X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 23.07.2025 р. № 3970/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування норм податкового законодавства та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Товариство здійснює виробництво певних комплектуючих (далі – Комплектуючі) для товарів оборонного призначення, що класифікуються за кодами згідно з УКТ ЗЕД, зазначеними у підпунктах 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX (далі – Товари), та будуть поставлені державним замовникам – Міністерству оборони України, Збройним Силам України та іншим військовим формуванням на підставі відповідних державних контрактів.

Виготовлення Комплектуючих здійснюється із використанням устаткування (станки та верстати) та сировини, ввезених на митну територію України у митному режимі імпорту.

З огляду на викладене, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції із ввезення Товариством на митну територію України станків та верстатів і сировини, коди УКТ ЗЕД, за якими класифікуються такі товари,  зазначено у зверненні;

2) чи є обов`язковою умовою звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України станків та верстатів віднесення такого устаткування до товарів військового призначення (подвійного використання);

3) чи є обов`язковою умовою звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України сировини (металевого порошку) віднесення такої сировини до товарів військового призначення (подвійного використання);

4) чи звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України зазначених устаткування та сировини і операції з передачі виготовлених з такої сировини Комплектуючих замовнику, який використає їх для виробництва Товарів, що будуть поставлені державним замовникам – Міністерству оборони України, Збройним Силам України та іншим військовим формуванням на підставі відповідного державного контракту;

5) у разі, якщо на підставі відповідних державних контрактів кінцевим отримувачем Товарів є Міністерство оборони України, Збройні сили України, Національна гвардія України чи інші військові (збройні) формування, які здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, які вироблені із використанням Комплектуючих, що виготовлені та поставлені Товариством, чи будуть операції з постачання сировини та Комплектуючих, вироблених з цієї сировини, звільненні від оподаткування ПДВ по всьому ланцюгу підприємств (підрядників, виконавців, співвиконавців, субпідрядників) починаючи з ввезення на митну територію України;

6) на підставі яких саме документів Товариство зможе підтвердити, що вироблені ним за допомогою ввезених на митну територію України станків та верстатів і сировини Комплектуючи в подальшому будуть встановлені у Товари, що будуть поставлені державним замовникам – Міністерству оборони України, Національній гвардії України та іншим військовим формуванням на підставі відповідного державного контракту, враховуючи, що Товариство не буде укладати прямих державних контрактів на поставку Комплектуючих з державними замовниками в сфері оборони

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами ПКУ, Митного кодексу України (далі – МКУ) та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ і частина друга статті 1 розділу І МКУ).

Відповідно до пунктів 5.1 − 5.3 статті 5 розділу I ПКУ поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).

Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:

виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі – виконавець державного контракту (договору) – суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;

державні замовники у сфері оборони (далі – державні замовники) – визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;

державний контракт (договір) (далі – державний контракт (договір)) – угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

співвиконавці/субпідрядники – суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);

товари оборонного призначення – озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби з розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» – «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.

У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій (останній абзац пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).

Відповідно до пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України (у тому числі шляхом переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях) у митному режимі імпорту (у тому числі раніше поміщених в інші митні режими) складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів) безпілотних систем, активних засобів протидії технічним розвідкам, а також машин механізованого розмінування (далі – товари), визначених абзацом першим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, що ввозяться суб’єктами господарювання для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту, зокрема, повітряних, наземних та водних безпілотних систем, що класифікуються у товарних групах 84, 85, 87, 90, 93 та товарних позиціях 8806, 8906 згідно з УКТ ЗЕД.

Для цілей пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ операції з ввезення на митну територію України товарів, визначених:

абзацом двадцять першим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, якщо такі товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту платниками для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту активних засобів протидії технічним розвідкам;

абзацом двадцять другим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, якщо такі товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту платниками для використання у власній виробничій діяльності з виробництва боєприпасів (які використовуються із безпілотними системами).

Звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів, визначених абзацом першим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, що використовуються для виробництва та/або ремонту активних засобів протидії технічним розвідкам, надається за умови, що зразок такого активного засобу протидії технічним розвідкам прийнятий на озброєння або пройшов кодифікацію у порядку, визначеному відповідно до абзацу третього пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 808.

У разі нецільового використання товарів платник податку зобов’язаний сплатити суму ПДВ, що мала бути сплачена при ввезенні на митну територію України товарів, а також сплатити пеню відповідно до закону.

На запит контролюючого органу, визначеного підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 розділу ІІ ПКУ, митний орган за місцем розташування підприємства, яким для виробництва та/або ремонту безпілотних систем, активних засобів протидії технічним розвідкам, а також машин механізованого розмінування ввезено товари, операції із ввезення на митну територію України яких звільнено від оподаткування податком на додану вартість відповідно до цього пункту, надає протягом 10 робочих днів інформацію про обсяги ввезення таких товарів та копії отриманих звітів про результати їх використання.

Звільнення від оподаткування ПДВ, встановлене пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не застосовується до операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з тимчасово окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

 

Щодо питань 1 – 4 (у частині ввезення на митну територію України)

 

За загальними правилами режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, застосовується до операцій із ввезення на митну територію України зазначених у такому пункті ПКУ товарів при умові, що такі товари:

будуть використовуватися суб’єктом господарювання виключно у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту безпілотних систем, що класифікуються у зазначеній у зверненні товарній позиції згідно з УКТ ЗЕД;

не мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або не ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або не з тимчасово окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.

З питання можливості застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ до операцій із ввезення на митну територію України станків та верстатів і сировини для цілей виробництва Комплектуючих до Товарів, ДПС рекомендує звернутися до Державної митної служби України як до центрального органу виконавчої влади, одними із завдань якого є:

організація та здійснення ведення обліку і адміністрування митних та інших платежів, контроль за справлянням яких законом покладено на Державну митну службу України, забезпечення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою їх нарахування та сплати у повному обсязі платниками податків до відповідного бюджету під час переміщення товарів через митний кордон України та після завершення операцій з митного контролю та митного оформлення;

надання консультацій з питань практичного застосування окремих норм законодавства з питань митної справи відповідно до МКУ.

 

Щодо питань 4 (у частині постачання на митній території України) та 5

 

Режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не поширюється на операції з постачання на митній території України зазначених у такому пункті ПКУ товарів.

Водночас, операції з постачання на митній території України Комплектуючих для цілей виробництва Товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:

- Комплектуючі належать до категорії товарів оборонного призначення, визначених пунктом 29 статті 1 Закону № 808, та класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» - «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (з урахуванням зазначених у таких абзацах обмежень);

 - постачання товарів оборонного призначення здійснюється у межах державного контракту;

- постачальник товарів оборонного призначення є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм
Закону № 808;

- покупець є державним замовником у розумінні норм Закону № 808.

Операції з постачання на митній території України Комплектуючих та Товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ за умови, що:

- Комплектуючі та Товари належать до категорії товарів, що визначені і класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32  підрозділу 2 розділу XX ПКУ;

- кінцевим отримувачем Комплектуючих та Товарів відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами відповідного договору визначено суб’єктів, перерахованих у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ. 

 

Щодо питання 6

 

Питання щодо документального підтвердження факту, що вироблені Товариством за допомогою ввезених на митну територію України станків та верстатів і сировини Комплектуючі використані при виробництві Товарів, які будуть поставлені державним замовникам – Міністерству оборони України, Національній гвардії України та іншим військовим формуванням, не належить до компетенції ДПС.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).