X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.08.2025 р. № 4178/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення (    ), щодо практичного застосування норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.

Як зазначено у зверненні, Благодійний фонд за кошти донорів планує придбати за кордоном та передати у вигляді благодійної (гуманітарної) допомоги військовослужбовцям легкові та вантажні автомобілі, що мають не більш 8 сидячих місць, крім місця водія.

Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:

1. Чи відносяться такі автомобілі до автомобілів, що зазначені в переліку затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 112 від 24.02.2016, а саме: «Автомобілі для перевезення вантажів, для пасажирських перевезень, для перевезення не менш як 10 осіб, автомобілі спеціального призначення, причепи, квадроцикли, багі (та інші подібні до них), засоби і устаткування для транспортних засобів, їх частини та комплектувальні вироби»?

2. Чи звільняється від оподаткування податком на доходи фізичних осіб та військовим збором передача військовослужбовцям такої допомоги згідно підпункту «а» підпункту 170.7.8 пункту 170. 7 статті 170 Кодексу?

Щодо питань першого та другого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).

Правові основи благодійної діяльності в Україні, у тому числі створення, формування та здійснення діяльності благодійних організацій, визначено у Законі України від 05 липня 2012 року № 5073-VI «Про благодійну діяльність та благодійні організації» (далі – Закон № 5073).

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону № 5073 благодійна діяльність – це добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

При цьому благодійник – це дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності (пункт 5 частини першої статті 1 Закону № 5073).

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб врегульовано розділом IV Кодексу, згідно з підпунктом 163.1.1 пункту 163.1 статті 163 якого об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.

Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено статтею 165 Кодексу.

Так, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається сума (вартість) благодійної допомоги, яка виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками - фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, в порядку, визначеному Законом № 5073, або виплачується (надається) благодійниками, у тому числі благодійниками - фізичними особами, у порядку, визначеному Законом № 5073, на користь, зокрема:

 учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов'язаних) та працівників, визначених абзацом другим
підпункту «в» підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Кодексу.

Зазначені у підпункті 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Кодексу доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

Відповідно до підпункту 1.7 пункту 161 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, що згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у                           підпункті 165.1.36 пункту 165.1 статті 165, підпунктах 3 і 4 пункту 170.131 статті 170 Кодексу та пункті 14 підрозділу 1 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Порядок оподаткування благодійної допомоги визначено пунктом 170.7 статті 170 Кодексу, відповідно до підпункту 170.7.1 якого не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі – благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним цим пунктом.

Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.

Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.

Підпунктом 170.7.8 пункту 170.7 статті 170 Кодексу визначено, що не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з підпунктом 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Кодексу у будь-якій сумі (вартості), що надається, зокрема:

платникам податку, визначеним абзацом другим підпункту «в»
підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Кодексу, - для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування (обстеження, діагностики), забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення (підпункт «а» підпункту 170.7.8 пункту 170.7 статті 170 Кодексу).

Перелік засобів, товарів (робіт, послуг), сума (вартість) благодійної допомоги для закупівлі або у вигляді яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 112, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 31 січня 2025 року № 110 (далі – Перелік № 112).

Так, до оновленого Переліку № 112 внесені «автомобілі для перевезення вантажів, для пасажирських перевезень, для перевезення не менш як 10 осіб, автомобілі спеціального призначення, причепи, квадроцикли, багі (та інші подібні до них), засоби і устаткування для транспортних засобів, їх частини та комплектувальні вироби».

Враховуючи викладене, у разі якщо транспортний засіб (автомобіль), який зазначений у Переліку № 112, надається Благодійним фондом військовослужбовцю як благодійна допомога, то дохід у вигляді вартості такого автомобіля не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків (військовослужбовця), тобто не оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором. При цьому Благодійний фонд як юридична особа виконує функції податкового агента лише в частині відображення зазначеного доходу у Додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 року № 4, зі змінами, незалежно від того, що вказаний дохід не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків.

Відповідно до пункту 4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 227 (далі – Положення), основними завданнями Державної податкової служби України (далі – ДПС) є, зокрема, реалізація державної податкової політики, здійснення в межах повноважень, передбачених законом, контроль за дотриманням вимог податкового законодавства, законодавства щодо адміністрування єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС (абзац четвертий пункту 4 Положення).

Крім того, відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство економіки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 459, зі змінами, Міністерство економіки України є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної економічної, цінової, інвестиційної та зовнішньоекономічної політики, а також міжвідомчої координації з питань економічного і соціального співробітництва України з ЄС.

Таким чином, з питання віднесення легкових та вантажних автомобілів, зазначених у зверненні, до автомобілів, вказаних у Переліку № 112, доцільно звернутись до Міністерства економіки України.

Водночас наголошуємо, що будь-які висновки щодо оподаткування доходів фізичних осіб можуть надаватися за результатами перевірки умов, суттєвих обставин здійснення відповідних господарських операцій та всіх первинних документів, оформленням яких вони супроводжувались.

Відповідно пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.