X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 24.07.2025 р. № 3984/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України на звернення Дочірнього підприємства (далі – Підприємство щодо застосування положень п. 284.4 ст. 284 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) для визначення розміру орендної плати            (далі – Плата) у договорі оренди землі, керуючись статтею 52 Кодексу, у межах компетенції повідомляє.

Підприємство поінформувало, що основний вид його діяльності – добування кам’яного вугілля (КВЕД 05.10). Також Підприємство здійснює розвідувальне буріння та має спеціальні дозволи на користування надрами: (видобування кам’яного вугілля та супутніх корисних копалин, термін дії – до 12.04.2026); (видобування питної підземної води, термін дії – п’ять років до 03.11.2025); (геологічне вивчення піску в якості будівельної сировини, затвердження запасів ДКЗ України за промисловими категоріями, термін дії – три роки, який сплив 24.02.2024).

Згідно з пунктом 3 розпорядження ……обласної адміністрації від   «Про передачу в оренду земельних ділянок …….»» (далі – Розпорядження) Підприємству для будівництва об’єктів шахти «….. № 1-2» надано в оренду строком на 16 років земельні ділянки загальною площею 205,6520 га категорії «Землі промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення», що розташовані на території 3-х сільських рад. У пункті 5 Розпорядження зобов’язано ……районну державну адміністрацію укласти договори оренди земельних ділянок і зареєструвати їх у встановленому порядку.

Підприємство, посилаючись на норми чинного законодавства та на судову практику, просить надати роз’яснення: 1) чи застосовуються положення пункту 284.4 статті 284 Кодексу для визначення розміру Плати за орендовані земельні ділянки; 2) який порядок застосування з 01.01.2018 змін (дата набрання чинності), внесених до пункту 284.4 статті 284 Кодексу (за минулі та майбутні податкові періоди); 3) який порядок уточнення податкових зобов’язань з Плати?

Щодо питань 1 – 3

Обсяг та зміст наданої інформації є недостатнім для з’ясування всіх обставин справи та надання чіткої відповіді, оскільки не надано копій договорів оренди землі (далі – Договори), витягів з Державного реєстру речових прав, з Державного земельного кадастру, із технічної документації про нормативну грошову оцінку (далі – Оцінка) земельних ділянок тощо, тому Підприємству надається роз’яснення загальних норм податкового законодавства.

Плата за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 Кодексу (пункт 284.4 статті 284 Кодексу).

Кодексом передбачено, що розмір Плати встановлюється у Договорі між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, обчисленого з урахуванням граничних ставок, визначених статтями 274 та 277 Кодексу, та не може перевищувати 12 відсотків Оцінки (пункт 288.5 статті 288 Кодексу).

 

Положення пункту 284.4 статті 284 Кодексу є нормою прямої дії та формою державної підтримки гірничих підприємств в частині застосування ставки Плати, яка відповідає 25 відсоткам затвердженої органом місцевого самоврядування (далі – Рада) ставки земельного податку для відповідної категорії земель.

Оскільки обчислення податкових зобов’язань з Плати із застосуванням норми пункту 284.4 статті 284 Кодексу передбачає залежність розміру Плати від ставки земельного податку, то умовами Договорів має визначатися відсотковий розмір ставки, обчислений за арифметичним методом – 25 відсотків від відсоткової ставки земельного податку, встановленої Радою для відповідної категорії земельної ділянки.

Приписи підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Кодексу визначають співвідношення річної суми платежу з Плати та граничного розміру земельного податку, обчисленого відповідно до статей 274 та 277 Кодексу.

Порядок обчислення податкових зобов’язань з Плати визначає, що основними елементами Плати є: площа земельних ділянок, ставка (розмір) Плати, а також нормативна грошова Оцінка земельної ділянки.

У договорах оренди землі фіксується площа земельних ділянок та величина Оцінки на дату укладання таких договорів. Розмір Плати врегульовано пунктом 284.4 статті 284 Кодексу як державна підтримка гірничих підприємств.

У звернені немає інформації щодо укладених з Радою Договорів та щодо величини Оцінки, що виконана та є чинною, зокрема станом на 01.01.2018, а також у наступних періодах.

Враховуючи те, що контроль за дотриманням земельного законодавства належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), то Підприємству доцільно звернутися до відповідних Рад – власників Ділянок щодо уточнення величини Оцінки Ділянок, у тому числі наданих для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та, які згідно з Класифікатором видів цільового призначення земельних ділянок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 № 821 та наведеним у додатку 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (зі змінами), відповідають виду цільового призначення 11.01 «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов’язані з користуванням надрами».

Статтею  50 Кодексу передбачено підстави та порядок внесення змін до звітності.

Таким чином, за наявності підстав та за умови додержання вимог статті  50 Кодексу платник податків має право внести такі зміни до звітності.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

 

 

 

Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.