X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.06.2025 р. № 3444/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (   ), щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомила, що згідно відомостей електронного кабінету платника податку, податковою адресою (  ).

Разом з тим, згідно з витягу з реєстру територіальних громад  (  ) від (  ) року ) вибула на постійне проживання в Республіку (  ).

Нормами податкового законодавства не передбачено зняття з обліку платника податків у контролюючому органі, в зв'язку із вибуванням на постійне проживання в іншу країну.

В зв'язку із наявністю у (  ) нерухомого майна в Україні, вона є платником податку на майно. Контролюючі органи визначають суми податку на майно та надсилають податкові повідомлення-рішення за адресами, де (  ) не має місця постійного проживання.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1. За якою адресою контролюючий орган має надсилати податкові повідомлення-рішення щодо сплати податку на майно (   ), яка вибула на постійне місце проживання за межі України та більше не має зареєстрованого місця проживання на території України?

2. Який законодавчий порядок встановлено для повідомлення контролюючого органу адреси для листування з представником платника податків - фізичної особи, яка постійно проживає за кордоном, зокрема, з метою належного вручення податкових повідомлень-рішень по податку на майно?

3. Чи має право (   ) письмово повідомити контролюючий орган про іншу адресу для надсилання податкових повідомлень-рішень, ніж вказана зараз (наприклад, адресу Адвокатського об'єднання, що здійснює представництво в Україні на підставі укладеного договору)? Якщо так, то до якого органу ДПС України, має бути надіслано таке повідомлення: за адресою наявної реєстрації чи за місцезнаходженням Адвокатського об'єднання (представника платника податків)?

Порядок нарахування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначено ст. 266 Кодексу.

Згідно п.п. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 Кодексу обчислення суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об'єкта/об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.

Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з п.п. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 Кодексу, разом з детальним розрахунком суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).

Нарахування податку та надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень про сплату податку фізичним особам - нерезидентам здійснюють контролюючі органи за місцезнаходженням об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності таких нерезидентів (п.п. 266.7.2 п. 266.7 ст. 266 Кодексу).

Статтею 42 Кодексу визначено порядок листування платників податків та контролюючих органів

Відповідно до п. 42.2 ст. 42 Кодексу документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному п. 42.4 ст. 42 Кодексу, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

При цьому податковою адресою платника податків – фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків – фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси (п. 45.1 ст. 45 Кодексу).

Згідно з п. 63.5 ст. 63 Кодексу всі фізичні особи – платники податків реєструються в контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) у порядку, визначеному Кодексом.

Порядок реєстрації та внесення змін до відомостей Державного реєстру регулюється Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2017 за № 1306/31174, зі змінами (далі – Положення № 822).

Відповідно до п. 1 розділу IX Положення № 822 фізичні особи – платники податків зобов’язані подавати до контролюючих органів відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки фізичної особи – платника податків або повідомлення фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і мають відмітку у паспорті), протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання заяви про внесення змін до Державного реєстру за формою № 5ДР (далі – Заява за формою № 5ДР або за формою № 5ДРП) відповідно до документа, що посвідчує особу (після пред’явлення повертається).

Заява може бути подана через представника за наявності документа, що посвідчує особу такого представника, та документа, що посвідчує особу довірителя, або його ксерокопії (з чітким зображенням), а також довіреності, засвідченої у нотаріальному порядку, на проведення змін до Державного реєстру (після пред’явлення повертається).

Згідно з п. 2 розділу IX Положенням № 822 фізичні особи подають зазначені заяви особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання), а у разі зміни місця проживання – до контролюючого органу за новим місцем проживання. Фізичні особи,
які тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, подають зазначені заяви особисто або через представника до будь-якого контролюючого органу.

Відповідно до п. 3 розділу IX Положення № 822 для заповнення Заяви за
формою № 5ДР або за формою № 5ДРП використовуються дані документа, що посвідчує особу, та інших документів, які підтверджують зміни таких даних.

Відповідно до п. 5 розділу ІІІ Положення № 822 до Заява за формою № 5ДР
або за формою № 5ДРП вноситься така інформація, зокрема:

«Задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особи»

При цьому у реквізиті «задеклароване (зареєстроване) місце проживання (перебування) особи» Заяви за формою № 5ДР або за формою № 5ДРП зазначається місцезнаходження житла особи, що включає такі дані (за наявності): поштовий індекс, країна, область, район, місто (село, селище), район у місті, назва територіальної громади, вулиця (шосе / проспект / бульвар / алея / площа / майдан / провулок / узвіз / з’їзд / проїзд /лінія / посіка / тупик тощо), номер будівлі (будинку / корпусу / блоку / секції тощо), номер квартири (кімнати тощо).

Таким чином, платник податку – фізична особа у якої відбулася зміна задекларованого (зареєстрованого) місця проживання, зобов’язана подати Заяву за формою № 5ДР або за формою № 5ДРП у порядку та терміни, визначені Положенням № 822 та Кодексом.

Крім того, відповідно до п. 42.4 ст. 42 Кодексу платники податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».

Листування контролюючих органів з платниками податків, зазначеними в абзаці першому п. 42.4 ст. 42 Кодексу, зокрема, які подали заяву про бажання отримувати документ через електронний кабінет, здійснюється засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» шляхом надіслання документа в електронний кабінет з одночасним надісланням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в електронний кабінет.

Документ, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків або фінансовому агенту, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та є доступним в електронному кабінеті.

Датою вручення платнику податків або фінансовому агенту документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків / фінансовому агенту. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків / фінансовому агенту вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків / фінансовому агенту вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

У разі неотримання контролюючим органом квитанції про доставку документа в електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його надіслання такий документ у паперовій формі на третій робочий день з дня відправлення з електронного кабінету надсилається за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків / фінансового агента рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручається платнику податків / фінансовому агенту (його представнику).

Зміни до інформаційно-комунікаційних систем ДПС в частині направлення/вручення податкових повідомлень-рішень з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з фізичних осіб, через електронний кабінет, були розроблені та успішно пройшли тестові випробування.

Отже, податкові повідомлення-рішення з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з фізичних осіб, з детальним розрахунком такого податку надсилаються у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу, індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.