Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення АТ «» (далі – Товариство) щодо відображення у податковому обліку витрат на придбання обладнання та послуг з встановлення гібридних систем електропостачання для майнових комплексів, які у подальшому будуть безкоштовно передані підприємствам державної та комунальної власності, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
Як зазначено у зверненні, на підставі Порядку використання коштів державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2024 № 761 «Про затвердження Порядку використання коштів державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації» (далі – Постанова), кошти, що надійшли шляхом збільшення розміру статутного капіталу акціонерного товариства «», повинні бути спрямовані на фінансове забезпечення заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення викидів вуглецю відповідно до Умов, які визначаються згідно з Додатком 1, а саме ;
кредитування заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю;
фінансового лізингу обладнання, необхідного для здійснення заходів у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю, відповідно до укладених товариством договорів фінансового лізингу (далі - лізинг енергоефективного обладнання);
факторингового фінансування позичальників за кредитами у сфері енергоефективності, збільшення використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива і скорочення обсягу викидів вуглецю або виконавців енергосервісу (далі - факторингове фінансування);
фінансування у 2025 і 2026 роках проведення енергетичної сертифікації та/або енергетичних аудитів об’єктів, що перебувають на балансі (у володінні) органів державної влади, державних організацій (установ, закладів), а також державних унітарних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери їх управління, та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (далі - установи);
фінансування у 2025 і 2026 роках встановлення на об’єктах, які перебувають на балансі (у володінні) установ, фотоелектричних модулів разом із гібридними інверторами, які здатні працювати в автономному або синхронному із зовнішньою мережею режимі, та установками зберігання енергії ємністю від 1 кВт•год на кожен 1 кВт встановленої потужності генеруючої установки.
В той же час Постановою визначено, що Товариство проводить закупівлю гібридних систем електропостачання, послуг з їх встановлення, а також закупівлю інших послуг, необхідних для надання державної підтримки для встановлення на об’єктах, які перебувають на балансі (у володінні) установ фотоелектричних модулів разом із гібридними інверторами, при цьому підприємства державної та комунальної власності, яким Товариство безкоштовно має передати майнові комплекси, повинні забезпечити за відповідним об’єктом безперешкодний доступ, створити умови для встановлення гібридних систем електропостачання та до моменту введення гібридних систем електропостачання в експлуатацію забезпечити впровадження на об’єкті системи енергоменеджменту та енергомоніторингу.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію стосовно відображення у податковому обліку з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість витрат на придбання обладнання та послуг з встановлення гібридних систем електропостачання для майнових комплексів, які у подальшому будуть безкоштовно передані підприємствам державної та комунальної власності, враховуючи те, що для Товариства буде мати вкрай негативний фактор впливу даних витрат на кінцевий фінансовий результат, що призведе до ускладнення податкового обліку з податку на прибуток та ПДВ.
Щодо податку на прибуток підприємств
Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями цього Кодексу.
Положеннями Кодексу не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування на суму витрат з придбання обладнання та послуг з встановлення гібридних систем електропостачання на майнових комплексах, які в подальшому будуть безоплатно передані підприємствам державної та комунальної власності.
Такі операції відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату до оподаткування.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні») (зі змінами)).
Отже, з питання формування витрат у бухгалтерському обліку на придбання обладнання та послуг з встановлення гібридних систем електропостачання на майнових комплексах доцільно звернутись до Міністерства фінансів України.
Крім того повідомляємо, що відповідно до п.п. 140.5.9, 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується:
на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.14 цього пункту), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року;
на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), платникам податку, які є пов'язаними особами (у разі якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від'ємне значення об'єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до пункту 44 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення п.п. 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.
Отже, при проведенні Товариством закупівлі гібридних систем електропостачання, послуг з їх встановлення, а також закупівлі інших послуг, необхідних для надання державної підтримки для встановлення на об’єктах, які перебувають на балансі (у володінні) установ фотоелектричних модулів разом із гібридними інверторами та при безоплатній передачі Товариством таких активів і послуг підприємствам державної та комунальної власності, які є платниками податку на прибуток, не є пов'язаними особами з Товариством та не внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такої передачі, фінансовий результат до оподаткування не підлягає збільшенню на суму безоплатно переданих активів і послуг таким підприємствам відповідно до п.п. 140.5.9, 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.
Щодо податку на додану вартість
Згідно з п.п. «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів / послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до
ст. 186 Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об’єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об’єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу / орендарю.
Під постачанням товарів згідно з п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
При цьому товари – це матеріальні та нематеріальні активи, у тому числі земельні ділянки, земельні частки (паї), а також цінні папери та деривативи, що використовуються у будь-яких операціях, крім операцій з їх випуску (емісії) та погашення (п.п. 14.1.244 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Підпунктом 14.1.13 п. 14.1 ст. 14 Кодексу визначено, що під безоплатно наданими товарами розуміються товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів, а також товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використання нею.
Пунктом 188.1 ст. 188 Кодексу визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до п.п. 213.1.9 і 213.1.14 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв’язку, ПДВ та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб’єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи із звичайної ціни), за винятком:
товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;
газу, який постачається для потреб населення;
електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань.
До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю – бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з п.п. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Кодексу передбачено звільнення від оподаткування ПДВ операцій з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об’єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.
При цьому норми вказаного підпункту поширюються також на операції з безоплатної передачі об’єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб’єкти операції платниками податку.
Отже, застосування норм п.п. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Кодексу можливе за умови одночасного виконання таких вимог:
передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами;
передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
При здійсненні операцій з безоплатної передачі об’єктів не дотримано хоча б однієї із зазначених вимог, то такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Правила складання податкової накладної (у тому числі заповнення її обов’язкових реквізитів) регулюються ст. 201 розділу V Кодексу та регламентуються Порядком заповнення податкової накладної, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267, зі змінами (далі – Порядок № 1307).
Згідно з пунктами 201.1 і 201.10 ст. 201 Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів / послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) у встановлений Кодексом термін.
Форма та порядок заповнення і подання податкової звітності з ПДВ затверджені наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, зі змінами.
Податкова декларація з ПДВ (далі – декларація) подається платником за звітний період, в якому виникають об’єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу.
У складі декларації подаються передбачені Порядком № 21 додатки (п. 9 розділу III Порядку № 21).
Додатки додаються до декларацій за наявності подій, які підлягають відображенню у таких додатках (п. 11 розділу III Порядку № 21).
Платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов’язання,
яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності,
мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника
(п. 6 розділу ІІІ Порядку № 21).
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу і зазначених вище нормативно-правових актів, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненнях, ДПС повідомляє.
Якщо при здійсненні операцій з безоплатної передачі державного майна (необоротних активів) з балансу Товариства на баланс іншого державного підприємства за відповідним рішенням уповноваженого органу управління не відбувається переходу права власності на таке майно (передається виключно на праві господарського відання або на праві оперативного управління), то така передача у розумінні норм, визначених п.п. 14.1.191 і 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, не підпадає під поняття «постачання товарів» і, відповідно, при її здійсненні податкових наслідків з ПДВ не виникає.
Якщо при здійсненні такої передачі (у тому числі на безоплатній основі) державного майна (необоротних активів) відбувається перехід права власності на нього, то така передача розглядається як операція з постачання майна, що є об’єктом оподаткування ПДВ. У разі якщо безоплатна передача державного майна (необоротних активів) здійснюється з дотриманням вимог, визначених
п.п. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Кодексу, то така передача підлягає звільненню від оподаткування ПДВ відповідно до вказаного вище підпункту Кодексу.
Отже, якщо державне майно було отримано Товариством у господарське відання, то операція з безоплатної передачі такого державного майна з балансу Товариства на баланс іншого державного підприємства на праві оперативного управління згідно з рішенням уповноваженого органу управління не може вважатися операцією з постачання товарів у розумінні норм п.п. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14. Податкові зобов’язання з ПДВ у даному випадку не нараховуються, податкова накладна не складається.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |