Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України розглянула звернення Установи щодо оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання товарів під час воєнного стану у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі – ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Установа, для забезпечення своєї діяльності та на потреби оборони, уклала низку договорів на постачання товарів та надання послуг.
Інформуючи про зазначене, Установа просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1) чи застосовується нульова ставка податку на додану вартість (звільнення від оподаткування ПДВ) до операцій з постачання товарів щодо яких відсутня класифікація за позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД?
2) чи застосовується нульова ставка податку на додану вартість (звільнення від оподаткування ПДВ) до операцій з постачання габіонів (виробів із дроту), при тому що зазначені товари (вироби із дроту) не підпадають під класифікацію за позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД?
3) чи застосовується нульова ставка податку на додану вартість (звільнення від оподаткування ПДВ) до операцій з постачання інструментів та обладнання для обслуговування транспортних засобів?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».
Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389 заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).
Для цілей митного оформлення класифікація товарів, наданих до митного оформлення, здійснюється згідно з вимогами УКТ ЗЕД – товарної номенклатури Митного тарифу України, затвердженої Законом України від 19 вересня 2013 року № 584-VII «Про Митний тариф України».
Класифікація товарів здійснюється відповідно до Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД з урахуванням характеристик товару, що є визначальними для їх класифікації згідно з УКТ ЗЕД.
Згідно з частиною першою статті 11 Закону України від 02 грудня 1999 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» (далі – Закон № 671) торгово-промислові палати мають право, зокрема:
проводити на замовлення українських та іноземних підприємців експертизу, контроль якості, кількості, комплектності товарів (у тому числі експортних та імпортних) і визначати їх вартість;
засвідчувати і видавати сертифікати про походження товарів, сертифікати визначення продукції власного виробництва підприємств з іноземними інвестиціями та інші документи, пов’язані із здійсненням зовнішньоекономічної діяльності.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» – «н» такого підпункту.
Підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації проти України, підприємства, які є виконавцями (співвиконавцями) державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель.
У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій (останній абзац пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
Згідно з підпунктом «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
З метою здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ Постановою № 178 із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2024 року № 831, визначено категорії установ, операції з постачання яким окремих товарів, а також пально-мастильних матеріалів для транспортних засобів, що використовуються для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Так, до таких установ Постановою № 178 віднесено Збройні Сили України, Національну гвардію України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, інші утворені відповідно до законів військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, розвідувальні органи, Міністерство оборони України, Державну прикордонну службу України, Державну службу спеціального зв’язку та захисту інформації України, Міністерство внутрішніх справ України, Національну поліцію України, Державну службу з надзвичайних ситуацій України, Управління державної охорони України, заклади, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року (з урахуванням змін).
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1, 2
Режим застосування нульової ставки не є тотожним режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість.
Нульова ставка ПДВ, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ та Постанови № 178 застосовується до операцій з постачання товарів (запасних частин, акумуляторних батарей, автомобільних шин, охолоджуючих рідин, комплектуючих, додаткового обладнання тощо), визначених нормативними та технічними документами, для транспортних засобів (зокрема спеціальних, спеціалізованих транспортних засобів), а також пально-мастильних матеріалів, при умові, що такі операції з постачання здійснюються категорії суб’єктів, що визначені Постановою № 178, та відповідають положенням (умовам) визначеним такою постановою.
Таким чином, нульова ставка ПДВ, відповідно до Постанови № 178, застосовується до операцій з постачання окремих товарів, визначених нормативними та технічними документами для транспортних засобів, а також пально-мастильних матеріалів для транспортних засобів, які використовуються для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
На операції з постачання габіонів (виробів із дроту) норми Постанови № 178 не розповсюджуються.
Водночас ДПС інформує, що операції з постачання на митній території України товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ, відповідно до підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, якщо такі товари класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а»–«н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, належать до товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808 та при цьому постачальник товарів є виконавцем або співвиконавцем державного контракту (договору) у розумінні норм Закону № 808.
Операції з постачання на митній території України товарів підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ, згідно з підпунктом 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, якщо такі товари належать до категорії товарів, що визначені і класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, і відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору кінцевим отримувачем таких товарів визначено суб’єкта, який зазначений у підпункті 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.
Для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ, визначеного підпунктом 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, однією з умов є відповідність коду згідно з УКТ ЗЕД за яким класифікуються товари.
Методичні та експертні документи, видані торгово-промисловими палатами в межах їх повноважень, є обов’язковими для застосування на всій території України (частина друга статті 11 Закону № 671) і є достатньою підставою для зазначення коду згідно з УКТ ЗЕД в первинних документах та при складанні податкових накладних.
Підприємство не має права самостійно змінювати коди УКТ ЗЕД встановлені торгово-промисловими палатами та зобов’язане зазначати при складанні податкових накладних код згідно з УКТ ЗЕД визначений торгово-промисловою палатою.
Отже, визначення коду згідно з УКТ ЗЕД, за яким класифікуються товари здійснює Торгово-промислова палата України (її регіональні відділення), в тому числі якщо товари не є об’єктом митних декларацій, а виконавець договору не є суб’єктом зовнішньоекономічної діяльності.
З питання визначення коду згідно з УКТ ЗЕД, за яким класифікуються товари, ДПС рекомендує звернутися до Торгово-промислової палати України (їх регіональних відділень).
Щодо питання 3
Наявної у зверненні інформації недостатньо для надання повної відповіді на 3 питання, зокрема, Установою не вказано, які саме інструменти та обладнання постачаються, та чи є такі інструменти та обладнання складовими частинами транспортних засобів, а тому, у разі необхідності, Установа має право повторно звернутися до контролюючого органу із відповідним зверненням, яке міститиме розширений опис та відповідні матеріали щодо розглянутої ситуації.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |