Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), розглянула звернення ( ) щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, в межах компетенції повідомляє наступне.
У своєму зверненні платник просить надати роз’яснення стосовно окремих питань щодо визначення показників бухгалтерського обліку та заповнення звіту про контрольовані іноземні компанії (далі – Звіт про КІК), форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 № 254 «Про затвердження форми Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії, Порядку заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу та Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств».
Платник податків також зазначає, що відповідно до частини другої статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» інші терміни для цілей цього Закону використовуються у значеннях, визначених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі та міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства.
Зокрема, визначення поняття «загальний сукупний дохід» наведено в частині сьомій Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1 (далі – МСБО 1). Відповідно до положень МСБО 1 «загальний сукупний дохід – це зміна у власному капіталі протягом періоду внаслідок операцій та інших подій, окрім тих змін, що виникли внаслідок операцій з власниками, які діють згідно з їх повноваженнями власників. Загальний сукупний дохід включає всі компоненти «прибутку або збитку» та «іншого сукупного доходу»
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
Згідно з підпунктом 392.1.1 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи – резидента України або юридичної особи – резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом.
Щодо питань 1 – 2
Контролюючою особою є фізична особа або юридична особа – резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК (підпункт 392.1.2 пункту 392.1 статті 392 розділу I Кодексу).
У підпункті 392.5.2 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу зазначено, що контролюючі особи зобов’язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Форма звіту про КІК, скорочена форма звіту про КІК та порядок їх заповнення і подання затверджені наказом Міністерства фінансів України
від 25.08.2022 № 254 «Про затвердження форми Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії, Порядку заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту про контрольовані іноземні компанії і подання до контролюючого органу та Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.10.2022 за № 1219/38555 (далі – Порядок).
Відповідно до пункту 7 розділу І Порядку Звіт про КІК та скорочений Звіт про КІК подається щодо кожної КІК окремо.
У підпункті 392.5.3 пункту 392.5 статті 392 розділу I Кодексу та Порядку визначено інформацію, яку потрібно відображати у Звіті про КІК.
Згідно з пунктом 22 розділу ІІ Порядку у графі 22 Звіту про КІК зазначається сума доходу (виручки) КІК за звітний фінансовий рік. Доходи повинні включати дохід від продажу товарно-матеріальних цінностей та майна, послуг, роялті, відсотки, премії та будь-які інші суми.
Водночас відповідно до пункту 28 розділу ІІ Порядку у графі 28 Звіту про КІК зазначаються умови звільнення від оподаткування прибутку КІК, зокрема, у графі 28.3 Звіту про КІК наводяться такі умови: «якщо скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи, незалежно від виконання умов, передбачених підпунктом 39 2.4.1 пункту 39 2.4 статті 39 2 розділу I Кодексу, якщо виконується будь-яка з умов, визначена у графах 28.3.1, 28.3.2, 28.3.3 Звіту про КІК (зазначається одна або декілька підстав)».
У графі 28.3.1 Звіту про КІК зазначається умова звільнення від оподаткування прибутку КІК: «загальний сукупний дохід усіх контрольованих іноземних компаній однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду».
Отже, показники, які наводяться у графах 22 та 28.3.1 Звіту про КІК, не є тотожними.
Щодо терміну «загальний сукупний дохід» та порядку його визначення
У Законі України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» було запроваджено концепцію оподаткування прибутку КІК на рівні контролюючої особи – фізичної або юридичної особи, що є контролюючою особою такої компанії.
Згідно з пунктом 392.2 статті 392 розділу I Кодексу визначено особливості оподаткування прибутку КІК. Об’єктом оподаткування для податку на доходи фізичних осіб (податку на прибуток підприємств) контролюючої особи є частина скоригованого прибутку КІК, пропорційна частці, якою володіє або яку контролює така фізична (юридична) особа на останній день відповідного звітного періоду, щодо якого розраховується скоригований прибуток КІК, що обчислюється за правилами цієї статті.
Водночас норми статті 392 розділу I Кодексу передбачають перелік умов, у разі дотримання яких, скоригований прибуток КІК не включається до бази оподаткування контролюючої особи.
Відповідно до підпункту 392.4.1 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі додержання таких умов:
а) між Україною та іноземною юрисдикцією місцезнаходження (реєстрації) КІК є чинний договір про уникнення подвійного оподаткування або про обмін податковою інформацією та
б) виконується будь-яка з таких умов:
КІК фактично сплачує податок на прибуток за ефективною ставкою, що є не меншою за базову (основну) ставку податку на прибуток підприємств в Україні, визначену пунктом 136.1 статті 136 Кодексу, або є меншою за таку ставку не більше ніж на п’ять відсоткових пунктів, або
частка пасивних доходів КІК становить не більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел.
У разі якщо частка пасивних доходів КІК становить більше 50 відсотків загальної суми доходів КІК із всіх джерел, для цілей застосування цієї статті такі доходи визнаються активними, за умови, що КІК:
фактично виконує суттєві функції, несе ризики та використовує активи в операціях, що призводять до отримання відповідних активних доходів;
має необхідні ресурси для виконання зазначених функцій, управління ризиками та використання активів (кваліфікований персонал, основні фонди у власності або користуванні, достатній власний капітал тощо).
Відповідно до підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу, незалежно від виконання умов, передбачених у підпункті 392.4.1 пункту 392.4 цієї статті, скоригований прибуток КІК не підлягає включенню до загального оподатковуваного доходу, не є об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств контролюючої особи у разі, якщо виконується будь-яка з таких умов:
загальний сукупний дохід усіх КІК однієї контролюючої особи із всіх джерел за даними фінансової звітності не перевищує еквівалент 2 мільйони євро на кінець звітного періоду (підпункт 392.4.2.1 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу);
КІК є публічною компанією, акції (частки) якої перебувають в обігу на визнаній фондовій біржі. Перелік бірж та вимоги до визнання акцій (часток) публічних компаній такими, що перебувають в обігу на зазначеній фондовій біржі, встановлюються Кабінетом Міністрів України (підпункт 392.4.2.2 підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу).
Отже, звільнення від оподаткування прибутку КІК можливе за умов дотримання вимог, встановлених у пункті 392.4 статті 392 розділу I Кодексу.
З огляду на викладене для цілей застосування підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу загальний сукупний дохід всіх КІК однієї контролюючої особи розраховується за даними фінансової звітності із всіх джерел його отримання.
Щодо визначення поняття «загальний сукупний дохід» усіх КІК для цілей застосування підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу І Кодексу Міністерством фінансів України висловило таку позицію.
У нормативно-правових актах з бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України термін «загальний сукупний дохід» не застосовується.
Згідно з підпунктом 14.1.84 пункту 14.1 статті 14 Кодексу інші терміни для цілей розділу ІІІ використовуються у значеннях, визначених в Законі України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», національних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку і міжнародних стандартах фінансової звітності, введених в дію відповідно до законодавства.
Застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, так само як і міжнародних стандартів фінансової звітності, відповідно до підпункту 14.1.84 пункту 14.1 статті 14 Кодексу передбачено для визначення інших термінів, що згадуються в розділі ІІІ Кодексу, а не для визначення термінів, що використовуються в інших розділах Кодексу.
Отже, під час розрахунку загального сукупного доходу усіх КІК для цілей застосування підпункту 392.4.2 пункту 392.4 статті 392 розділу I Кодексу потрібно враховувати обсяг доходу всіх КІК однієї контролюючої особи з усіх джерел за даними показників неконсолідованої фінансової звітності кожної КІК, який, зокрема, включатиме дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи, інші доходи. Водночас Звіт про фінансовий результат КІК, що є складовою її неконсолідованої фінансової звітності, складається відповідно до стандартів бухгалтерського обліку, що застосовуються КІК.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
© газета "Все про бухгалтерський облік", 2018-2025 Всі права на матеріали, розміщені на сайті газети "Все про бухгалтерський облік" охороняються відповідно до законодавства України. Використання, відтворення таких матеріалів допускаються тільки в межах, установлених законодавством України. При цьому посилання на сайт газети "Все про бухгалтерський облік" є обов'язковим. |
Передплатіть газету "Все про бухгалтерський облік" |
Приєднуйтесь до нас у соцмережах: |