197 Кодексу, або частково в оподатковуваних ПДВ і частково у звільнених від оподатковування ПДВ операціях відповідно до п. 197.11 ст. 197 Кодексу, то у таких платників податку обов’язку щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ за правилами, визначеними п. 198.5 ст. 198 та/або п. 199.1 ст. 199  Кодексу, не виникає.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

____________________________________________________________________________________________

Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.