Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення про надання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм статті 39 розділу І Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в частині подання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній (далі – Звіт) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу, в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків зазначив, що є платником податку на прибуток.
Платник податків є учасником міжнародної групи компаній (далі – МГК), сукупний консолідований дохід якої за фінансовий рік, що передує звітному відповідає показникам мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу для цілей подання Звіту.
Материнська компанія, до якої належить платник податків, подає Звіт від імені групи компаній в країні своєї реєстрації – Республіці Хорватія. При цьому, материнська компанія МГК не уповноважувала платника податків на подання Звіту.
Річний дохід платника податків за 2024 рік від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків). Обсяг господарських операцій за 2024 рік з пов’язаною особою – материнською компанією, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків).
Платник податків потребує роз’яснення про наявність та статус чинності Угоди QCAA між Державною податковою службою України та Податковою службою Республіки Хорватія станом на 31.12.2024, та своїх обов’язків відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, оскільки, на думку платника податків, фраза абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу «не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року» містить неоднозначне (множинне) трактування.
З метою правильного застосування норм податкового законодавства України, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо порядку практичного застосування окремих норм Кодексу з наступних питань:
1. Чи існує укладена Угода QCAA між компетентними органами України та Республіки Хорватія станом на 31.12.2024 та чи набула вона чинності станом на 31.12.2024?
2. Якщо угода QCAA між компетентними органами України та Республіки Хорватія не укладена та/або не набула чинності станом на 31.12.2024, то чи повинен платник податків подавати Звіт на підставі абзацу шостого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, починаючи з фінансового року, який розпочинається у період з 01 січня по 31 грудня 2024 року?
3. Якщо платник податків повинен подавати Звіт, то яким є граничний строк його подачі за 2024 фінансовий рік?
4. Якщо більше ніж один учасник МГК є платником податків – резидентом України та наявні одна або декілька обставин, визначених абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, то яким чином і яким документом може бути призначено одного з таких учасників, уповноваженим на подання Звіту?
5. Чи потрібно мати якісь документальні докази, що МГК не призначила платника податків уповноваженим учасником МГК на подання Звіту?
6. З наведеної практичної ситуації, чи може платник податків бути звільнений від подання Звіту за 2024 фінансовий рік на підставі положень підпункту 39.4.101 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.
Щодо питань 1 – 2
Відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, платник податків – резидент України, що належить до МГК, у випадках, визначених цим підпунктом, зобов’язаний подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, Звіт в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Звіт подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, та за наявності однієї з таких обставин:
платник податків є материнською компанією МГК;
материнська компанія МГК уповноважує платника податків – резидента України на подання Звіту до контролюючого органу;
відповідно до вимог законодавства юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК подання Звіту від такої МГК не вимагається;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але не набрала чинності відповідна угода QCAA станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу має бути поданий Звіт щодо такої МГК;
між Україною та відповідною іноземною юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, але наявні факти системного невиконання відповідної угоди QCAA. Про наявність таких фактів (у тому числі виявлених на підставі повідомлення іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника МГК про системне невиконання відповідної угоди QCAA, наданого компетентному органу України) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляє платника податків – резидента України, який належить до МГК, материнська компанія якої є податковим резидентом такої іноземної юрисдикції. Зазначене повідомлення надсилається протягом 10 робочих днів з дня встановлення передбачених цим абзацом фактів у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Якщо більше ніж один учасник такої МГК є платником податків – резидентом України, зазначене повідомлення надсилається одному з них за вибором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Згідно з підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, для цілей подання Звіту застосовуються такі показники мінімального розміру сукупного консолідованого доходу МГК, до якої входить платник податків:
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацом третім підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу;
еквівалент 750 мільйонів євро – для обставин, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, але якщо законодавством іноземної юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК або уповноваженого учасника материнської компанії (у разі його призначення материнською компанією) визначено інший розмір сукупного консолідованого доходу МГК, деномінований не в євро, який згідно із законодавством такої іноземної юрисдикції застосовується для цілей подання Звіту (за наявності такого законодавства), граничним розміром для обставин подання Звіту, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, вважається такий інший розмір.
Пунктом 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено, зокрема, що норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звіту – вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода CbC набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією. Відповідні Звіти за наявності підстав, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу, подаються з дотриманням строку подання Звіту, визначеного підпунктом 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу.
Відповідно до підпункту 14.1.103 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Угода QCAA (для цілей статті 39 Кодексу) – угода, укладена між компетентними органами України та іноземної юрисдикції, які є сторонами чинного міжнародного договору, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, яка передбачає автоматичний обмін звітами у розрізі країн міжнародної групи компаній між Україною і такою іноземною юрисдикцією (Qualifying Competent Authority Agreement), у тому числі Багатостороння угода CbC.
Відповідно до підпункту 14.1.102 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу Багатостороння угода CbC (для цілей статті 39 Кодексу), це багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports), укладена відповідно до статті 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах.
Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах набрала чинності для України шляхом її ратифікації Верховною Радою України згідно з Законом України від 17 грудня 2008 № 677-VI, а Протокол про внесення змін і доповнень до Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах ратифіковано Законом України від 11 січня 2013 № 21-VII.
Стаття 6 Конвенції про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах передбачає, що дві або більше Сторони можуть за взаємною згодою здійснювати автоматичний обмін інформацією, однак фактичний обмін інформацією здійснюватиметься на двосторонній основі між Компетентними органами.
Державна податкова служба України, як компетентний орган України, приєдналася 03.11.2022 до Багатосторонньої угоди CbC, яка набрала чинності 04.07.2024 та включена до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.
Зазначена інформація розміщена на офіційному вебсайті ДПС за посиланням https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/825385.html.
Для цілей Багатосторонньої угоди CbC визначено терміни (розділ 1). Зокрема, термін «Чинна угода» означає, щодо будь-яких двох Компетентних органів, що обидва Компетентні органи заявили про свій намір здійснювати автоматичний обмін інформацією один з одним та виконали інші умови, викладені в пункті 2 розділу 8. Перелік Компетентних органів, між якими діє ця Угода, має бути опублікований на вебсайті ОЕСР.
За інформацією, оприлюдненою на вебсайті ОЕСР, Республіка Хорватія входить до переліку 113 підписантів (сторін) Багатосторонньої угоди MCAA CbC із датою її підписання 06.07.2017 https://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/about-automatic-exchange/cbc-mcaa-signatories.pdf.
Пунктом 2 розділу 8 Багатосторонньої угоди CbC визначено, що Угода між двома Компетентними органами набере чинності на пізнішу з наступних дат: (і) дату, на яку другий із двох Компетентних органів направив повідомлення Секретаріату координаційного органу згідно з пунктом 1, що включає Юрисдикцію іншого Компетентного органу відповідно до підпункту 1е) та (іі) дату, коли Конвенція про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах набрала чинності та стала чинною для обох Юрисдикцій.
Угода між Урядом України і Урядом Республіки Хорватія про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і на майно підписана 10.09.1996, ратифікована Україною 17.03.1999 та набула чинності 01.06.1999.
За інформацією, оприлюдненою на вебсайті ОЕСР, дія Багатосторонньої угоди CbC між Україною та Республікою Хорватія активована (https://web-archive.oecd.org/temp/2024-04-30/437036-country-by-country-exchange-relationships.htm).
Враховуючи зазначене, Багатостороння угода CbC між Україною та Республікою Хорватія набрала чинності 04.07.2024, отже норми абзаців четвертого – сьомого підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу І Кодексу щодо подання платниками податків Звіту – вперше застосовуються щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.
Зважаючи на те, що між Україною та юрисдикцією податкового резидентства материнської компанії МГК – Республікою Хорватія, є чинний міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, а також набула чинності Багатостороння угода MCAA CbC, підписантами якої є Україна та Республіка Хорватія, у платника податків відсутній обов’язок щодо подання Звіту за фінансовий рік, який розпочався у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.
Щодо питання 3
Абзацом чотирнадцятим підпункту 39.4.11 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що Звіт складається за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, що може не збігатися з календарним роком, та подається не пізніше дванадцяти місяців після останнього дня такого фінансового року (у разі відсутності відомостей про встановлений материнською компанією МГК фінансовий рік – протягом дванадцяти місяців після закінчення календарного року).
Отже, у разі якщо 2024 фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, збігається з календарним роком або відсутні відомості про встановлений материнською компанією МГК фінансовий рік, – граничний строк подачі Звіту за зазначений фінансовий рік становить не пізніше 31 грудня 2025 року.
Якщо ж 2024 фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, не збігається з календарним роком, Звіт подається у строк не пізніше дванадцяти місяців після останнього дня такого фінансового року.
Щодо питань 4 – 5
Підпунктом 14.1.2541 пункту 14.1 статті 14 розділу І Кодексу визначено, що уповноважений учасник (для цілей статті 39 цього Кодексу) – учасник МГК, уповноважений такою МГК на підготовку та подання Звіту від імені такої МГК до податкового органу юрисдикції (держави, території), в якій зареєстрований такий учасник або в якій його діяльність зумовлює утворення постійного представництва.
Відповідно до підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, якщо більше ніж один учасник МГК є платником податків – резидентом України та наявні одна або декілька обставин, визначених абзацами п’ятим – сьомим цього підпункту, МГК може призначити одного з таких учасників уповноваженим на подання Звіту. Про таке призначення уповноважений учасник МГК повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, шляхом подання повідомлення про участь у МГК (далі – Повідомлення), визначеного підпунктом 39.4.2 цього пункту.
Кодекс не встановлює механізм призначення уповноваженого учасника для подання Звіту. Разом з тим, рішення материнської компанії МГК, відповідно до якого вона письмово уповноважує одного з учасників МГК – резидента України подавати від імені МГК Звіт за відповідний фінансовий рік, доцільно оформити у вигляді внутрішнього корпоративного документа (наприклад, протоколу, розпорядження або листа), в якому зазначити уповноваженого учасника.
Згідно з абзацом другим підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу платники податків, які є учасниками відповідної МГК та у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов’язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, Повідомлення.
Форму та Порядок складання Повідомлення затверджено наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2020 № 839 «Про затвердження форми та Порядку складання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній» із змінами, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 09 лютого 2024 року № 58 (далі – Порядок).
Пунктом 6 розділу ІІ Порядку передбачено, що у графі 6.1 зазначається дата отримання інформації про своє призначення уповноваженим учасником МГК або дата втрати такого статусу. Поле заповнюється, якщо більше ніж один учасник МГК є платником податків – резидентом України та наявні одна або декілька обставин, визначених абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, МГК може призначити одного з таких учасників уповноваженим на подання Звіту. Про таке призначення уповноважений учасник МГК повідомляє центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, шляхом подання Повідомлення, визначеного підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу.
Пунктом 9 розділу ІІ Порядку визначено, що у графі 10 зазначається код, який відповідає ролі платника податків у поданні Звіту. Залежно від обставин, визначених підпунктом 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, зазначається один із таких кодів:
СВС701 – платник податків є материнською компанією МГК. У цьому разі у графі 15 має зазначатися код СВС801 або СВС802, або СВС 805;
CBC702 – платник податків, уповноважений материнською компанією МГК на подання Звіту до контролюючого органу. У цьому разі у графі 15 має зазначатися код CBC802;
CBC709 – платник податків є учасником МГК, який не уповноважений материнською компанією МГК на подання Звіту до контролюючого органу відповідно до вимог законодавства України чи юрисдикції податкового резидентства материнської компанії МГК. У цьому разі в графі 15 має зазначатися код CBC801 або CBC802, або CBC809.
Відповідно до пункту 17 розділу ІІ Порядку у графі 15 зазначається інформація про статус подання Звіту. Для цього застосовується одне із можливих значень, зокрема:
CBC801 – Звіт подає кінцева материнська компанія;
CBC802 – Звіт подає уповноважений учасник МГК, в тому числі – резидент України. У цьому разі у розділі II Повідомлення зазначається інформація щодо уповноваженого учасника МГК;
CBC809 – Звіт подає учасник МГК в Україні, оскільки виконується одна з умов згідно з абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу.
Пунктом 26 розділу ІІ Порядку встановлено, що Розділ II Повідомлення призначений для відображення інформації та реєстраційних даних про учасника МГК, уповноваженого материнською компанією на подання Звіту. Цей розділ заповнюється у разі, якщо у графі 15 розділу І Повідомлення зазначено код «CBC802» або «CBC809».
При цьому, у Повідомленні зазначається інформація щодо одного з можливих значень статусу подання Звіту та ролі платника податків у поданні Звіту, передбачених пунктами 9 та 17 розділу ІІ Порядку.
Щодо питання 6
Підпунктом 39.4.101 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу встановлено, що за наявності однієї або декількох обставин, передбачених абзацами п’ятим – сьомим підпункту 39.4.10 цього пункту, платник податків – резидент України, який належить до МГК, звільняється від подання Звіту стосовно відповідного фінансового року, визначеного підпунктом 39.4.11 цього пункту, якщо одночасно виконуються такі умови:
1) МГК, учасником якої є такий платник податків, подала Звіт стосовно відповідного фінансового року через іншого уповноваженого учасника МГК в іноземній юрисдикції його податкового резидентства за такий фінансовий рік;
2) подання Звіту здійснюється не пізніше граничної дати подання Звіту, визначеної підпунктом 39.4.11 цього пункту;
3) законодавство іноземної юрисдикції податкового резидентства уповноваженого учасника материнської компанії передбачає вимоги щодо подання Звітів для цілей автоматичного обміну податковою та фінансовою інформацією;
4) іноземна юрисдикція податкового резидентства уповноваженого учасника МГК має чинну угоду QCAA з Україною станом на дату закінчення фінансового року, за який згідно з підпунктом 39.4.11 цього пункту має бути подано Звіт щодо такої МГК;
5) іноземна юрисдикція податкового резидентства уповноваженого учасника МГК не повідомила компетентний орган України про системне невиконання відповідної угоди QCAA;
6) учасник МГК повідомив податкові органи юрисдикції свого податкового резидентства про те, що він уповноважений на подання Звіту за відповідну МГК (якщо таке повідомлення передбачено законодавством юрисдикції податкового резидентства цього учасника МГК);
7) платник податків – резидент України, який належить до тієї самої МГК, повідомив центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про учасника МГК, який є уповноваженим учасником такої МГК на подання Звіту, шляхом подання повідомлення про участь у МГК, визначеного підпунктом 39.4.2 цього пункту.
Разом з тим, враховуючи наведену практичну ситуацію, у платника податків відсутній обов’язок щодо подання Звіту © газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" Приєднуйтесь до нас у соцмережах:
на сайті або по телефону (044) 495-20-60