X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 30.07.2025 р. № 4102/ІПК/99-00-21-02-01 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення Фонду щодо необхідності подання розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.

 У своєму зверненні Фонд повідомив, що є небанківською фінансовою установою з особливим статусом, створеною відповідно до Закону № … . Єдиним учасником Фонду є держава в особі Кабінету Міністрів України. Водночас на відміну від типових господарських товариств із державною участю, діяльність Фонду детально врегульована спеціальним законодавством, яке, зокрема, передбачає низку обмежень щодо корпоративних рішень та розпорядженням прибутком.

Згідно з частиною восьмою статті 5 Закону № … Фонд не має права приймати  рішення  про  виплату  дивідендів  протягом  двох  років  з  дня  його  державної реєстрації. До того ж відповідно до частини дев’ятої цієї статті ухвалення рішення про виплату дивідендів можливе лише після повного формування статутного капіталу Фонду. Станом на дату звернення зазначена вимога не виконана – статутний капітал Фонду залишається внесеним лише частково. Таким чином, Фонд на сьогодні юридично позбавлений можливості ухвалювати рішення про виплату дивідендів, а отже – і здійснювати такі виплати.

З огляду на зазначене у Фонда виникли наступні запитання:

1. Чи зобовязаний Фонд подавати розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку (далі – Розрахунок) у випадку коли, відповідно до Закону № рішення про виплату дивідендів не може бути ухвалене до повного внесення вкладу до статутного капіталу?

2. Якщо подання такого Розрахунку є обовязковим, яка з форм – J0108210 чи J0108410 – має застосовуватись у випадку Фонду з огляду на його правовий статус?

3. Яка періодичність подання такого Розрахунку є правильною: щоквартальна чи річна (до 1 липня року, що настає за звітним)?

 

Щодо питань 1 - 3

Відповідно до частини другої статті 961 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) корпоративні права набуваються особою з моменту набуття права власності на частку (акцію, пай або інший об’єкт цивільних прав, що засвідчує участь особи в юридичній особі) у статутному капіталі юридичної особи.

 Учасники (засновники, акціонери, пайовики) юридичної особи, зокрема, мають право у порядку, встановленому установчим документом та законом брати участь у розподілі прибутку юридичної особи і одержувати його частину (дивіденди), якщо така юридична особа має на меті одержання прибутку (частина третя статті 961 ЦКУ).

Правові основи управління обєктами державної власності визначаються згідно із Законом України від 21 вересня 2006 року № 185-V «Про управління об’єктами державної власності» (далі – Закон № 185).

Законом № 185, зокрема, встановлено, що його дія не поширюється на управління Фондом, що здійснюється відповідно до Закону № … (далі – Закон № …).

Відповідно до абзацу першого частини другої статті 1 Закону № ... засновником Фонду є держава в особі Кабінету Міністрів України. Рішення про утворення Фонду приймає Кабінет Міністрів України.

Учасники Фонду, зокрема, мають право брати участь у розподілі чистого прибутку, одержаного в результаті фінансово-господарської діяльності Фонду (частина перша статті 4 Закону № ...).

Порядок виплати дивідендів учасникам Фонду передбачений положеннями статті 5 Закону № ... .

Так, відповідно до частини дев’ятої статті 5 Закону № ... Фонд не має права виплачувати дивіденди учаснику, який не вніс вклад до статутного капіталу Фонду в повному обсязі.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від … № … передбачено збільшити у строк до 31 грудня 2024 року статутний капітал Фонду на суму … гривень за рахунок коштів державного бюджету із коефіцієнтом відношення суми збільшення …, встановивши запланований розмір статутного капіталу
… гривень.

Статут Фонду затверджений постановою Кабінету Міністрів України
від … № … (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від … № …) (далі – Статут).

 Згідно з підпунктом 3 пункту 44 Статуту учасники Фонду мають право брати участь у розподілі прибутку, одержаного в результаті провадження фінансово-господарської діяльності Фонду.

Відповідно до пункту 18 Статуту розмір статутного капіталу Фонду становить … гривень. Частка держави у статутному капіталі Фонду на дату державної реєстрації становить 100 відсотків.

Статутом не передбачена вимога щодо встановлення остаточного розміру суми повного формування статутного капіталу.

 Відповідно до частини другої статті 6 Закону № ... Загальні збори є вищим органом управління Фонду.

До виключної компетенції Загальних зборів належить, зокрема, розподіл чистого прибутку, одержаного в результаті фінансово-господарської діяльності Фонду, затвердження розміру річних дивідендів (частина перша статті 7 Закону № …).

Водночас положеннями частини четвертої статті 7 Закону № … встановлено, що якщо держава є єдиним учасником Фонду, рішення з питань, що належать до повноважень Загальних зборів, приймаються засновником.

Державну дивідендну політику затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2024 року № 1369 «Деякі питання Політики державної власності», яка набрала чинності 05 грудня 2024 року (далі – Дивідендна політика).

Вищий орган управління підприємства, товариства приймає рішення про виплату дивідендів (відрахування частини чистого прибутку) у розмірі не менше 75 відсотків чистого прибутку підприємства (товариства з контрольною часткою держави) за відповідний звітний період (абзац третій пункту 6 Дивідендної політики).

Згідно з абзацом четвертим пункту 6 Дивідендної політики спеціальними законами або рішеннями Кабінету Міністрів України може бути визначений інший розмір виплати дивідендів товариством з контрольною часткою держави (частини чистого прибутку підприємства) на користь держави, але не менше 30 відсотків.

Отже, у разі, якщо спеціальним законом або рішенням Кабінету Міністрів України для Фонду не був визначений інший розмір (не менше 30 відсотків) виплати дивідендів на користь держави, дивіденди виплачуються у розмірі не менше 75 відсотків чистого прибутку за відповідний звітний період.

Відповідно до абзацу восьмого пункту 46.2 статті 46 Кодексу, зокрема, платники дивідендів на державну частку подають розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та фінансову звітність.

Форма розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку, затверджена наказом Міністерства фінансів України
від 12 січня 2021 року № 4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України
02 березня 2021 року за № 264/35886, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04 липня 2023 року № 366, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20 липня 2023 року за № 1226/40282 (зі змінами) (далі – Розрахунок).

Фінансова звітність або звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), що подаються відповідно до абзаців першого та другого пункту 46.2 статті 46 Кодексу, є додатком до розрахунку частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на державну частку та його невід’ємною частиною (абзац третій пункт 46.2 стаття 46 Кодексу).

Розрахунок складається наростаючим підсумком та подається до контролюючих органів разом з фінансовою звітністю у строки, передбачені статтею 49 Кодексу (абзац шостий пункту 46.2 статті 46 Кодексу).

Положеннями абзацу третього пункту 49.19 статті 49 Кодексу встановлено, що для платників дивідендів на державну частку (господарські товариства, корпоративні права яких частково належать державі, та господарські товариства, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких належать господарським товариствам, частка держави в яких становить 100 відсотків), податковим (звітним) періодом є календарний рік. При цьому Розрахунок складається та подається до контролюючих органів разом з фінансовою звітністю до 1 липня року, що настає за звітним.

Платники дивідендів на державну частку подають Розрахунок до контролюючих органів не залежно від того чи прийнято рішення про спрямування частини чистого прибутку на виплату дивідендів чи ні, та використовують електронну форму Розрахунку (ідентифікатор форми документа J0108410).

При заповненні форми Розрахунку:

у полі 3 «Звітний (податковий) період ____ року» зазначається рік та проставляється відмітка «Рік»,

у полі 10 «Відмітка платника, на якого поширюється стаття 11 Закону України «Про управління об’єктами державної власності»» зазначається відмітка, що відповідає сутності діяльності або типу платника, зокрема, Фондом може бути заповнена відмітка «Інші», при цьому платником можуть бути проставлені декілька відміток,

у полі 11 «Інформація щодо рішення про спрямування частини чистого прибутку на виплату дивідендів на державну частку» заповнюються клітинки «дата прийняття» та «розмір відрахування у відсотках», а у разі не прийняття рішення про відрахування дивідендів, заповнюється відмітка у клітинці «рішення не прийняте».

Також у разі не прийняття рішення про розподіл чистого прибутку на виплату дивідендів платником подається доповнення до такого Розрахунку, передбачене пунктом 46.4 статті 46 Кодексу, із поданням пояснень у довільній формі, із зазначенням про цей факт у таблиці «Наявність доповнення14» Розрахунку. Таке доповнення вважатиметься невід’ємною частиною Розрахунку. Платник податків, який подає звітність в електронній формі, подає таке доповнення в електронній формі.

Водночас повідомляємо, що відповідно до пункту третього частини першої статті 52 Закону № 185 формування та реалізацію державної дивідендної політики в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України забезпечує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері управління об’єктами державної власності, відповідно до покладених на нього завдань у сфері управління об'єктами державної власності разом з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Положеннями частини першої статті 18 Закону № ... встановлено, що державне регулювання та нагляд за діяльністю Фонду здійснює Національний банк України.

Також відповідно до частини п’ятої статті 5 Закону № ... рішення про виплату дивідендів учасникам Фонду має відповідати вимогам, встановленим нормативно-правовими актами Національного банку України.

Отже, з питання виплати дивідендів на державну частку пропонуємо звернутись до відповідного компетентного центрального органу виконавчої влади з наданням детальної інформації про предмет запиту в порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.