X

Ви можете залишити відгук про цей документ.

Залишилось символів: 200
Пошуковий ресурс "ІПК" газети "Все про бухгалтерський облік"

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ від 01.08.2025 р. № 4181/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Індивідуальна податкова консультація

 

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо застосування положень пункту 95 підрозділу 2 розділу ХХ або підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ) при закупівлі та реалізації товарів, які класифікуються за кодом УКТ ЗЕД, вказаним у зверненні, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ, повідомляє.

Як викладено у зверненні, Військова частина уклала угоду щодо придбання пристроїв для заряджання акумуляторних батарей, які є складовими частинами для безпілотних авіаційних систем та класифікуються за кодом УКТ ЗЕД, вказаним у зверненні (далі – Товар).

Враховуючи викладене вище, Військова частина просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) чи звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ операції з постачання Товару на митній території України, що здійснюється платниками ПДВ – суб’єктами господарювання резидентами України;

2) чи звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 95 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ операції з постачання Товару на митній території України, що здійснюється платниками ПДВ – суб’єктами господарювання резидентами України;

3) чи має право військова частина, як кінцевий споживач (одержувач) комплектуючих, закуповувати Товар без нарахування ПДВ, якщо постачальник є платником ПДВ;

4) чи має право постачальник здійснювати постачання військовій частині Товару без нарахування ПДВ, якщо такий постачальник є платником ПДВ?

5) чи підлягає оподаткуванню ПДВ операція з постачання Товару на митній території України?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, зборів і митних платежів, регулюються нормами ПКУ, Митного кодексу України (далі – МКУ) та іншими нормативно-правовими актами з питань оподаткування (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ і частина друга статті 1 розділу І МКУ).

Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель визначено Законом України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» (далі – Закон № 808).

Згідно з пунктами 2, 10, 17, 28 та 29 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808:

виконавець державного контракту (договору) з оборонних закупівель (далі – виконавець державного контракту (договору) – суб'єкт господарювання незалежно від організаційно-правової форми та форми власності або іноземний суб'єкт господарювання (інша іноземна юридична особа) чи об'єднання юридичних осіб, з якими укладено державний контракт (договір) за результатами проведення закупівель, визначених Законом № 808;

державні замовники у сфері оборони (далі – державні замовники) – визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України;

державний контракт (договір) (далі – державний контракт (договір)) – угода, укладена у письмовій формі державним замовником від імені держави з виконавцем відповідно до затверджених планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення;

співвиконавці/субпідрядники – суб'єкти господарювання незалежно від їх форми власності, іноземні суб'єкти господарювання, які залучаються виконавцями державних контрактів (договорів) на підставі договорів, у тому числі зовнішньоекономічних договорів (контрактів), до виконання укладених із державним замовником державних контрактів (договорів);

товари оборонного призначення – озброєння, військова та спеціальна техніка, зброя і боєприпаси, спеціальні комплектувальні вироби для їх виготовлення та експлуатації, матеріали та обладнання, спеціально призначені для їх розроблення, виготовлення або використання, спеціальні технічні засоби, технічні засоби з розвідки, засоби технічного та криптографічного захисту інформації, засоби спеціального зв'язку, космічна техніка військового та подвійного призначення, засоби індивідуального захисту (бронежилети всіх класів захисту, протиударні, кулезахисні шоломи, комплекти протиударного захисту тощо), спеціальні засоби (кайданки, кийки, засоби, споряджені речовинами сльозогінної, світлошумової дії тощо), спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби; комп'ютерна, оптична, вимірювальна та інша техніка; спеціальний формений одяг, необхідний для виконання завдань правоохоронними органами, структурними підрозділами органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах забезпечення охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, військовими формуваннями з правоохоронними функціями, товари подвійного використання для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, розвитку обороноздатності держави та системи національної стійкості, а також будь-які інші товари, які закуповуються державними замовниками, визначеними згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 розділу І Закону № 808, для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від
12 травня 2015 року № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389), Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі – Указ № 64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ № 64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу № 64/2022 визначено завдання військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом № 389 заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Правові, економічні, організаційні та соціальні основи діяльності транспорту визначено Законом України від 10 листопада 1994 року №  232/94-ВР «Про транспорт» із змінами і доповненнями (далі – Закон № 232).

Відповідно до статті 21 Закону № 232 до єдиної транспортної системи України включається, зокрема, транспорт загального користування (залізничний, морський, річковий, автомобільний і авіаційний, а також міський електротранспорт, у тому числі метрополітен).

До складу авіаційного транспорту входять, зокрема транспортні засоби (стаття 32 Закону № 232).

Транспортні засоби – транспортні засоби комерційного призначення, транспортні засоби особистого користування, трубопроводи та лінії електропередачі (пункт 58 частини першої статті 4 розділу І МКУ).

Транспортні засоби комерційного призначення – будь-яке судно, зокрема,  повітряне судно (пункт 59 частини першої статті 4 розділу І МКУ).

Повітряне судно – апарат, що підтримується в атмосфері у результаті його взаємодії з повітрям, відмінної від взаємодії з повітрям, відбитим від земної поверхні (пункт 79 частини першої статті 1 розділу І Повітряного кодексу України).

Безпілотне повітряне судно – будь-яке повітряне судно, що експлуатується або розроблене для експлуатації автономно чи яке пілотується дистанційно без пілота на борту (пункт 23 частини першої статті 1 розділу І Повітряного кодексу України).

Безпілотний літальний апарат – повітряне судно, керування польотом якого і контроль за яким здійснюються дистанційно за допомогою спеціальної станції дистанційного пілотування, розташованої поза повітряним судном, або яке здійснює політ автономно за відповідною програмою (абзац третій пункт 6 Порядку реалізації експериментального проекту щодо здійснення оборонних закупівель безпілотних систем та засобів радіоелектронної боротьби вітчизняного виробництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
24 березня 2023 року № 256 (далі – Порядок № 256)).

Безпілотна система – безпілотні авіаційні комплекси, безпілотні літальні апарати, безпілотні наземні (роботизовані) комплекси, безпілотні водні (плаваючі) комплекси (абзац другий пункту 6 Порядку № 256).

Безпілотний авіаційний комплекс – безпілотне повітряне судно, пов'язані з ним спеціальні станції дистанційного пілотування, необхідні лінії керування і контролю та інші елементи, зазначені у затвердженому проекті типу безпілотного авіаційного комплексу. Безпілотний авіаційний комплекс може включати декілька безпілотних літальних апаратів (абзац четвертий пункту 6 Порядку № 256).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.

Відповідно до підпункту 194.1.1 пункту 194.1 статті 194 розділу V ПКУ податок на додану вартість становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.

Підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ визначено, що тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з пунктом 29 частини першої статті 1 Закону № 808, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими в абзацах «а» – «н» підпункту 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

У разі здійснення операцій, звільнених від оподаткування ПДВ відповідно до підпунктів 4 і 5 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ (в частині постачання товарів за державними контрактами (договорами) з оборонних закупівель), положення пункту 198.5 статті 198 та статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються щодо таких операцій (останній абзац пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).

Відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ за нульовою ставкою ПДВ оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.

З метою здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації та відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 ПКУ Кабінет Міністрів України постановою від 02 березня 2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» із змінами і доповненнями (далі – Постанова № 178) встановив, що до припинення чи скасування воєнного стану, введеного Указом № 64/2022, операції з постачання товарів (запасних частин, акумуляторних батарей, автомобільних шин, охолоджуючих рідин, комплектуючих, додаткового обладнання тощо), визначених нормативними та технічними документами, для транспортних засобів (зокрема спеціальних, спеціалізованих транспортних засобів), а також пально-мастильних матеріалів Збройним Силам, Національній гвардії, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, іншим утвореним відповідно до законів військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, розвідувальним органам, Міністерству оборони, Державній прикордонній службі, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації, Міністерству внутрішніх справ, Національній поліції, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони, закладам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення національної безпеки та оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою (пункт 1 Постанови № 178).

Постанова № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24 лютого 2022 року.

Відповідно до пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України (у тому числі шляхом переміщення (пересилання) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях) у митному режимі імпорту (у тому числі раніше поміщених в інші митні режими) складових (матеріалів, вузлів, агрегатів, устаткування та комплектувальних виробів) безпілотних систем, активних засобів протидії технічним розвідкам, а також машин механізованого розмінування (далі – товари), визначених абзацом першим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, що ввозяться суб’єктами господарювання для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту, зокрема, повітряних, наземних та водних безпілотних систем, що класифікуються у товарних групах 84, 85, 87, 90, 93 та товарних позиціях 8806, 8906 згідно з УКТ ЗЕД.

Для цілей пункту 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ операції з ввезення на митну територію України товарів, визначених:

абзацом двадцять п’ятим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, якщо такі товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту платниками для використання у власній виробничій діяльності з виробництва та/або ремонту активних засобів протидії технічним розвідкам;

абзацом двадцять шостим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, якщо такі товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту платниками для використання у власній виробничій діяльності з виробництва боєприпасів (які використовуються із безпілотними системами).

Звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів, визначених абзацом першим пункту 927 розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ, що використовуються для виробництва та/або ремонту зокрема активних засобів протидії технічним розвідкам, надається за умови, що зразок такого активного засобу протидії технічним розвідкам прийнятий на озброєння або пройшов кодифікацію у порядку, визначеному відповідно до абзацу третього пункту 1 частини першої статті 4 Закону № 808.

У разі нецільового використання зазначених товарів платник податку зобов’язаний сплатити суму ПДВ, що мала бути сплачена при ввезенні на митну територію України таких товарів, а також сплатити пеню відповідно до закону.

На запит контролюючого органу, визначеного підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 розділу ІІ ПКУ, митний орган за місцем розташування підприємства, операції із ввезення на митну територію України товарів якого звільнено від оподаткування податком на додану вартість відповідно до цього пункту, надає протягом 10 робочих днів інформацію про обсяги ввезення таких товарів та копії отриманих звітів про результати їх використання.

Звільнення від оподаткування ПДВ, встановлене пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не застосовується до операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, що мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаної державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з тимчасово окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.

Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.

 

Щодо питання 1

 

Якщо Товар не належать до категорії товарів оборонного призначення, що класифікуються за групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД, перерахованими у підпункті 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, то незважаючи на те, що постачальники Товару у розумінні норм Закону № 808 можуть бути виконавцями або співвиконавцями державного контракту  (договору) – резидентами, операції з постачання на митній території України Товару не підлягатимуть звільненню від оподаткування ПДВ згідно з
підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

Таким чином, в описаній вище ситуації операції з постачання на митній території України Товару підлягатимуть оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за відповідною ставкою.

Водночас ДПС інформує, що у разі, якщо безпілотні авіаційні системи належать до категорії транспортних засобів та Товар визначений нормативними та технічними документами для транспортних засобів і буде використовуватися для потреб забезпечення національної безпеки і оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то операції з постачання на митній території України Товару суб’єктам, перерахованим у Постанові № 178, підлягатимуть оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою (при умові, що таке постачання відповідає положенням (умовам) Постанови № 178).

Щодо належності зазначених у зверненні безпілотних авіаційних систем до транспортних засобів (визначених Постановою № 178), ДПС рекомендує звернутися до Міністерства оборони України, яке є головним органом у сфері здійснення оборонних закупівель.

Щодо питання 2

 

Режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, застосовується до операцій із ввезення на митну територію України зазначених у такому пункті ПКУ товарів (при дотриманні умов, визначених у такому пункті ПКУ).

При цьому режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений
пунктом 95 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, не поширюється на операції з постачання на митній території України зазначених у такому пункті ПКУ товарів.

 

Щодо питань 3 – 5

 

Оподаткуванню ПДВ підлягають операції платників ПДВ, що є об’єктом оподаткування ПДВ відповідно до пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ, зокрема операції з постачання товарів/послуг.

За загальними правилами, якщо операції платника ПДВ з постачання товарів на митній території України підлягають оподаткуванню ПДВ за відповідною ставкою ПДВ, то за такими операціями ПДВ повинен додаватися до ціни таких товарів і платнику ПДВ необхідно визначити податкові зобов’язання з ПДВ. Водночас, якщо операції платника ПДВ з постачання товарів на митній території України підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою ПДВ відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V ПКУ (з урахуванням положень Постанови № 178), то за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ нараховуються за нульовою ставкою та відображаються у відповідному рядку податкової декларації з ПДВ як такі, що дорівнюють 0, а ціна (вартість) таких товарів повинна формуватися без ПДВ.

Якщо операції платника ПДВ з постачання товарів на митній території України підлягають звільненню від оподаткування ПДВ, то за такими операціями податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, а ціна (вартість) таких товарів повинна формуватися без ПДВ.

 

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).