Головне управління ДПС у Волинській області розглянуло Звернення № 1, Звернення № 2, Звернення № 3 Товариства щодо податкових наслідків з податку на додану вартість при реалізації проєкту міжнародної технічної допомоги (далі - МТД) та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу П Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненнях та доданих до звернень копій Договору, Реєстраційної картки проекту (Програми), Плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти міжнародної технічної допомоги, Товариство, як Підрядник, уклало із Установою, як Замовником, Договір.
Відповідно до умов Договору Підрядник зобов’язується виконати будівельні роботи, а Замовник зобов’язується прийняти та оплатити Підряднику їх вартість за наявності коштів, передбачених на ці цілі, з урахуванням умов Грантової угоди та додаткової угоди, укладених в рамках проєкту «Смуги солідарності Україна – ЄС», що реалізується за програмою «Механізм Сполучення Європи» (Connecting Europe Facility, CEF).
Замовник - Установа є виконавцем Грантової угоди за проектом міжнародної технічної допомоги.
Проект міжнародної технічної допомоги пройшов державну реєстрацію, що підтверджується реєстраційною карткою проекту (програми), та реалізується відповідно до міжнародних договорів: Рамкової угоди між Урядом України і Комісією Європейських Співтовариств (далі – Рамкова Угода), та Угоди між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, з іншої сторони, про участь України у програмі Союзу «Механізм «Сполучення Європи» (далі – Угода).
Грантовою угодою передбачено співфінансування проекту: 50% загальної кошторисної вартості проекту – за грантові кошти Європейського Союзу (ЄС), представлений Європейським виконавчим агентством з питань клімату, інфраструктури та довкілля (Europian Climate, Infrastracture and Environment Agency (CINEA), та 50% - фінансування з державного бюджету.
В ході виконання Договору Товариство буде укладати субпідрядні договори на роботи та придбавати товари/послуги, що будуть використані в ході виконання робіт за Договором у інших платників податку на додану вартість. Оплату своїм постачальникам та субпідрідникам товариство буде здійснювати як за рахунок власних коштів, так і за рахунок коштів, отриманих як передоплата від Установи за рахунок фінансування проекту міжнародної технічної допомоги.
З огляду на вищевикладене Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію в паперовій формі з наступних питань:
Звернення № 1
1) чи має право товариство на звільнення від оподаткування податком на додану вартість на підставі пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ операцій з виконання товариством робіт по Договору у разі отримання оплати по договору від Установи за рахунок фінансування проекту грантовими коштами Європейського Союзу в рамках проекту міжнародної технічної допомоги;
2) чи зберігається таке право на звільнення від оподаткування податком на додану вартість виконаних товариством робіт у разі фінансування проекту коштами державного бюджету, які будуть виплачені Товариству на виконання Договору в рамках проекту МТД, зареєстрованого в Кабінеті Міністрів України;
3) чи зберігається за товариством право на податковий кредит, що був сформований за товарами, роботами, послугами, які будуть використані товариством в ході виконання вищезгаданого Договору про закупівлю робіт? Чи відсутній у Товариства обов’язок нарахувати податкові зобов'язання та скласти і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в ході виконання будівельних робіт, що фінансуються за рахунок міжнародної технічної допомоги;
4) якими документами Товариство має підтвердити право на звільнення від оподаткування податком на додану вартості будівельних робіт, що здійснюватимуться ним на виконання Договору в рамках проекту МТД, передбачене пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ?
Звернення № 2
1) чи звільняються від оподаткування податком на додану вартість на підставі пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ товари та послуги, що будуть придбаватися Товариством від інших платників податку на додану вартість, якщо такі товари, послуги призначаються для використання в ході виконання Товариством Договору з попередньою або наступною оплатою Товариству від Установи в рамках проекту міжнародної технічної допомоги;
2) які документи Товариство має надати своїм Постачальникам щоб підтвердити їх право на звільнення від оподаткування податком на додану вартості операцій з постачання товарів, послуг, що здійснюватимуться ними в адресу Товариства за умови, що такі товари, послуги призначаються для використання в ході виконання товариством Договору з попередньою або наступною оплатою Товариству від Установи в рамках проекту міжнародної технічної допомоги;
3) хто, Товариство чи Установа, зобов’язаний в даному випадку щомісяця до 20 числа складати та подавати в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 відповідно до пункту 23 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого Постановою КМУ від 15 лютого 2002 року № 153?
Звернення № 3
1) які особливості складання податкової накладної на виконані роботи що фінансуються за кошти міжнародної технічної допомоги на підставі Рамкової Угоди, в тому числі на умовах співфінансування? На яку дату повинна складатися податкова накладна - на дату підписання актів виконаних робіт чи на дату отримання грошових коштів від Установи;
2) який код ставки податку слід вказати у графі 8 розділу Б табличної частини податкової накладної;
3) який код пільги слід вказати Товариству в графі 9 розділу Б табличної частини податкової накладної?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Відповідно до пункту 5.3 статті 5 розділу I ПКУ інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Відповідно до пункту 30.1 статті 30 розділу І ПКУ податкова пільга – це передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов’язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 статті 30 розділу І ПКУ.
Статтею 3 розділу І ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно зі статтею 3 Угоди заходи, що фінансуються в цілому або частково коштом Європейського Співтовариства (далі – Співтовариство), не обкладаються податками, митними зборами, або іншими стягненнями аналогічного характеру, зокрема:
контракти, фінансовані коштом Співтовариства, не підлягають сплаті податку на додану вартість, гербового, реєстраційного або інших аналогічних зборів в Україні, незалежно від того, чи існують такі збори, чи повинні бути впроваджені, і незалежно від того, чи укладені ці контракти з особами з України чи інших країн;
у тих випадках, коли контракт стосується поставки товарів, що походять з України, контракт повинен бути укладений на підставі цін, без урахування податку на додану вартість;
При цьому термін «товар» слід розуміти як будь-який продукт, послугу і/або права, які підлягають продажу, а термін «контракт» означає письмовий договір між Комісією Співтовариств та юридичною або фізичною особою, укладений з метою виконання проєкту (програми) зовнішньої допомоги, що фінансується Співтовариством.
Відповідно до пункту 2 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» зі змінами (далі – Порядок № 153) грантовою угодою є угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми); МТД – фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України; виконавцем проєкту є будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з партнером з розвитку або уповноваженою партнером з розвитку особою та забезпечує реалізацію проєкту (програми), у тому числі на платній основі; субпідрядником – будь-яка особа (резидент або нерезидент), що має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) в частині або в цілому та проводить процедури закупівлі за рахунок коштів МТД в рамках проєкту (програми); реципієнтом – резидент (фізична або юридична особа), який безпосередньо одержує міжнародну технічну допомогу згідно з проєктом (програмою).
Пунктом 3 Порядку № 153 встановлено, що МТД може залучатись у вигляді:
будь-якого майна, необхідного для забезпечення виконання завдань проєктів (програм), яке ввозиться або набувається в Україні;
робіт і послуг;
прав інтелектуальної власності;
фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті;
інших ресурсів, не заборонених законодавством, у тому числі стипендій.
Проєкти (програми) підлягають обов’язковій державній реєстрації. Державна реєстрація проектів (програм) провадиться Секретаріатом Кабінету Міністрів України (пункти 11, 13 Порядку № 153).
Пунктом 12 Порядку № 153 встановлено, що державна реєстрація проєктів (програм) є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на одержання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством та міжнародними договорами України.
Згідно з додатком 5 до Порядку № 153 у плані закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД, (далі – план закупівлі) до переліку не включаються товари, роботи і послуги, що придбаваються за кошти, залучені на умовах співфінансування з інших джерел, крім проектів (програм), партнером з розвитку за якими є Співтовариство.
Пунктом 23 Порядку № 153 визначено, що виконавець та субпідрядник, що реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством та міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт з підготовки до зняття і зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему), щомісяця до 20 числа складає та подає в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, інформаційне підтвердження за формою згідно з додатком 8 до Порядку № 153.
Правові основи оподаткування податком на додану вартість встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Правила формування податкових зобов'язань і податкового кредиту з податку на додану вартість та складання податкової накладної і реєстрації її в Єдиному реєстрі податкових накладних регулюються статтями 187, 198 і 201 розділу V ПКУ.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності (підрядники та субпідрядники) можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 розділу І ПКУ.
Відповідно до абзаців другого та третього пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ передбачено звільнення від оподаткування податком на додану вартість для операцій з:
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів як МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку;
постачання товарів та послуг на митній території України та ввезення на митну територію України товарів, що фінансуються за рахунок МТД, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
Порядок застосування податкових пільг з податку на додану вартість при наданні МТД, які визначені міжнародними угодами, регулюються пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ. Механізм реалізації такої пільги регламентований Порядком № 153. Підставою для застосування податкової пільги у межах реалізації проєкту МТД є реєстраційна картка проєкту (програми), оформлена згідно з Порядком № 153.
Пунктом 198.3 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 розділу V ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;
придбанням (будівництвом, спорудженням) основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи;
ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні засоби почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 роздiлу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, – у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 розділу V, підрозділу 2 розділу XX ПКУ, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ) (підпункт «б» пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ).
Згідно з пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково – ні, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.
Правила статті 199 розділу V ПКУ не застосовуються в разі проведення операцій, зокрема, передбачених пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ (пункт 199.6 статті 196 розділу V ПКУ).
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, що наявні у зверненні, Головне управління ДПС у Волинській області повідомляє.
Щодо питань 1 - 2 Звернення № 1 та питання 1 Звернення № 2:
Якщо придбання товарів/послуг, зазначених у плані закупівлі проєкту, здійснюється виконавцем проєкту МТД у платника податку на додану вартість, який є субпідрядником у рамках проєкту МТД, та відбувається у межах граничної суми, передбаченої у плані закупівлі, то у разі дотримання умов для застосування режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість, передбачених міжнародними угодами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, ПКУ, Порядком № 153, операції з постачання таких товарів/послуг платником податку на додану вартість звільняються від оподаткування податком на додану вартість.
При цьому слід зазначити, що режим звільнення від оподаткування податком на додану вартість поширюється не на осіб та не на операції із отримання або використання коштів МТД, а на операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, які є об’єктом оподаткування податком на додану вартість.
У рамках проєктів МТД, партнером з розвитку яких виступає Співтовариство, а реалізація відбувається частково за кошти гранту Співтовариства, а частково – з бюджету на умовах співфінансування, операції з постачання платником податку на додану вартість товарів/послуг відповідно до проєкту МТД та в межах затвердженого плану закупівлі, що придбаваються виконавцями та субпідрядниками проєктів (як за рахунок коштів гранту Співтовариства, так і за рахунок коштів державного бюджету), звільняються від оподаткування податком на додану вартість. В договорі на таке постачання ціна таких товарів/послуг має бути вказана «Без ПДВ». Постачальник за такими операціями податкові зобов’язання з податку на додану вартість не визначає і до бюджету не сплачує.
На підставі укладеного Договору та приписів Порядку 153 Товариство є субпідрядником у рамках проєкту міжнародної технічної допомоги.
Отже, операції Товариства з постачання товарів/послуг у рамках проекту МТД (на виконання Договору) безпосередньо виконавцю проекту МТД та у межах затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти МТД та від контрагентів, звільняються від оподаткування податком на додану вартість відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ, у тому числі, якщо оплата таких товарів/послуг здійснюється частково за кошти гранту Співтовариства, а частково за рахунок коштів, залучених на умовах співфінансування.
Щодо питання 3 Звернення № 1
Якщо придбані Товариством товари/послуги, за якими суми податку на додану вартість були включені до складу податкового кредиту, призначаються для використання або починають використовуватися у звільнених від оподаткування податком на додану вартість операціях відповідно до пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ, або частково в оподатковуваних податком на додану вартість і частково у звільнених від оподатковування податком на додану вартість операціях, то у Товариства обов'язку щодо нарахування податкових зобов'язань з податку на додану вартість, складання та реєстрації податкових накладних за правилами, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та/або пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ, не виникає.
Щодо питання 4 Звернення № 1 та питання 2 Звернення № 2
Документами, що підтверджують право Товариства на звільнення від оподаткування податком на додану вартість на підставі пункту 197.11 статті 197 розділу V ПКУ є, Реєстраційна картка проекту (Програми), Плану закупівлі товарів, робіт і послуг, що придбаваються за кошти міжнародної технічної допомоги, Договір про закупівлю робіт, укладений між Товариством та виконавцем проекту МТД.
Для підтвердження права Контрагентів-постачальників Товариства на звільнення від оподаткування податком на додану вартості операцій з постачання товарів, послуг, що здійснюватимуться ними в адресу Товариства за умови, що такі товари, послуги призначаються для використання в ході виконання Товариством Договору Товариству необхідно забезпечити надання своїм постачальникам копій
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" Приєднуйтесь до нас у соцмережах:
на сайті або по телефону (044) 495-20-60