X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 04.08.2025 р. № 4190/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (  ) щодо застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Платник податків у своєму зверненні повідомив, що є учасником бойових дій та ветераном війни – особою з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи.

Так, згідно довідки (  ) та довідки (   ) він, починаючи з (  ), є безпосереднім учасником бойових дій (копії додаються).

Рішенням МСЕК від (  ) платнику податків було встановлено ІІІ групу інвалідності про що, видано довідку (  ) та посвідчення ветерана війни-особи з інвалідністю внаслідок війни серії (  ) (копії додаються).

Разом з тим рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи від (  ) платнику податків встановлено ІІ групу інвалідності з огляду на погіршення стану здоров’я про що, зроблено нову вкладку до посвідчення ветерана війни-особи з інвалідністю внаслідок війни серії (  ) (копія додається).

Крім того, платник податків має у власності житловий будинок розміром (  ) кв.м. та земельну ділянку (  ) га, які розташовані за адресою: (  ).

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи має платник податків як учасник бойових дій та ветеран війни-особа з інвалідністю внаслідок війни пільги зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне вiд земельної ділянки за 2023 рік? Якщо ні, то на підставі якої норми закону така пільга знімається (не надається)?

2. Чи має платник податків як учасник бойових дій та ветеран війни-особа з інвалідністю внаслідок війни пільги зі сплати податку на нерухоме майно, вiдмiнне вiд земельної дiлянки за 2024 рік? Якщо ні, то на підставі якої норми закону така пільга знімається (не надається)?

3. Чи має платник податків як учасник бойових дій та ветеран війни-особа з інвалідністю внаслідок війни пільгу зі сплати податку на нерухоме майно, вiдмiнне вiд земельної дiлянки за 2025 рік? Якщо ні, то на підставі якої норми закону така пільга знімається (не надається)?

4. Яка саме процедура/механізм встановлення пільги зі сплати податку на нерухоме майно, вiдмiнне вiд земельної дiлянки?

5. На підставі яких нормативних актів та документів така пільга надається?

6. Чи має платник податків як учасник бойових дій та ветеран війни-особа з інвалідністю внаслідок війни пільги зі сплати земельного податку? Чим така пільга встановлена та яка процедура її отримання?

Щодо застосування пільг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Будь-які питання щодо оподаткування регулюються Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства (п. 7.3 ст. 7 Кодексу).

Елементи податку, визначені в п. 7.1 ст. 7 Кодексу підстави для надання податкових пільг та порядок їх застосування визначаються виключно Кодексом (п. 7.4 ст. 7 Кодексу).

Згідно з п. 10.3 ст. 10 Кодексу питання встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) вирішують місцеві ради в межах повноважень, визначених Кодексом.

Разом з тим, слід зауважити, що встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному Кодексом (п.п. 12.3.1 п. 12.3 ст. 12 Кодексу).

Пунктом 30.1 ст. 30 Кодексу визначено, що податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених п. 30.2 ст. 30 Кодексу.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об’єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (п. 30.2 ст. 30 Кодексу).

Відповідно до п. 30.9 ст. 30 Кодексу податкова пільга надається шляхом: податкового вирахування (знижки), що зменшує базу оподаткування до нарахування податку та збору, зменшення податкового зобов’язання після нарахування податку та збору, встановлення зниженої ставки податку та збору і звільнення від сплати податку та збору.

Пільги зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначені п. 266.4 ст. 266 Кодексу.

Згідно з п.п. 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 Кодексу база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи платника податку, зменшується:

а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів;

б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;

в) для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 кв. метрів.

Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).

Також, п.п. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 Кодексу передбачено, що сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).

Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів (п.п. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 Кодексу).

Отже, місцеві ради встановлюють пільги з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб, які визначаються виходячи з майнового стану та рівня доходів таких осіб, а ставки такого податку – залежно від місця розташування та типів таких об’єктів, а не від бази оподаткування (загальної площі) об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток.

Водночас, платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних, зокрема, щодо права на користування пільгою із сплати податку. У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за своєю податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним) (п.п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 Кодексу).

Щодо застосування пільг зі сплати земельного податку

Земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України, а справляння плати за землю Кодексом.

Відповідно до ст. 269 Кодексу платниками плати за землю є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування та платники орендної плати – землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.

Об’єктом оподаткування платою за землю є земельні ділянки, які перебувають у власності, земельні частки (паї), які перебувають у власності, земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування та земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди (ст. 270 Кодексу).

Відповідно до п. 287.2 ст. 287 та п. 286.5 ст. 286 Кодексу облік фізичних осіб – платників плати за землю і нарахування відповідних сум податку проводяться контролюючими  органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю)), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу, податкове повідомлення-рішення (далі – ППР) про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 Кодексу.

Відповідно до п.п. 281.1.1 та 281.1.4 п. 281.1 ст. 281 Кодексу від сплати податку звільняються, зокрема особи з інвалідністю першої і другої групи та ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Пунктом 281.2 ст. 281 Кодексу визначено, що звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм, а саме:

для ведення особистого селянського господарства – у розмірі не більш як  2 гектари;

для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах – не більш як 0,25 гектара, в селищах – не більш як 0,15 гектара, в містах – не більш як 0,10 гектара;

для індивідуального дачного будівництва – не більш як 0,10 гектара;

для будівництва індивідуальних гаражів – не більш як 0,01 гектара;

для ведення садівництва – не більш як 0,12 гектара.

Також п. 281.3 ст. 281 Кодексу визначено, що від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.

Платники плати за землю мають право письмово або в електронній формі засобами електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених п. 42.4 ст. 42 Кодексу) звернутися до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), для проведення звірки даних зокрема щодо права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень пп. 281.4 і 281.5 ст. 281 Кодексу .

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником плати за землю на підставі оригіналів відповідних документів або належним чином засвідчених копій таких документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, а також у разі зміни розміру ставки плати за землю контролюючий орган, до якого звернувся платник плати за землю, проводить протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове ППР разом з детальним розрахунком суми податку. Попереднє ППР вважається скасованим (відкликаним).

Отже, для проведення звірки даних по земельному податку з фізичних осіб Ви маєте право звернутися з оригіналами відповідних документів або належним чином засвідчених копій таких документів до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок.

Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.