X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 25.06.2025 р. № 3455/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення      ТОВ «» (далі – ТОВ) щодо податкового обліку операцій з об’єктами незавершеного будівництва, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2024 № 547 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2017 р. № 1010 і від 7 грудня 2023 р. № 1320» (далі – постанова № 547) на період воєнного стану передбачено спрощення дозвільних процедур для будівництва та/або розміщення газопоршневих та газотурбінних установок. А саме, дозволено здійснювати такі будівельні роботи без необхідності отримання в мирний час обов’язкових дозвільних документів (містобудівної документації, права на виконання будівельних робіт, звіту про результати експертизи проектної документації, тощо).

Разом з тим передбачено, що протягом 6 місяців після завершення дії воєнного стану суб’єкти господарювання зобов’язані оформити відповідні речові права, розробити проектну документацію, пройти експертизу та отримати сертифікат про введення об’єкта в експлуатацію.

У зв’язку із зазначеним, ТОВ просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

  1. Чи вважатиметься об’єктом незавершеного будівництва когенераційна газова установка, що зводиться під час дії воєнного стану без повного пакету дозвільної документації, але із дотриманням вимог постанови
    № 547?
  2. Чи має право ТОВ віднести до податкового кредиту суми ПДВ, сплачені при придбанні товарів (робіт, послуг), призначених для будівництва когенераційної установки у період дії воєнного стану, якщо сертифікат про введення об’єкта в експлуатацію буде отримано після завершення цього періоду?
  3. З якого моменту підприємство може почати нарахування амортизації на відповідний об’єкт основних засобів (когенераційна газова установка), якщо об’єкт фактично введено в експлуатацію під час воєнного стану, але без наявності сертифікату готовності?
  4. Чи матиме право підприємство врахувати витрати на будівництво когенераційної установки у складі витрат, що формують вартість основного засобу, за умови дотримання технічних норм та отримання сертифіката після завершення воєнного стану?
  5. Чи вважається дотриманим принцип документального підтвердження податкового обліку у разі наявності лише будівельних документів спрощеного характеру (акти виконаних робіт, рахунки-фактури, договори з підрядниками, тощо) до моменту повного оформлення проектної документації після завершення воєнного стану?

 

 

Щодо питання 1

Відповідно до п.п. 191.1.28 п. 191.1 ст. 191 Кодексу до функцій контролюючих органів належить, зокрема, надання індивідуальних податкових консультацій, інформаційно-довідкових послуг з питань податкового та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Тож питання, що стосується  віднесення когенераційної газової установки до незавершеного будівництва,  не належить до компетенції ДПС.

 

Щодо питання 2

Правила формування податкових зобов’язань і податкового кредиту з ПДВ та складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН)  встановлено статтями 187, 198 і 201 Кодексу.

Згідно з пунктами 201.1 та 201.10 ст. 201 Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в ЄРПН у встановлені Кодексом терміни.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до складу податкового кредиту.

Відповідно до п.п. «а» п. 198.1 ст. 198 Кодексу до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 Кодексу
(п. 198.6 ст. 198 Кодексу).

Підставою для віднесення платником податку – покупцем сум ПДВ до податкового кредиту є податкова накладна, складена з дотриманням норм податкового законодавства та зареєстрована в ЄРПН платником податку – постачальником товарів/послуг на такого покупця за фактом здійснення господарської операції з постачання товарів/послуг, що підтверджується первинними документами, а не наявність сертифікату про введення об’єкта в експлуатацію.

Платник податку – покупець має право включити до складу податкового кредиту відповідного звітного періоду суми ПДВ, нараховані (сплачені) при придбанні товарів/послуг (в тому числі товарів/послуг, призначених для будівництва когенераційної установки) на підставі зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної за умови дотримання інших вимог податкового законодавства.

В той же час, правомірність включення до податкового кредиту сум ПДВ на підставі кожної конкретної податкової накладної може бути досліджена контролюючим органом виключно в межах перевірок, що проводяться відповідно до норм Кодексу.

Щодо питання 3

Кодекс не визначає дату початку нарахування амортизації.

Така дата визначається відповідно до правил бухгалтерського обліку.

Так, відповідно до абзацу третього п. 29 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби» нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, у якому об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання. Нарахування амортизації при застосуванні виробничого методу починається з дати, що настає за датою, на яку об'єкт основних засобів став придатним для корисного використання.

Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами (далі – Закон № 996-XIV)( зі змінами)).       Отже з питання порядку нарахування амортизації у бухгалтерському обліку на об’єкт основних засобів (когенераційна газова установка), який фактично введено в експлуатацію під час воєнного стану, але без наявності сертифікату готовності доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Щодо питань 4, 5

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту .

Для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 Кодексу).

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначено Законом № 996-XIV.

Згідно з частиною першою ст. 9 Закону № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати обов'язкові реквізити, визначені частиною другою ст. 9 Закону № 996-XIV.

Отже, з питання формування витрат у бухгалтерському обліку на будівництво когенераційної установки та документальне підтвердження первинними документами таких операцій доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).